Hur får jag mina videoklipp till DVD?
Har en himla massa klipp från en kompis svensexa som jag gjort till en riktigt rolig 11 minuters film som visades på hans bröllop. Nu vill flera personer ha en kopia av den och jag tänkte försöka få filen till en vanlig DVD-skiva som är uppspelningsbar på folks vanliga hemmaDVDer.
Använde mig av Windows Mocvie Maker 2 och det resulterade i en 3.7 GB stor AVI-fil. Trodde att jag kunde bränna den på en DVD och att det skulle fungera direkt…men det gjorde det ju inte.
Testade även att skapa andra former av filer med WMM2 men då krashade datorn totalt, den stänger av sig helt enkelt. På de flesta hjälpsajter sägs det att det har med minnet att göra… Men med en 3.6 mhz som har 1.5 GB ramminne tror jag inte minnet är problemet…
Så, hur får jag min AVI-fil att fungera på folk vanliga DVD-spelare?
/Tobbe
Jag tror att det har med någon installerad codec att göra. Jag hade problem med att WMM2 krashade varje gång jag kodade om en fil.
Jag fick en feldialogruta om att programmet krashade och när jag tryckte på "Skicka felrapport" så visade Microsoft mig vilken codec som strulade. I mitt fall var det AC3-codec.
Du kan ju se om det har med det att göra.
Det finns också en plugin till Nero för att skapa DVD-filmer. Kanske kan vara värd att kolla in.
Mvh // Johan
Var laddar jag ner codecs? Finns det nåt codec-paket som man kan ladda ner och köra så man slipper allt sånt tjafs i framtiden ?
Thx btw
Kan du titta på divx-filmer och sådant? Isf. har du redan codecs. Du kan även ladda ned detta från exempelvis windowsmedia.com. Jag brukar annars söka på t ex "divx codec free download" så får man massor av träffar.
Mvh // Johan
Om du har senaste Nero ska du kunna ta en .AVI-film som funkar att titta på i Windows och bränna den till vanlig DVD-video.
Med Movie maker kan du göra om filen till en wmv fil. Att din fil blev så stor beror på att du inte valde någon komprimering. Det måste du göra. Movie maker har förinställda komprimeringar som gör att din fil kommer att bli mycket mindre (typ 11 minuter ca 100 MB eller mindre).
Att göra om filmen till en DVD kräver att du har ett brännarprogram som klarar det. Eftersom du redan har en fil (antar att den nu är i avi format eller så) så kan du ta den och bränna till en DVD direkt.
Du kan använda Nero eller Easy CD DVD Creator. Båda dessa kostar runt 500 kr men det finns flera gratis program. Gå in på www.download.com och sök på DVD program. där står även om de är freeware.
Om du jobbar lite med film, cd skivor, musik och så tycker jag du skall investera i Nero 6 Reloaded www.nero.com den kostar ca 500-500 spänn och där kan du göra allt vad gäller digital musik, foto och film
Om dina kompisar har en DVD spelarer som klarar av formaten DivX eller Xvid kan du helt enkelt bara kopiera ner dina avi filer på en vanlig CD (eller DVD). Dessa filer kommer då vara spelbara på DVD spelaren. Men som sagt DVD spelaren måste klara DivX och XVid för att det skall fungera