Datorn iFokus

Datorn

Läst 475 ggr
Sindri
1

Vill inte lämna ut mer uppgifter.

När jag startar datorn kommer det upp en ruta från Microsoft som vill veta mer om mig. För min egen skull, står det såklart.
Jag kan välja att bli påmind om 3 dagar eller att gå vidare.
Hur kommer jag förbi det där? Jag vill absolut inte lämna ut tel.nummer och andra personliga uppgifter. Hela nätet verkar läcka som ett såll.

Emo
1

Jag håller med dig, så jag klickar alltid på påminn mig om 3 dagar. Ibland går det mer än 3 dagar, men finns det ett bättre sätt så är jag också intresserad.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

johan
2

Ta gärna en skärmdump på rutan och visa. Skulle bli mycket förvånad om det inte går att skippa påminnelsen helt, men förmodligen är valet dolt under ett annat valt.

Poängen är dock främst att du ska kunna komma åt ditt konto även om du glömmer lösenord eller att kontot blir oåtkomligt för dig.

Det är ju tyvärr vanligt att folk har samma lösenord på många ställen. Och om en mindre säker tjänst blir hackad och du har samma lösenord på många ställen, är det enkelt att komma åt din Mail. Kommer dom åt Mail kan dom i princip komma åt alla dina tjänster genom att använda Glömt lösenord. Och byter dom lösenord till Mail kan du inte längre komma åt dina konton.

Det Microsoft försöker hjälpa dig med är att ha fler sätt än lösenord att validera att det är du som äger kontot.

Exempel brukar vara telefonnummer som en form av multifaktor-säkerhet, en alternativ e-postadress, säkerhetsfrågor och helst att du har tvåfaktorsautentisering aktivt så det inte går att komma åt ditt konto även om man kan ditt lösenord.

Mvh // Johan

johan
3

Och ha ALDRIG samma lösenord eller dåliga lösenord till din Mail som till andra tjänster. Konton till Microsoft, Apple, Google, Facebook bör betraktas på samma sätt som bank-, visa- eller pass-uppgifter.

Mvh // Johan

Niklas
0

Jättebra påminnelser Johan! Det gäller att förstå hur kapning av konton går till för att kunna skydda sig bra.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Liz85
0

Jag har aldrig fått upp det men har inget microsoftkonto heller. Det kanske är därför jag slipper det.

Och innan någon datorexpert kommer nu och ska övertala mig om varför det är så bra med ett microsoftkonto, så behövs det inte. Jag har läst förut på olika ställen om varför det rekommenderas men har inte tillräckligt förtroende för företaget för att skapa ett sånt och få massa reklam "på köpet". Särskilt inte när vanlig inloggning funkar utmärkt. 🙂

johan
2

#5: Du HAR ju redan det eftersom du använder Hotmail. Det ÄR ett Microsoft-konto. Det du vinner på att logga in med det kontot i Windows är att du kan enkelt komma åt filer från flera datorer / OneDrive och att inställningar sparas med det microsoft-konto istället för lokalt på datorn.

Så om du inte har något förtroende för Microsoft och tycker du blir överöst med reklam så kanske du inte ska använda Hotmail heller.

Mvh // Johan

Liz85
0

#6 Men jag har inget behov av att komma åt filer mellan olika datorer. One drive använder jag inte och jag är den enda som använder datorn så behöver inte spara några särskilda inställningar. För övrigt överlever jag utan att logga in på någon annan dator nån annanstans och få mina egna inställningar så har inget behov av det heller.

Något mer du vill veta?

johan
2

#7: Nej, det verkar inte så givande. Tycker bara det blir komiskt att du inte vill skaffa något du redan använder pga av skäl som inte verkar stämma.

Mvh // Johan

Sindri
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alltså - vad är ens Microsoft-konto? Jag har inte hotmail, har en live.se-adress och en Gmail, men de använder jag bara till vissa saker. Sedan har jag en egen domän till min "riktiga" mailadress. Hur skall de hacka sig in där.
På Google har jag sedan bara mina kartor och det är ju ingen katastrof om de försvinner.
Jag har inget i något moln, har en laptop med säkerhetskopior på lösa hårddiskar.
Jag vill absolut inte komma åt min dator från min telefon, den är så pillig att använda.
Så nej - jag skulle vilja tacka nej till allting. Jag avskyr verkligen när någon kommer och talar om för mig hur bra de har ordnat för mig.

johan
6

Mail från live är också Microsoft. Hotmail, Live, Outlook är alla samma sak och du kan använda det för alla Microsofts tjänster som mail, Skype, Teams, OneDrive, Office och självklart Windows.

