Datorn iFokus

Datorn

Etikettvarningar
Läst 851 ggr
Huygens
2022-04-25 21:32
0

Ta backup nu

Indikationer finns att en global cyberattack kan inträffa någon gång under året. Ta en fristående kopia på det du har nu.

[Moon AppleGrey]
2022-04-25 22:21
4

Källa?

johan
2022-04-25 22:46
10

Ta backup varje dag för cyberattacker sker precis hela tiden och har gjort det under lång tid.

Och ha starka unika lösenord och använda två-faktor-authentication.

Mvh // Johan

Huygens
2022-04-25 23:35
0

Lösenord spelar ingen roll för den globala attacken om den sker. Använd backupmedia som sedan kopplas ur nätverk och kopplas ur eluttag.

Niklas
2022-04-26 09:10
8

#0: Oavsett dina konspirationsdrömmar är det alltid bra att säkerhetskopiera allt man vill behålla. 👍🏻

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Huygens
2022-04-26 10:15
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vem är det här?

Niklas
2022-04-26 11:30
3

Vi är många som har tittat mot stjärnorna och haft en förnimmelse att vi hör hemma någon annanstans än här på Jorden, eller att det hade varit mycket märkligt om vi är helt ensamma i universum.Tiden är nu kommen, där det dolda minnet om vår kosmiska identitet från andra universum ska väckas till liv. Utomjordiskt iFokus är en plats för de som känner en djup samhörighet med rymden, universum och alla dess mysterier. Utomjordiskt iFokus är en plats för oss som tror, och de som vill tro.
Huygens
2022-04-28 11:35
0
Statliga Apoteket har skickat information om vad kunderna har handlat online till sociala media-jätten Facebook, avslöjar Ekot. Enligt en anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten kan mellan en halv miljon och en miljon personer ha påverkats.
[Moon AppleGrey]
2022-04-28 11:45
5

#7: vad har med med trådens ämne att göra då? 🤔
Att apoteken gjort fel är glasklart, men det kan knappast klassas som "cyberattack".

Huygens
2022-04-28 14:25
1

#8 Förberedelse.

• Redigerat 2022-04-28 14:25 av Huygens
[Moon AppleGrey]
2022-04-28 14:27
4

#9: förberedelse av vadå?

Tant Grön
2022-04-29 01:10
0

Tror det kommer att bli värre för stora företag än privatpersoner. Läste nyss att Swedbank har problem. Flera kunder verkar ha blivit av med väldigt mycket pengar. Swedbank menar att det är en it-störning och att kontona visar fel saldo och de kommer att rätta till det. Ryssland?

Huygens
2022-04-29 09:46
1

Agendan inleds verkar vissa tro.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/michaela-fattas-16-729-kronor-ohallbart

Svårt att veta exakt vad som händer. Beslutet görs troligen i WEF eller högra upp. Befallningen går sedan vidare till Bilderberggruppen som kontrollerar EU. Därefter signerar varje lands Bilderbergare avtalet om cyberattack, som vid en senare vald tidpunkt utförs av säkerhetstjänsten.

Swedbanks sociala medier är fyllda av kunder som under morgonen upptäckt att deras konton är tomma på pengar. En del vittnar om att de ligger flera hundratusen kronor minus. Michaela Ångman från Skövde tvingades ta hjälp av en släkting för att ta sig till jobbet. – Jag loggade in och såg att jag låg minus 16 729 kronor på kontot, säger hon.
johan
2022-04-29 09:55
6

Men om det är en "agenda", borde inte storbankerna vara i säng med myndigheter och media då?

Jag är nästan imponerad över hur du lyckas göra dom mest banala saker till en stor konspiration.

Mvh // Johan

Huygens
2022-04-29 10:00
0

Det är korrekt. Faktum är att alla regeringar inom EU gett bankerna myndighetsstatus. Det är orsaken till att cum-ex och cum-cum systematiskt kan genomföras år efter år.

johan
2022-04-29 10:09
5

#14: Så varför skulle banken förstöra för småkunder istället för gigantiska belopp, samt låta media skriva negativt om det?

Mvh // Johan

Huygens
2022-04-29 10:12
0

#15 Det exakt motivet kan vara svårt att veta.

johan
2022-04-29 10:13
5

#16: Men målet alltid busenkelt för dig att veta med säkerhet…

Jag skulle nog oroa mig mer för detta än swedbank…

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.765469/internetavbrott-i-frankrike-efter-avskurna-fiberkablar

Mvh // Johan

Experter säger att det tycks handla om en koordinerad attack på en aldrig tidigare skådad nivå.
Huygens
2022-04-29 10:16
0

Ja, se där.

