Grrrrr! Varför vet datorn var jag är jämt?
Blir galen på detta. Hur gör jag för att datorn skall tro att jag är i Sverige hela tiden även när jag inte är det?
Trots att jag fyller i på Google att jag bara vill ha sökresultat på svenska så kommer det på andra språk.
Min genväg till Youtube tar mig till Youtube i andra länder och jag vill ha min svenska Youtube där jag kan kolla mina prenumerationer.
Hjälp - finns det något jag kan ställa in där datorn inte hela tiden skvallrar om var jag är?
Varje gång jag får förfrågan om platsmarkeringar svarar jag nej.
Befinner du dig Sverige?
Är du inloggad på Google och Youtube?
Mvh // Johan
Nu är jag i Spanien. Inloggad på Google tror jag, men måste jag vara inloggad på Youtube? Det ser inte ut som hemma när jag öppnar Youtube på min genväg. Där kan jag se alla mina prenumerationer och nya inlägg.
När jag är hemma så står det längst ner på Googlesidan var jag är, men jag har aldrig tillåtit någon sida på datorn att ange position. Telefon och platta är annorlunda, de använder jag för att navigera.
Under förutsättning att du godkänner cookies och kanske även att du är inloggad, så kan du på Google klicka Inställningar längst ned till höger. Sedan kan du välja vilken region du vill ha resultat från först och främst.
Det finns många sätt att ta reda på din ungefärliga plats. IP-adressen är en av dom. Det är den som Google använder för att avgöra att du är i Spanien.
Om du verkligen verkligen vill se ut som att du befinner dig i Sverige trots att du inte gör det skaffar du en VPN-tjänst. Då kan du välja varifrån du ser ut att komma från. Och ingen kan se vad du gör på internet. Det är väldigt användbart både för att t ex kunna streama video från SVT Play även om du är utomlands, eller kunna se BBC, brittiska Netflix, eller liknande när du är i Sverige.
Använder man publika wifi-nät skulle jag dessutom säga att VPN är ett krav för att vara säker på att ingen avlyssningar din trafik.
Jag vill egentligen inte rekommendera någon speciell VPN-tjänst, men personligen använder jag NordVPN.
Mvh // Johan
Jag har en VPN här just för att kunna se allt på TV Play, men med den kan jag inte kolla på svenska Netflix eller HBO Nordic. Har aldrig tänkt på att Googla inloggad på den, men skall genast testa.
Jag brukar bara tillåta absolut nödvändiga cookies. Hamnar jag på en sida där man skall klicka ur tiotals stänger jag den bara.
Och du menar att jag kan använda den i Sverige för att se BBC. Men då måste jag beställa från Brittannien. Vi kör SeSvensk TV här.
Vi har eget internet via en mast långt bort och en mottagare på huset.
Det där med inställningar har jag inte uppmärksammat förut, jag söker ofta på svenska resultat, men ibland vill jag ha resultat från Spanien, men då söker jag på spanska. Det skall väl räcka?
- Redigerat 2021-03-22 08:37 av Sindri
Söker du på spanska kommer du få fler spanska resultat. Tror regionen främst handlar om vad den anser mer prioriterat. Typ nyheter, platsbaserade sökningar, etc.
Mvh // Johan
Det är just det jag ogillar. Att datorns mjukvaror tror att den vet bäst vad jag vill. Jag kollar upp din VPN-leverantör också. Kanhända de har något bättre att erbjuda.
Hade du föredragit att du fick upp öppettider för matbutiken i Finland istället för dom i närheten av där du är?
Jag tror man tror att man hade föredragit om systemen inte tänkte själv, men i praktiken hade Google blivit en nål i en höstack om dom inte gjorde den typ av rankningar.
Även i browsern kan man ställe in språk och region och denna information skickas som en ledtråd till webbsidor för att välja rätt språk och regionella inställningar som hur du vill att datum och tid ska se ut t ex.
Mvh // Johan
Om jag vill veta en butiks öppettider så söker jag på den butiken. Jag vet oftast precis vad jag vill ha, och är inte lite allmänt intresserad och lätt att styra i en viss riktning. Så tycker jag Google är utformat.
Om jag är ute och åker och vill hitta en bensinmack i närheten så gör jag ju det på telefonen, det är en annan sak, den vet ju var jag är.
Jag har ställt in svenska och region Sverige, men lik förb-nat kommer det upp spanska sidor ibland. Och Youtube är spanskt.
#8: Blir Youtube spanskt även om du skriver in adressen "youtube.se"? Vet att den kopplar om till youtube.com sedan, men då kanske datorn förstår att du vill ha den svenska versionen? Har inte själv testat, så jag vet inte om det fungerar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Då står det .com i adressfältet, men nere vid loggan står det ett litet es.
Irriterande. Vad händer om du byter språk? (Klicka på ikonen för ditt konto uppe till höger och sedan Språk. Blir det på svenska om du väljer det i språkinställningen?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Om du loggar in på ditt Google-konto och sedan går in på Data och anpassning och scrollar ner till Språk. Står det svenska eller spanska där? Om det står svenska, öppna och kolla ifall du fått tillagt spanska. Ta i så fall bort det och se om det hjälper.
När du gör dina inställningar i Google och YouTube, se till att vara inloggad så att det sparas på din profil. Annars är risken att det sparas i kakor som försvinner när du rensar i webbläsaren.
