Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 404 ggr
Sabah
0

Skriva ut Excel - dokument

Hur gör man för att skriva ut ett Excel - dokument så att rutorna syns. Nu när jag skrev ut blev det bara texten, svårt att läsa på det sättet, vill att både rader och kolumner ska synas.

💖🧡💛💚💙💜

Niklas
0

Du kan testa det här:

» Skriva ut stödlinjer i ett kalkylblad

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

I Excel skrivs stödlinjer i kalkylblad eller arbetsböcker inte ut som standard. I den här artikeln beskrivs hur du kan skriva ut stödlinjer.
Liz85
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här kan vara lika dum fråga som "har du kollat om sladden sitter i?" när lampan inte lyser…
Men svarar du ja, så är iaf den orsaken eliminerad. 😊

Har du gått in på "inramning" och ramat in alla rutorna?
Det brukar ju räcka annars om nu inte skrivarinställningar eller så är lite konstiga.

Sabah
0

#2: När jag klickar på att rama in alla händer det inget, och när jag tittar i förhandsgranska syns bara text, inga linjer.
(jag hade inte provat markera den innan jag skrev ut, det kom jag på när det inte blev några linjer men det verkar ju inte heller funka?)

#1 De hänvisar till fliken sidlayout, jag har ingen sådan flik.. Kan det bero på att det nog är väldigt länge sedan jag uppdaterat, har knappt använt datorn på flera år.. Min dator är gammal och trött, är det bra eller dåligt att uppdatera då..?

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2022-01-25 15:45 av Sabah
Liz85
1

#3: okej… skumt. Är inte expert på programmet så har nog inga fler tips, såvitt det inte dimper ner något senare.

Hoppas det inte tar allt för lång tid innan det löser sig på nåt sätt.

johan
1

Du ska inte använda kantlinjer om det bara är att se rutnätet för utskrift. Välj instället att skriva ut stödlinjer vid utskrift. Mitt Excel är på engelska, men du bör fatta ändå och hitta rätt.

image.png

Mvh // Johan

Carmarino
1

Det är inte under Skrivaregenskaper du ska leta, utan under Utskriftsformat. Där bockar du för Stödlinjer.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Sabah
0

Hmm, det är uppenbarligen alldeles för länge sedan jag höll på med datorn! Jag hittar inte utskriftsformat heller! 😄

Jag bifogar en bild (fotad med mobilen, kommer inte ihåg hur man tar skärmbild på datorn heller 😄). Detta är de flikar jag har:

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
1

#7: Det ser ut som att du har OpenOffice, inte Excel. Vet inte hur det är i det programmet men om det liknar Excel så bör du hitta alternativet under "Skriv ut". Finns förmodligen under "Fil".

Eller också är det lite mer komplicerat. 😄
Hittade den här förklaringen:

http://www.dator.xyz/Programvara/microsoft-access/137445.html

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

• Redigerat 2022-01-26 08:38 av Carmarino
Sabah
0

Det har du rätt i, Open office är det, men likt Excel! Tack för att du försöker hjälpa mig! 🙂
Jag försöker följa instruktionerna men nu förstår jag inte riktigt längre..
Har klickat på ändra, fick då upp rutan på bilden. Nu förstår jag dock inte vad jag ska göra längre, det hänvisas till fliken Blad… Någon sådan finns inte. 🤔

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
1

#9: Kanske är instruktionerna för en tidigare version av programmet. Kolla på fliken "Inramning" och se om du hittar något där. Annars kan du titta på flikarna "Bakgrund" och "Tabell". Kanske finns det någon ruta att bocka i där.

johan
1

Om det är en väldigt gammal version av Excel så ligger det nog under Arkiv/File, Utskriftsformat/Page Setup.

Mvh // Johan

Carmarino
0

#11: Vi har konstaterat att det är OpenOffice (inte Excel) Sabah har. 😉
Förhoppningsvis ligger det något lämpligt utskriftsalternativ under "Fil".

• Redigerat 2022-01-26 12:33 av Carmarino
Sabah
1

Nu har jag hittat det! Puh! 😄 Det var rätt att gå vägen som beskrevs i länken du, Carmarino kom med. Det benämndes tabellgitter och låg under fliken Tabell. Nu när jag bockat i detta konstiga ord blir det rutigt i förhandsgranskningen, ska justera lite i dokumentet innan jag ska skriva ut men det ser ju lovande ut! 😃👍🏻Tack för hjälp och vägledning! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
1

Så bra att du hittade det. Man ska inte ge upp. 👍😊

Niklas
1

#13: Bra att du delade med dig av lösningen!

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Sabah
0

Hmm.. mer problem.. Jag har ju hittat hur man får med linjerna och hur man får dokumentet liggande meen.. nu när jag glad ihågen skrev ut en del av jobbet blev det så här! Varför är det så smått? Tog för givet att tabellen skulle vara anpassad efter pappersstorleken.. Suck! 😒 Någon som kan hjälpa mig?

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
1

#16: Svårt att säga utan att veta vilka skrivarinställningar du har för sidan. Är sidan inställd för A4 eller Letter? Hur stora är marginalerna?

Sabah
0

Den var inställd på A5 så jag har ändrat det nu till A4 men det är lika smått ändå när jag skriver ut.. Det ser okej ut när jag tittar i förhandsgranskningen, så jag tycker det borde bli utskrivet som det ser ut där!

