Datorn iFokus

Datorn

Etiketterinternetwindowswebbläsare
Läst 607 ggr
Lona
2021-04-10 17:40
0

Avinstallera Avast Secure Browser?

Jag har använt mig av Avast Secure Browser men den har strulat till sig, den hittar inga webbsidor och blir seg och "konstig" när jag försöker fixa.
Jag kommer tyvärr inte ihåg det exakta meddelandet som kommer upp och vill helst inte öppna Avast igen eftersom datorn hänger sig eller blir väääldigt seg.
(Jag hade Google Chrome öppen samtidigt och fick samma problem där men avinstallerade Chrome utan krångel.)

När jag försöker avinstallera Avast får jag bara upp ett meddelandet "Du har inte tillräckliga åtkomsträttigheter för att kunna avinstallera Avast Secure Browser. Kontakta systemadministratören."

Andra program är inga problem för mig att hantera eller avinstallera.
Hur sjutton kommer jag runt detta? Det är min dator, jag har den enda inloggningen. Hur får jag åtkomsträttigheter för att ta bort ett program som har kraschat totalt?
Kan det vara någon virusskit? Den browsern har alltid varit lite knepig.

Jag vet inte vad ni behöver för uppgifter om min dator och mjukvaran i den men det är en gammal Asus med något av Windows program.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

_Fisken
2021-04-11 07:08
0

Många såna där installationer brukar bestå av flera program med samma namn men med annan ändelse. Finns det ingen "Avast Controlpanel", "Avast Main" eller "Avast Uninstall" som du ska börja avinstallationen med?

Lona
2021-04-11 22:24
0

#1: Ska kolla! 👍
Tror tyvärr att det bara är ett program, inte flera.

Kaj
2021-04-14 14:15
1
Step-by-step instructions to remove Avast Secure Browser from Windows PC, Mac, Android, iPhone, or iPad.
Lona
2021-04-14 17:51
0

#3: Tack! Grejen är att det har varit så mycket strul med Avast, jag är lite tveksam till att använda deras "verktyg" även om det gäller att få bort deras egna program.
Tror du det är säkert att använda?
Kan väl tillägga att min dator inte är jättepigg på nya program öht just nu. 😬

Tillägg:Jag snokade lite på din profil, du verkar veta vad du snackar om. 👍
Jag testar! 😃

• Redigerat 2021-04-14 17:54 av Lona
Lona
2021-04-15 14:32
0

#3: Nope, funkade inte. :-(
Jag är inloggad och jag är enda administratören men kan inte vare sig installera avinstalleringsverktyget eller ta bort Avast manuellt.
Andra program funkar men inte Avast. Knepigt, jag vet att jag gjort det tidigare utan problem.

Nu törs jag ärligt talat inte testa mer, det är nog nån skit i datorn - den blir väldigt långsam och "ansträngd" när jag pillar med just Avast.
Får be någon som är kunnig om de kan komma runt detta om de har tillgång till hela datorn.

Tack för hjälpen i alla fall!

_Fisken
2021-04-15 22:29
0

Virusprogram ska fungera utan att synas. Möjligtvis får det komma en blänkare nertill höger när de rensat bort nåt. Avast är rena mardrömmen. Programmet uppför sig som ett virus!

Kaj
2021-04-22 11:10
0

#5: Nu kan jag inget om Avast Browser men då Avast är ett anitivirus program i botten kan det mycket väl vara så att deras program läggs in på ett mycket lågt ställe i operativsystemet.
I ett sådant läge kan det vara så att man måste starta om sin dator i felsäkert läge med ett adminkonto. I felsäkert läge startas enbart de Windows komponenter som behövs för ett minimalt Windows. Att därefter försöka ta bort Avast browser från antingen lägg till ta bort program och om det inte fungerar då återigen pröva Avast egna removal program'.

Så hade ivf jag prövat.

Sedan är du helt säker på att det är Avast browser du installerat och inte en klon som är ett virus???
Pröva gratis programmet malware bytes. Det brukar få bort det mesta om det är ett virus. Malware bytes har även en funktion att du kan boota från det för att få bort virus som ligger mycket lågt in i operativsystemet som annars kan vara omöjligt att få bort. Gratis versionen räcker mer än väl.
Jag installerar malware bytes då och då och kör en säkerhetsgenomgång. Därefter avinstallerar jag programmet. Det har aldrig varit ett problem eller lämnat kvar något. Det enda man ska tänka på vid installation av alla program är att vid installationen titta så det inte finns några andra gratisprogram som kommer bundlade. Det brukar synas under avancerade alternativ vid installationen eller anpassad installation. Om det gör det bocka ur att de ska installeras.
https://www.malwarebytes.com/

Malwarebytes protects you against malware, ransomware, malicious websites, and other advanced online threats that have made traditional antivirus obsolete and ineffective. Download Malwarebytes for free and secure your PC, Mac, Android, and iOS.
Lona
2021-05-04 10:34
0

Tack snälla för din hjälp! Helt plötsligt gick det att ta bort programmet på vanligt sätt.
Vet inte om det är datorn, Avast eller jag som inte funkar som vi borde, förmodligen en kombination…😉 😄