Jag använder CyberGhost VPN sen några år och tycker den fungerar bra. Den är inte perfekt, men det har jag inte hittat någon annan som är heller.
#12: Nej, det står svenska och engelska som jag har valt det.
#13: Är ständigt inloggad på Google.
Nu har ett mysterium löst sig. Jag är tydligen normalt inloggad på Youtube också, jag trodde det var något nytt. Klickade bara på Logga in så kom mina prenumerationer upp.
När jag loggar in på VPN så kommer jag till svenska Youtube direkt. Jag kan alltså använda VPN till annat än SVT Play. Måste bara komma ihåg att logga ut när vi skall titta på Netflix eller HBO. Och det spelar ju ingen roll, man får ju se allt inom EU, så var det inte förr.
Har platsinställningar i själva Windows också påverkan? För du kan ju avaktivera platsinställningarna.
I Windows? Var gör jag det? Jag säger i alla fall alltid nej när datorn vill visa min plats.
#19: minns inte exakt var men tror det ligger under säkerhet eller dyligt. Du kan ju prova söka efter platsinställningar så kanske det dyker upp direkt.
#18: nej, det påverkar bara hur saker som nummer, datum och valuta presenteras.
Vill man verkligen se ut att vara på en fysisk plats är det VPN som gäller. VPN är bra på många andra sätt också, speciellt säkerhet.
Mvh // Johan
Jag testade ett tag igår kväll att vara inloggad på mitt VPN hela tiden och jag tyckte internetsegade lite, men det kan vara tillfälligheter. Skall testa igen.
#22: Nej, det kan nog stämma. Det blir långsammare eftersom du tar omvägen via VPN-tjänstens servrar i det land du vill se ut att komma från. Det kan variera beroende på hur många som använder deras tjänst just då och hur bra kapacitet dom har.
Jag märker inte så stor skillnad för NordVPN dock. Men det kan vara olika för olika länder. Dom kanske inte har lika många servrar på varje plats t ex.
Mvh // Johan
#22: Vilken VPN-tjänst använder du?
Här har vi något som heter Se svensk TV. Jag mailade NordVPN med lite frågor men fick ett goddag yxskaft-svar, som var Google-översatt. Mitt nuvarande går ut om fyra veckor och då kanske jag skaffar något annat. Det här kostar 59 SEK/mån. Det vore bra om jag kunde ha ett årsabb. Jag borde kunna använda samma vare sig jag är i Sverige eller utomlands.
NordVPN har ganska ofta kraftiga "rabatter" på längre abonnemang. T ex nu så har dom 2-års-abonnemang för motsvarande 2.97 EUR / mån. Dom är alltid tidsbegränsade, men återkommer typ alltid med jämna mellanrum.
Själv passade jag på när dom hade en tre-års-plan och har varit nöjd med det beslutet.
Jag brukar använda det för att kunna se på TV från andra regioner, använda publika wifi säkrare och om man vill surfa anonymt.
Mvh // Johan
#26: Så brukar CyberGhost också göra. Betalar man för tre år kostar det 2 EUR per månad och då får man tre extra månader på köpet.
Dessutom 45 dagar öppet köp.
Tack för tips, skall kolla båda är jag är hemma igen. Sönerna lär väl ha en del åsikter också 😉
Just nu tycker jag det är alldeles för långsamt att köra härifrån, tar "evigheter" innan sidorna laddas.
#29: Det är stor skillnad mellan olika VPN-tjänster hur mycket de saktar ner trafiken. Ofta finns det tester där de har jämfört olika tjänsters hastigheter. Jag ska se om jag hittar någon.
Den här hittade jag snabbt:
» Jättetest: Bästa VPN-tjänster för att surfa anonymt och komma åt blockerade sajter - PC för Alla
Du ska nog undvika dem som det står är långsamma eller har tveksam integritet.
Tusen tack för det! 🌹
Just det - det var ju en sak till med VPN. Man kan ju inte använda Chromecast och det gör vi mycket här och även hemma för vår smart-TV är inte så smart längre. Nu är vi tvungna att använda HDMI när vi tittat på just SVT Play. Annat kan vi se via plattan till Chromecast.
Och varför kan TV4 Play visa utländska serier utan VPN-tunnel, men inte SVT Play?
Det beror nog på avtalen vilka kanaler som kan sända vad var.
Intressant och lärorik tråd 😊 Vad jag kan utläsa av den här tråden så skulle jag med hjälp av VPN kunna se Tysk tv här hemma i Sverige?
/Désirée
#35: Sannolikt ja. Det finns streamingtjänster som försöker blockera det genom att dom tagit redan på vilka IP-adresser VPN-tjänsterna har. Jag har dock inte råkat ut för det när jag försökt titta på utländsk TV. Men TV4 har tydligt gjort så.
Mvh // Johan
#36 Kanon, det som jag saknar mest är lite Tysk TV och BBC. Troligen skulle jag alltså kunna se en del av deras utbud. TV4 kan jag ju se här hemma.
/Désirée
#36: VPN-tjänsterna jobbar hårt för att ligga steget före. CyberGhost har servrar enbart för streamingtjänster och de byter IP-adresser hela tiden. När det gäller Tyskland har de ingen specifikt för BBC.
Det här är vad de har för streaming i Tyskland just nu.
BBC har jag kollat på med NordVPN utan problem. Tysk TV har jag aldrig försökt med.
Mvh // Johan
Det slog mig just att BBC i Storbritannien finns ju i CyberGhost. 🙂