Datorn iFokus

Datorn

Etiketterwindowsoperativsystem
Läst 123 ggr
DesK
0

Gammal dator med Win 10

Jag har en gammal stationär dator, som jag senast byggde om ca 2012. Det har alltid varit Suse-linux på den, men nu har en av mina killar installerat Windows 10 på den. Enligt honom är detta det enda som funkar på den datorn, vilket jag starkt betvivlar. Jag själv har inte grejat med datorer, sedan 2012, så mina kunskaper är typ stenålders.
Mina frågor är nu:
Går datorn att använda på ett säkert sätt?
Vad kan jag använda den till, i så fall?
Hur känslig är datorn för virus och annat skit nu?
Eller ska jag skrota den och istället köpa en Apple-dator? (Jag har ju iPad pro och iPhone)
Eller ska jag blåsa den igen och hitta någon passande linuxdist?
Det enda jag har använt datorn till tidigare är lite bildbehandling i Gimp och skriva artiklar på iFokus.
Ge mig era bästa tips! 😊

/Désirée

Niklas
1

#0: ”Enligt honom är detta det enda som funkar på den datorn”

Enda Windows kanske. Linux funkar säkert utmärkt. Installerade det på en bärbar från 2008 eller så och det var inget problem. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Niklas
1

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

På Datorn iFokus får du svar på alla dina frågor om Word, Excel, PowerPoint, Windows, Internet med mera. Här kan du ställa frågor, diskutera med likasinnade och hitta mycket kul tips som rör din dator.
_Fisken
1

Jag installerar Linux Mint på allt gammalt. Funkar hur bra som helst. Den äldsta datorn (laptop) är nog från mitten av 2000.
Äldsta stationära är från 2012. 32bitars…
Har aldrig stött på några problem med en Linux dist.

[ghostdoggy]
2

spelar ingen roll vad för system du installerar..är igentligen en smaksak..dock gillar jag Windows 10 är inte så energislukande i ram ..men är pga att jag spelar en hel del och vill inte krångla till det allt för mycket..se bara till att du formatterar innan du installerar så du får en clean install..klart d går att använda datorn på ett säkert sätt,vill du vara ännu säkrare så fixar du vpn