Huygens
2022-04-29 11:14
0

Det känns som att ett av målen med agendan är att orsaka rädslor. Människor som är rädda kan lättare manipuleras. Rädda människor fattar sämre beslut. Om Swedbank kräver dej på 1,2 miljoner kr, skapar det oro.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/marko-ligger-1-3-miljoner-minus-pa-kontot-sanslost

Marko Saric från Segevång i Malmö fick en chock när han kollade sina konton hos Swedbank på torsdagskvällen. Totalt ligger han på mer än 1,2 miljoner kronor minus. – Det är helt sanslöst alltså, säger han till SVT Nyheter.
johan
2022-04-29 11:16
4

#19: Fast Swedbank har inte krävt någon på pengar. Tvärtom säger dom att folk inte behöver oroa sig och att deras pengar finns där dom ska, men det visas fel.

Mvh // Johan

Huygens
2022-04-29 13:51
0

#20 Fundera på saken en stund. Den officiella historien är alltså att Swedbank på kvällen innan den mest intensiva dagen i månaden, med flest schemalagda överföringar, gör Swedbank en systemkritisk uppdatering av programmet och havererar.

Enligt plan.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/swedbank-drabbat-av-tekniska-problem-konton-star-pa-minus

På torsdagskvällen möttes många av Swedbanks kunder av en obehaglig överraskning när de kontrollerade sitt saldo – kontot stod på minus. Flera kunder kan inte göra betalningar och även Swish påverkas. Problemen har fortsatt in på fredagen. Enligt Swedbank uppstod problemet i samband med en uppdatering av bankens system.
johan
2022-04-29 13:58
6

Jag har jobbat med IT i 25 år. Att göra en release och att den ibland innehåller fel är olyckligt men knappast tecken på en stor konspiration.

Men du kan ju hitta tecken på Bilderberggruppen i kaffesump, så det förvånar mig inte att du drar samma slutsats som vanligt även om detta.

Mvh // Johan

Huygens
2022-04-29 14:01
0

#22 Med dina 25 års erfarenhet, skulle du välja att göra en systemkritisk uppdatering på kvällen före den mest intensiva bankdagen?

johan
2022-04-29 14:20
4

#23: att det hade varit samma reaktion oavsett dag. Folk behöver betala med kort, swisha, göra överföringar och kolla sina konton alla dagar i månaden.

Lön görs oftast runt den 25:e. Skulle inte påstå att dom gjorde den på den mest kritiska dagen.

Men om jag hade varit ansvarig hade jag nog föredragit att göra uppdateringar på en helg för att minimera påverkan om något går fel, vilket det kommer göra undantagsvis.

Mvh // Johan

Huygens
2022-04-30 14:43
0

Varför tar det så lång tid att få pass och ID-kort? Vad rör det sej om får datorproblem? På 1970-talet fick man pass på mindre än en vecka med mycket klenare datautrustning. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/hogt-tryck-pa-id-kort-sa-lange-far-du-vanta

Och vem fattade beslutet om byggnaden på passets omslag?

Vad är det som förbereds?

Det är högt tryck på att göra id-kort hos Skatteverket. I de flesta kommuner får du vänta över en månad på en ledig tid. I Umeå har man tillverkat 270 id-kort bara under april. – Förhoppningsvis kommer det att bli bättre under sommaren. Just nu är det fullt, säger Abuicar Mohammed, som är handläggare i Umeå.
Niklas
2022-04-30 15:02
9

#19: Är det därför du ständigt försöker skrämma dem som eventuellt läser vad du skriver?

[Moon AppleGrey]
2022-04-30 16:10
6

#25: bryr mig inte om att klicka på länken, men varför det tar lång tid?
De har varnat länge för att det kan bli högtryck nu när många är ressugna efter pandemin.

Huygens
2022-05-03 10:01
0

Dom feta fingrarna på Stockholmsbörsen påstås komma från Citibank, del av Citigroup som Anders Borg var rådgivare åt tills han i fyllan råkade visa sin p*nis på en fest. https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/citigroups-londondesk-bakom-mandagens-borscrash

Åtminstone ska vi förväntas tro på den officiella historien om datadippen på börsen.

Den amerikanska finansjätten Citigroup medger att det var en handlare på deras Londondesk som orsakade måndagens blixtkrasch på Stockholmsbörsen.
Huygens
2022-05-27 14:26
0
Mötestjänsten Kry Connect, som kopplar ihop patienter och vårdpersonal, har vid flera tillfällen skickat patienters mejl och telefonnummer till Facebook trots att användaren sagt nej till detta. Det avslöjar Sveriges Radio Ekot. Kry har nu anmält sig själva till Integritetsskyddsmyndigheten.
johan
2022-05-27 15:35
2

#29: Blir lätt så när man satsar mer på marknadsavdelningen än säkerhetsavdelningen.

