Datorn iFokus

Datorn

Läst 163 ggr
Rebecka1985
0

”Bygga” ihop en ny gaming PC?!

Jag vill hitta en gaming pc där man ”bygger” ihop en själv. Det datorn ska klara av är spel såsom The Sims 4 med grafikinställningarna på ULTRA. Spelar nu på en gammal MacBook och har då endast på låg grafik för den orkar inte mer än så. Vill också kunna spela spel som Planet Zoo och liknade. Är det någon här som skulle orka hjälpa mig att hitta nått färdigt ”paket” vore det toppen. Jag kan ingenting om datorer så vet inte ens var jag ska börja. Det enda jag vet av erfarenhet är att den måste ha bra kylare för alla datorer jag haft har ALLTID blivit överhettade när jag har spelat The Sims 4. Min budget är runt 20000kr om det är möjligt. Måste inte ha flådigaste skärmen. Om det inte går kan jag öka budgeten något. Tack på förhand!

Niklas
0

När du skriver att du vill bygga ihop den själv, menar du då att du vill ha en låda med delar som du monterar ihop eller att du ska klicka ihop en dator på en webbplats och få den färdigbyggd?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Magrat
0

Jag har en jävligt bra dator, specialbyggd av min man för att passa mina behov. Den gick på ca 11000, minus skärmarna, för de hade jag sedan tidigare.

Så på 20000 kommer du rätt långt. Minne och grafikkort är väl det jag skulle prioritera. Grafikkort krävs väl inte ett jättebra egentligen, för sims, det är främst minne som kan ställa till det där.
Grafikkort är dyra, man behöver oftast inte de nya och flådigaste, för mellanvarianterna fungerar bra.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Rebecka1985
0

#1: Jag är öppen för båda alternativen. Det som ger bäst dator för pengarna. Enklast för mig vore ju att köpa ett "färdigt paket" men jag har hört att det bästa är att välja ut alla delar separat och sen få den "byggd".

Rebecka1985
0

#2: Ok tack ska tänka på att den ska ha bra minne då iallafall.

Cireea
0

Bara ett tips, vänta lite med att bygga en dator. Priserna är helt sinnessjuka just nu på grund av covid, allra helst priserna på grafikkort är skyhöga.

Edit: och priserna har bara fortsatt öka i takt med pandemin.
Vore klokt att vänta lite tills marknaden stabiliseras igen så att priserna blir bättre. Då kan du få bättre delar för samma pris som du skulle lägga idag på delar som är sämre.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

• Redigerat 2021-04-11 20:46 av Cireea
Niklas
0

#3: Att välja ut delarna själv kan vara jättebra om du vet vad du gör. Det låter inte riktigt så på din beskrivning. Mitt tips är att du antingen tar hjälp av någon du känner som är duktig på att bygga datorer, eller att du köper an färdig speldator. Jag håller med #2 om att minne och grafikkort är det som avgör hur länge datorn kommer att vara riktigt bra.

Jag gillar Apples datorer (men använder iPad) så jag skulle välja en Mac även om de kan verka dyra när man köper dem. Mac mini är ingen värstingdator, men Sims är jag övertygad om att den klarar galant. Då kan du välja vilken skärm du vill. Se till att datorn har 16 gigabyte RAM bara.

» Mac mini – Apple (SE)

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Mac mini har nya M1-chippet med 8-kärnig processor, 8-kärnig grafik­processor, enhetligt minne, Neural Engine, komplett maskininlärning och wifi 6.