Datorn iFokus

Datorn

Etiketterhårdvaradatorköp
Läst 127 ggr
Niklas
0

Vilken dator är bra för Oculus Quest 2?

Det står så mycket olika specifikationer i kravlistan för dator att ansluta Oculus Quest 2 till och spela exempelvis Minecraft. Vad är det man bör/behöver ha egentligen?

Min son vill köpa en dator till sitt VR-headset och jag vet inte vad jag ska leta efter. Helst vill jag att han köper en Mac men det verkar inte fungera alls. 🙂

Vilka fantastiska spel finns det för en 10-åring att spela, förutom Minecraft, och som det krävs dator till?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Liz85
1

Vilka fler datorspel som finns för en 10-åring:
Det beror ju lite på vad han gillar. (Vet inte om du frågade efter spel som behöver dator eller tvärtom… men läste det som det förstnämnda.)

Ett av mina favoritspel har varit The sims. Ett fritt spel där du själv har möjlighet att styra över vad dina simmar ska göra, jobba med och allt möjligt. Typ leka gud över digitala varelser!
Skulle du tröttna på det kan du alltid designa dina egna hus som de får flytta in i. Observera att det brukar bli än roligare med expansioner ovanpå grundspelet som gör att man kan bli varulv, få olika årstider, ha husdjur med mera med mera… Så vill man ha allt kan det bli dyrt spel!

Annars finns det eller har funnits tycoon-spel. Rollercoaster tycoon, railroad tycoon mm.

Gillar han äventyr och fart så finns Skyrim även till dator. Visserligen går det mycket ut på att ha ihjäl fiender. Men det är en stor öppen värld fylld av olika quester du ska göra och har du köpt skyrim med tilläggen inkluderade så kan du även skaffa familj och bygga hus. Och du kan välja att antingen upptäcka världen till fots, till häst eller att "snabbflyga" med hjälp av kartan.

Gillar han bilspel? Varför inte Test drive unlimited 2? För att nämna ett exempel.

• Redigerat 2022-01-10 18:06 av Liz85
johan
2

För Quest 2 behövs ett ok grafikkort och snabb USBC. Vi har det kopplat till en drygt fem år gammal stationär gaming-pc. Det fungerar, så det kan knappast krävas särskilt ny dator.

Men många laptops saknar dedikerat grafikkort och då är det nog värre.

Är ni säkra på att Minecraft verkligen fungerar i VR med Quest?

Vilka spel… svårt att veta. Roblox spelar ett av barn mycket i VR. Men generellt är Steam bästa ställen att hitta spel för PC.

Mvh // Johan