Mvh // Johan

Pyttelite
2022-05-27 15:41
1

#25: Kanske beror det på att giltigheten för pass är lägre idag än tidigare samt algoritmer är mer komplexa för att försvåra kopiering och förfalskning.

Har du tänkt på det?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Huygens
2022-05-28 17:00
0
Flera butiker och kunder har de senaste veckorna drabbats av en falsk Swishapp. Appen utger sig för att vara den riktiga betalningstjänsten och det är svårt för icke-experter att märka skillnaden. – Vi ser såklart väldigt allvarligt på det här och vill få stopp på det innan det drabbar fler, säger Swish vd Urban Höglund till SVT Nyheter.
  • Redigerat 2022-05-28 17:12 av Huygens
Huygens
2022-05-29 14:25
0

#30 Det finns vissa personer på nätet som tror att Kry är kopplat till utländsk säkerhetstjänst och därför skickat mycket känslig patientdata direkt till Facebook, ungefär som dansk säkerhetspolis gjort med danska befolkningens tele- och mailkonversationer, inkl vissa känsliga svenska militära uppgfter om JAS.

Om en stor cyberattack förbereds på det sättet, hjälper inga vanliga antivirusprogram. Vad är din uppfattning, finns det tecken på en central cyberattack?
https://sverigesradio.se/artikel/kry-lanserade-saker-tjanst-lackte-till-facebook

I början av coronapandemin lanserades Kry Connect, som marknadsfördes som ett säkert sätt för vårdpersonal att träffa patienter.Trots det har tjänsten ...
johan
2022-05-29 21:49
7

#33: Jag tror som vanligt att du odlar helt orimliga slutsatser av varje litet frö du ser.

Rörande Kry så är det knappast svårare än att man försöker optimera sin marknadsföring och medvetet eller omedvetet använt Facebooks optimeringsverktyg för annonser på ett olämpligt sätt.

Att just ett företag som Kry brister i kunskap om integritet är direkt pinsamt och framställer inte deras verksamhet i särskilt bra ljus. Men dom är ett vinstdrivande bolag med hård konkurrens, så det är heller inte särskilt förvånande vilka roller som får mest resurser.

Så nej, jag tror inte det finns någon global centraliserad cyberattack. Jag tror det finns tusentals oberoende attacker dygnet om, året runt. Majoriteten av dessa handlar om att kunna sprida spam och phisingmail för att lura individer på pengar och att försöka utpressa företag till pengar. En annan del är statskontrollerad hacking som försöker hitta sårbarheter och information i andra länders datasystem.

Men att det är en grupp på 20 gubbar i Bilderbergsgruppen som koordinerar detta är rent trams.

Mvh // Johan

johan
2022-05-29 21:52
6

#32: Ja? Och? Är du förvånad över att folk försöker lura till sig pengar? Är snatteri, stöld och bankrån en global konspiration koordinerad av några få mäktiga individer?

Same shit, new tools.

Mvh // Johan

Huygens
2022-06-12 12:15
0
Köerna till incheckningen och säkerhetskontrollen på Arlanda har slingrat sig långa under lördagen. Även i passkön utanför flygplatsen väntar folk på att få hämta ut sina provisoriska pass – något som verkar ta lång tid. En av dem är Charbel Haddad som ansökte om pass för fyra veckor sedan. – Det är en rättighet för alla medborgare i Sverige att få sina pass, vilket man inte får. Sen ska man stå här i 72 timmar innan sin resa för att kunna få ett provisoriskt pass, säger han till SVT Nyheter.
johan
2022-06-12 12:30
4

Och kopplingen mellan backup och kötid på Arlanda är vadå?

Mvh // Johan

johan
2022-06-12 12:32
4

Men ta backup varje dag. Inte pga av konspirationsteorier, utan för att man aldrig vet när en hårddisk går sönder, en telefon blir stulen, skadligt program förstör något, eller du själv begår ett misstag.

Mvh // Johan

Liz85
2022-06-12 21:55
3

Smart är också om man har två backuper. Så attden dagen backupdisken kraschar så har förhoppningsvis inte den andra kraschat samtidigt.

johan
2022-06-12 22:01
2

#39: Sant. Jag har fler gånger haft backup på externa diskar som slutat fungera, än att originaldata försvunnit.

Cloud-backup är också klokt så man lagrar det någon annanstans så man är skyddad mot brand och stöld.

Mvh // Johan

• Redigerat 2022-06-12 22:01 av johan
Huygens
2022-06-19 21:34
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

johan
2022-06-19 21:52
4

#41: Låter som du hittat din tvillingsjäl.

