Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 1053 ggr
Oscar
2006-05-31 12:41
0

Hemsida

Om man ska lära sig att göra egna hemsidor, vilket program skall man lära sig för att inte vara begränsad i framtiden och för att det skall gå att få riktigt snygga hemsidor?

Jag är inte rädd för att det tar tid att lära sig eller att det är svårt, jag vill bara kunna utforma hemsidan precis så som jag vill, så småningom.

johan
2006-05-31 13:03
0

De två programmen som är vanligast är Frontpage 2003 eller DreamWeaver 8.

Båda programmen är ungefär lika bra. Jag föredrag personligen Frontpage 2003, men det beror på att jag är van vid och tycker om Microsoft-program. Kan man Word så är det lätt att lära sig Frontpage.

Mvh // Johan

Lisko
2006-05-31 13:06
0

Jag håller på att lära mig Frontpage som jag tycker är ganska lätt, men undrar över programmet  Dreamweaver, vad skillnaden mellan de två programmen är. Någon som vet?

Lisko
2006-05-31 13:08
0

Jag hann inte se ditt inslag Johan.

Christina
2006-05-31 13:15
0

Jag har Frontpage och tycker det är lätt. Min son installerade Dreamweaver hos mig och jag testade det lite grann, men tyckte inte det verkade så mycket bättre att jag hade lust lära om och göra om.

Men det verkar som meningarna går isär mellan frontpage och dreamweaver-användare. Var och en håller på sitt.

johan
2006-05-31 17:41
0

Jag tror historiskt sett har DreamWeaver varit mer avancerat när det gäller dynamisk HTML, men nu är de likvärdigt i båda programmen.

Mvh // Johan

Oscar
2006-05-31 18:12
0

Men kan man till exempel infoga Flashanimationer i något av programmen, eller måste man göra hela sidan i flash i så fall?

Kollade mallarna på Dreamweaver (inte för att man måste använda dem, men det verkade lättast till en början) och jag tycker de uppläggen är grymt fula. Jag vill ha möjlighet att vara lite mer kreativ med utseendet.

johan
2006-05-31 18:34
0

#6: Du kan infoga Flash-animationer var du vill på sidorna.

Mvh // Johan

Bjorn_P
2006-06-01 07:06
0

Dreamweaver-fan här. DW har en liten inlärningströskel, men när du kommer över den så tror jag att du kommer att finna att DW är ett mycket smidigt verktyg där du både kan designa hemsidor visuellt och koda HTML samtidigt.

DW ska också ses som en del av Macromedias Office-program för webbutveckling. Flash är Macromedia-utvecklat och har en egen komponent som heter just Flash.  Sen har du ett bildbehandlingsprogram som heter Fireworks. Alla program i serien arbetar väl ihop med varandra.

Zpookey
2006-06-04 16:08
0

Håller med Bjorn_P…
Jag pysslade lite med frontpage innan men sedan bytte jag till Netobjekts fusion som spöade skiten ur frontpage….men när jag sedan testade Dreamweaver så vann det överlägset. Inte bara för att det är lättarbetat och att det är det mest kompletta programmet på marknaden, utan för att det inte skriver en massa skräpkod som inte behövs.

Av mig får Dreamweaver 11 poäng av 10