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
1

#18: Vilka utskriftsmarginaler har du? Hur stort är området du ska skriva ut? Om det inte är större än det som visas på bilden så kommer det inte att bli större vid utskriften heller. Kolla i så fall om det går att ändra så att du skriver ut med t.ex. 150 % istället för 100 % storlek.

johan
1

I Excel finns val för att skala utskriften för att få plats på valt antal ark. Det borde finnas motsvarande i Utskriftsinställningar i OpenOffice.

Mvh // Johan

Sabah
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag har fortfarande inte lyckats få en normal utskrift.

Jag har ändrat marginalerna, det var bra då det ryms mer på varje papper men det skrivs fortfarande ut smått.

När jag tittar i förhandsgranskningen ser det normalt ut.

Skalningen finns i förhandsgranskningen men eftersom det ser okej ut utan att jag ändrat den vet jag inte om det är rätt väg? När jag skalar upp ryms inte texten på papperet som det ser ut i förhandsgranskningen, alla kolumner kommer inte med på samma papper, det blir uppdelat på enormt många fler papper (första fliken som är på inte fullt 4,5 sidor blir då 29 sidor), vill inte skriva ut det så. Dokumentets helhet, med alla flikar är 31 sidor i "normal skalning".

Jag missar antagligen någon uppenbar detalj, har inte jobbat med datorn på flera år pga utmattningssyndrom. Har därför glömt mycket, det är helt ok att föreslå väldigt simpla saker som borde vara uppenbara! 🙂 Om någon har något fler förslag vill säga! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Sabah
0

#21: Andra dokument, som inte är i det här formatet, t ex fakturor, skrivs ut normalt, så det måste vara någon inställning i det här programmet. Open office Calc.

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
1

#21: Eftersom jag inte jobbat med Calc så vet jag inte om det fungerar likadant som Excel, men har du kollat att du inte har några tomma kolumner/rader utanför det du vill skriva ut? I Excel trycker man End + Home för att komma till sista rutan på arket. Fast det borde ju i och för sig synas i förhandsgranskningen om det finns kolumner som inte innehåller text.

Har du möjlighet att ta en skärmdump på marginal- och utskriftsinställningarna?

Sabah
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Marginalerna och skrivarinställningarna!

Det skrivs inte ut rutor hela vägen ner om det inte är text i dem. På bilderna i förhandsgranskningen där det är mer text syns det tydligt att hela "papperet" används.

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2022-02-06 11:27 av Sabah
Carmarino
1

#24: Vad händer om du bockar ur "Anpassa" och väljer Verklig storlek?

Har du testat att markera det du vill ha utskrivet och se om du får alternativet "Skriv ut markerad text" (eller något liknande)?

Sabah
0

#25: Jo, jag har provat Verklig storlek, det funkade inte heller..

Nu har jag provat skriva ut markerad text också och det funkade inte heller.. Suck! 😒

Något annat mystiskt..
Har flyttat texten på flera ställen, mestadels flyttat ihop så det inte är tomma rader mellan olika avsnitt i texten men har också flyttat text där en rubrik hamnat längst ner på en sida, har då flyttat den till nästa sida så den sitter ihop med tillhörande text. Har sparat det och det ser bra ut i förhandsgranskningen men det skrivs inte ut så, det skrivs ut som innan jag anpassade texten.. Förstår ingenting! 🤔

Vill ju spara papper när när det är mycket som ska skrivas ut! 😒

Jag får nog ge upp, jag får nöja mig att skriva ut det så här! Men tack för alla försök till hjälp! 🤗

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2022-02-10 06:12 av Sabah
Carmarino
1

Väldigt underligt. Som ett sista försök kan du testa att göra ett nytt dokument och kopiera in texten i det - helst oformaterad om det går. Börja med att bara kopiera den del du vill skriva ut.

Vet inte vilken skrivare du har, men är det en nyare skrivare, där man kan göra inställningar direkt i skrivarens display, så kanske det är några inställningar där som krockar med varandra. Det borde det inte vara, eftersom det funkar med andra dokument, men man vet ju aldrig. (Jo, jag har jobbat mycket med felsökning när jag var it-tekniker, och är van vid att testa de mest långsökta teorier. 😄)

johan
1

Min gissning är då att du har något i en cell långt åt höger eller långt ner. Kan vara så lurigt som ett mellanslag som inte direkt syns.

Har aldrig använt OpenOffice, men i Excel kommer man till sista använda cellen om man trycker Ctrl+End. Finns också funktion för att markera icke-tomma celler.

Mvh // Johan

Carmarino
0

#28: Ungefär det jag skrev om i #23. 😉

johan
1

#29: Ha.. Ja, så går det visst när man inte läser tillräckligt noga. Men nu blev det ett dubbelt så bra tips. :)

Mvh // Johan

Sabah
2

Nu har jag skrivit ut allt. Jag skapade ett nytt dokument och kopierade över en sida. I samband med det upptäckte jag att det var en cell som var markerad en bit till höger om texten (syntes den kanske inte i förhandsgranskningen? eller så såg jag bara dåligt, rutan var ju bara lite svartare, det hade ju varit tydligare om det varit skrivtecken), raderade den och skrev ut, voilà! Äntligen, problemet löst! Gick tillbaka till det första dokumentet och raderade den markerade cellen och tog för givet att utskriften skulle bli okej meen det blev den inte.. 🤷 Kopierade resten av dokumentet och skrev ut i den nyskapade filen! Ser okej ut! 😃

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
0

Så bra att det löste sig. 👍

Sabah
0

Slutet gott allting gott! 😊 Tack för alla tips! 🤗

💖🧡💛💚💙💜