Ni gör självklart som ni själva vill och vad som passar er. Min poäng är bara att det är bra att veta vad man är emot innan man är emot det. Att bara tycka något är onödigt, dåligt eller farligt när man inte vet vad det är blir rätt konstigt.

Sedan kanske man vet vad det är och tagit ett beslut om att det inte är relevant. Så kan det absolut vara.

Liksom motsatsen.

Det kan också vara klokt att undvika sådant man inte helt förstår. Men då är det väl bra att ta reda på mer innan man avgör om det är bra eller dåligt eller användbart eller inte.

Mvh // Johan

Sindri
1

Ja, jag har tagit ett beslut. Jag vet att jag är väldigt registrerad på en massa ställen (har barn som jobbar med sånt), jag är inte blåögd.
Men nånstans vill jag också själv säga stopp. Jag är inte 40+ mitt i karriären och måste ha allt åtkomligt överallt. Jag skriver inte på FB, som verkar vara livslusten för många.
Jag älskar mycket med it, surfar mycket, handlar mycket, letar reda på mycket.
Men Microsoft kan väl åtminstone fråga mig om jag vill ha allt detta. Och jag skall kunna säga nej tack.
Det känns som att gå in i en affär och så fort man kommit innanför dörren kommer en anställd fram och talar om för mig vad jag skall handla.

[ghostdoggy]
0

bara hoppa över utan att fylla i..enkelt..varför göra det krångligare än vad det är.är inget krav att fylla i email el telefon nr =)

Maria
0

Jag är helt lost när det gäller sådant här och är evigt tacksam för min son som hjälper mig med alla konton hit och dit😉

/Maria

Carmarino
0

#9: Det var rätt länge sedan jag fick upp den rutan, men om jag minns rätt så får man i nästa ruta (när man tryckt "fortsätt") möjlighet att tacka nej till alla förslag.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
0

OK - så för att bli av med den så trycker jag på Fortsätt och kan sedan välja Nej?

Carmarino
0

#15: Minns inte exakt vad det står på sidan efter, men det görs inga ändringarom du trycker Fortsätt. Jag loggade i alla fall aldrig in med något Microsoft-konto.

Rutan har kommit tillbaka ett par gånger, efter olika uppdateringar, men den försvinner till nästa uppdatering om man väljer Fortsätt och att inte göra några ändringar.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
0

Ok, tack!

johan
2

#11: Det håller jag mer om. Och ett misslyckande från Microsoft att man tydligen inte lyckas förklara vad det innebär på ett tillräckligt tydligt sätt.

Mvh // Johan

Zpookey
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9: Koppla loss internet (trådat och trådlöst), välj sedan fortsätt och när du kommer till frågan om nätverk så väljer du "Jag har inte internet" och fortsätter…sen kommer du att få en del frågor om spårning etc samt ytterligare en fråga om nätverk där du också väljer "Jag har inte internet". Till slut så skapas ett lokalt konto istället och du kommer in i Windows. Därefter kan du ansluta till internet igen och du kommer inte att få frågan mer.

Detta går jag igenom dagligen när jag sätter upp nya datorer till kunder.

Många som köper en ny dator idag kopplar in internet det första de gör, men vill man ha ett lokalt konto på smidigaste sätt så låter man bli att koppla in internet tills dess att alla frågor är avklarade och man är inloggad på Windows med sitt lokala konto.

Tänk dock på att när man skapar ett lokalt konto så kommer du att få sätta 3 st säkerhetsfrågor (typ "var bodde du när du var liten?"). Det är iofs ingen fara men svara ALDRIG på "skojiga" frågor på internet (främst Facebook) som t ex frågar "Vilket var ditt favoritband?", "Vad hette din hund?" och liknande. Dessa "undersökningar" används till 90% till något som kallas "social hacking" och är det främsta sättet till att folks konton blir hackade

• Redigerat 2021-08-20 14:27 av Zpookey
Sindri
0

Tack, jag har löst det nu, klickade vidare och kunde runda frågor om telefon mm.
Ja, jag är medveten om att jag ibland silar mygg och sväljer kameler.
Det var intressant med lokalt konto, nu är det försent för den här datorn, men jag skall ha det i åtanke till nästa maskin.

johan
0

#20: Ganska säkert på att du kan konvertera till lokalt konto. Vet dock inte hur.

Mvh // Johan

Sindri
0

Får hem lite datakunniga ungdomar på söndag, får kolla med dem. Har inte hört talas om det förut.