Mvh // Johan

Huygens
2022-06-27 16:56
0

IT-personal från Ryssland jobbade ostört med skyddsobjekt på Sverige Radio i över ett år.
https://www.svt.se/kultur/sveriges-radio-sakerhetskollade-inte-it-personal

It-personal från Ryssland och Israel säkerhetsprövades inte av Sveriges Radio innan de började arbeta innanför skalskyddet på radiohuset i Stockholm. Det avslöjar DN i en ny granskning.
Carmarino
2022-06-27 17:14
3

#43: Huygens nu länkar du till lydmedia. Enligt dig så är allt de skriver lögn, så varför tror du på dem den här gången? Du talar med dubbla tungor, vilket väl är utmärkande för en ödlevarelse? Är du en sådan kanske?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2022-06-27 17:17 av Carmarino
Niklas
2022-06-28 11:15
2

Jag har vid ett tillfälle råkat ut för att två av mina säkerhetskopior (jag har tre) har gått förlorade. Det var lite obehagligt tills jag hade ordnat två nya.

Huygens
2022-07-18 19:28
0

SOS Alarm utslaget idag på morgonen. SVT

Under natten drabbades SOS Alarm av omfattande driftstörningar. En av dem som drabbades var Anna Nyström i Linköping, som inte kom fram alls när hon ringde nödnumret. – Det är fruktansvärt farligt. Tänk dig om det varit en situation där du kanske bara har en timme på dig att rädda ett liv, säger hon.
UlrikaD
2022-07-18 20:33
0

Vad är det man som vanlig privatperson säkerhetskopierar? Gäller det typ bankuppgifter, foton eller vad är det man menar?

Huygens
2022-07-18 20:40
0

Allt sånt man blir ledsen av att bli av med om hårddisken kraschar.

UlrikaD
2022-07-18 20:57
0

Ok. Jag sparar över bilder på usb-minnen. Tar liten plats.

Huygens
2022-07-20 10:17
0

En spik till?

Sveriges säkerhetssystem lagrades på utländsk molntjänst utan säkerhetsklassning och utan säkerhetstester.
https://www.svt.se/kultur/dn-sveriges-radio-sakerhetsprovade-inte-konsulter-som-jobbade-med-vma

SR hyrde in externa it-konsulter utan säkerhetsprövning för att bygga det digitala systemet för Sveriges nationella varningslarm, Viktigt meddelande till allmänheten, VMA. Man ska också ha lagrat information om systemet på utländska molntjänster. Det visar en granskning som Dagens Nyheter gjort.
Huygens
2022-07-21 11:43
0

Systematiskt.

Högst effektivt. Perfekt.

Sveriges Radio har lyckats göra allt rätt, in i minsta detalj.
https://www.svt.se/kultur/sakerhetsexperten-efter-dn-s-granskning-av-sr-alla-fel-i-boken-har-gjorts

I en rad artiklar har Dagens Nyheter granskat Sveriges Radios säkerhetsarbete, där det bland annat framkommer att de anlitat externa konsulter utan säkerhetsprövning för att bygga det digitala systemet för Sveriges nationella varningslarm VMA. IT-säkerhetsexperten Robert Malmgren riktar hård kritik mot hur SR:s arbete skötts.
OberonsMatte
2022-07-21 13:44
2

#51 Jag blir förvirrad. Anser inte du att både SR och DN redan är styrda av illasinnade makter? De tillhör väl i allra högsta grad lydmedia, var det inte så? Eller står SR och DN (samt försvarsutskottet och MSB) i det här fallet plötsligt på "de godas" sida? Är de inte längre delar av samma konspiration? Den som av någon outgrundlig anledning enbart går ut på att medvetet föra befolkningen bakom ljuset..?

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-07-21 13:50 av OberonsMatte
Huygens
2022-07-21 14:29
0

Du får en applåd. Det är alltid uppfriskande när någon tänker nya tankar.

Liz85
2022-07-22 14:28
2

Det jag skrev om tidigare verkar precis ha hänt. Skulle leta fram ett foto igår och fick inte igång min ena backuphårddisk hur mycket jag än försökte. Med olika datorer och uttag och allting.

Vet nu inte om det är strömsladden som är trasig eller om själva hårddisken sagt sitt. Ska nog undersöka det. Dock så är den 12 år gammal den hårddisken så är det strömkopplingen som är problemet kan det ju ändå vara ett tecken på att även hårddisken kan knaka när som helst

Min räddning? Ta fram den andra backupen som är identisk med den första! Nu har jag beställt en ny hårddisk och har i väntan på det kopierat över backupen till en annan hårddisk - för säkerhets skull.
Och när den nya hårddisken kommer så kommer jag lägga över alla filer på den också. Då har jag tre likadana backuper sen och kan andas ut en stund till.

Hade man nu bara haft en enda backup så hade alla bilder och dyligt varit helt borta nu Men iom att man har tänkt ett steg längre så finns fortfarande allt kvar på backup nummer två.