Excel-fråga
om jag datumformat i ena kolumen, går det att per automatik få veckonummer i den brevid då?
i kolumn H står det tex, 26-aug, då vill jag att veckonumret för 26-aug ska stå i kolumn I
Jag tänkte att det där måste vara enkelt, men efter att ha testat och läst hjälptexter verkar det inte vara det. Johan kanske har någon lösning. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas
Om du aktiverar Analyst Toolpak (Verktyg, Tillägg) så finns en funktion som heter WEEK eller WEEKNUM eller så, men jag har tyvärr för mig att denna inte räknar riktigt rätt för vår svenska standard.
Du kan också göra en formel som fixar detta som är ganska komplex. Om datumet ligger i A2, ska denna formel ligga i B2:
=HELTAL((A2-(DATUM(A2+(REST(8-VECKODAG(A2);7)-3+REST(VECKODAG(DATUM(ÅR(A2+REST(8-VECKODAG(A2);7)-3));1;1))+1;7))/7)+1
Aningens bökigt helt enkelt.
Om du nöjer dig med att 1 jan är vecka 1, 8 jan är vecka 2 etc, så fungerar den här något enklare formeln, men den kommer inte alltid stämma:
=HELTAL((A2-DATUM(ÅR(A2),1,0))/7)+1
Mvh // Johan
Mvh // Johan

wow tackar!! detta ska testas!

ah, det funkade ej! kan det bero på att jag har engelsk variant av excel?
Ja.. Detta är för svensk. Vill du ha på engelska, byt ut:
HELTAL -> INT
DATUM -> DATE
REST -> MOD
VECKODAG -> WEEKDAY
ÅR -> YEAR
Mvh // Johan

tackar, får prova det sen!

gick inte riktigt! fick först detta meddelande
sen detta
Som Johan nämnde så finns det i analyst toolpack en ny funktion som heter VECKONR. Tyvärr räknar den fel på en vecka framåt. Alltså om man tar dagens datum (2005-08-25) i cell a1 och i cell b1 anger =VECKONR(a1) så får man svaret 35 trots att det är vecka 34 detta datum. Men det löser man enkelt genom att ange =VECKONR(a1)-1 så fungerar det
Jag kom på varför den räknar ett veckonummer fel. man måste ange en parameter som talar om vilken dag i veckan som är första dag i ett veckonummer. som standard är detta värde satt till 1 vilket betyder att söndag är första dag i veckan. Anger man i stället 2 så blir det måndag som räknas som första dag i veckan.
Alltså formeln skall vara =VECKONR(a1;2) där 2:an anger att måndag är första dag i veckan.
Har kollat själv och fick visserligen fel svar igen men enligt dokumentationen skall det fungera.
Tyvärr kan VECKONR inte hantera konstigheter som att det i år var 53 veckor och därför kommer den ändå räkna fel vissa år.
Mvh // Johan