Datorn iFokus

Datorn

Etikett: säkerhet
Läst 255 ggr
johan
5

Vad har du för lösenord?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är sällan som att ett hack faktiskt innebär djupa tekniska kunskaper. Snarare handlar det om att lura av folk det man vill ha.

Den här videon om lösenord säger allt.

Mvh // Johan

Liz85
2

🤣 Jisses!! Hade hon intervjuat mig hade hon bara fått allmänna svar som inte gav henne några ledtrådar alls.

Var det fejk eller hade de personerna tappar hjärncellerna tillfälligt?

johan
1

#1: Det är nog på riktigt. Men man kan nog anta att dom också intervjuade minst lika många personer som kan tänka.

Men dom flesta vill ju vara artiga och till lags, så att be om något är ofta enklaste sättet att få något från någon dom egentligen inte vill ge bort eller göra.

Mvh // Johan

Niklas
0

Haha, underbart. Jag hade inte kunnat säga ett lösenord ens om jag ville. Det vore för jobbigt att försöka hålla dem i huvudet. 😃

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

#3: Samma här. Jag kan två lösenord utantill och det ena är till min password manager och det andra till dator/telefon som har långa alfanumeriska lösenord istället för pinkod.

Man är tacksam för FaceID och att datorn kan låsas upp med Apple Watch. :)

Mvh // Johan

Öland 4ever (oland4ever.com)
2

Ju längre password (lösenord) desto bättre. GMAIL har satt längsta accepterade password inkl alla specialtecken till 100!

Här är ett exempel på ett bra (100 tecken långt) password framtaget av The Password Generator

b:,CHW#'/Y4k$a34zH7%"DQKvnQ23MJFJY=Rdgp=c-,7LVcWbmEFeds)=@s[zL=9WN%6S>CCnz%"cy4\d5!ZS-ykgr%k*-9:a

Vill man på ett väldigt smidigt och enkelt sätt kryptera delar av sin hdd så kan man packa dom och kryptera med WINRAR..
WINRAR accepterar PW upp till 127 tecken långa och man kan även kryptera filnamnen om man så önskar.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Strong Password Generator to create secure passwords that are impossible to crack on your device without sending them across the Internet, and learn over 40 tricks to keep your passwords, accounts and documents safe.
  • Redigerat 2022-02-20 17:46 av Öland 4ever (oland4ever.com)
Stosh R
0

100!! Det är galet. Då måste användaren skriva ner det i något dokument och kopiera och klistra in det hela i varje inloggning.åh! Det är så mycket jobb.

johan
0

#5: Hur menar du att kryptera med WinRAR? Då måste du väl packa upp filen först innan du ska kunna arbeta med informationen?

Då är det väl bättre att använda BitLocker på Windows eller FileVault på macOS.

Mvh // Johan

johan
1

#6: Använd en Password Manager som t ex 1Password, så har du dina lösenord sparade där krypterade. Sedan ser du till att ha ett riktigt bra lösenord till 1Password.

Jag tror jag kan ungefär tre av mina lösenord i huvudet. Resten är långa krångliga lösenord i 1Password.

Blir galen på sajter som begränsar längden på lösenord. 100 kanske är överdrivet, men 15-25 tecken tycker jag är minimum. Och alltid multifaktor-authentication där det stöds.

Mvh // Johan