Portabel router?
Hej!
Jag har en väldigt konstig fråga som kanske inte passar här, men men.
Vad heter en laddbar router som man kan ladda med surf?
Alltså en portabel router man kan ha med sig på semester osv där det inte finns wifi.
Tack på förhand :)
Ja, i princip alla mobiloperatörer har sådana produkter.
Kan vara så att dom bara erbjuder abonnemang, men jag vet att någon av dom har väldigt kort uppsägningstid, så att täckte abonnemang 1 juli och säga upp 2 juli så behöver du bara betala för att använda det under juli månad.
Mvh // Johan
Här är ett exempel från Telia.
https://www.telia.se/privat/telefoni/produkter-tillbehor/mobilrouter
Men jag är rätt säker på att Tre och Tele2 har liknande produkter.
Mvh // Johan
#2: Okej.
Så det är en sådan man tankar med surf?
Hade det inte en konstigt namn?
Jag har hört namnet puck på de, i dagligt tal.
Är inte puck vardagsspråk för en Chromecast?
Har lite frågor till TS: I Sverige idag har de flesta mobilabonnemang rätt generöst med surf, är du säker på att den du har inte räcker?
Du kan dela din mobils surfdata med din platta eller laptop, genom att välja Hot Spot och Internetdelning på telefonen.
Inom EU får man använda en bra bit av surfen, men det är olika på olika operatörer.
Reser du utanför EU är det däremot bra att köpa en portabel router som du då laddar med kontantkort som du köper i det landet du är i.
Den i #2 var väldigt dyr, vi köpte en i Nya Zeeland för några år sedan och den gick på motsvaranden ca 250 SEK.
Använda mobilen för internetdelning kommer sannolikt bara det billigaste alternativet.
Men det dra väldigt mycket batteri, så ska man göra det längre tider krävs ström eller åtminstone en powerbank.
Jag upplever även att det fungerar sämre när man delar till många enheter än en dedikerad lte-router. Men för bara ett fåtal enheter skulle jag lätt använda mobilen istället för att köpa extra utrustning.
Det kanske är så att man har en gammal mobil som man inte använder längre som man få nytt liv som router?
Mvh // Johan
#5: jag har ett kontantkort och mina föräldrar kan tyvärr inte dela sin surf med mig :/
Sen tror jag att det inte finns internetdelning på min mobil. Men kan kolla.
Edit: Jag har hotspot och internetdelning.
- Redigerat 2022-06-13 08:37 av [Elina07]
#7: För kontantkort tror jag tyvärr inte att du kan surfa inom EU, men kolla med din operatör vad som är det bästa alternativet för dig.
Om det rör sig om en begränsad period kan du tillfälligt ta ett abonnemang som ger mycket surf inom EU och sedan säga upp det när du kommer hem och återgå till kontantkort.
Som Johan skriver så går en gammal mobil att använda som router med ett eget simkort, och då bör den vara uppkopplad till nätet så mycket som går.
Är du på språng skulle jag rekommendera ett par kraftiga powerbanks som båda kan ladda två enheter samtidigt.
Kommer du att ha en laptop med kan den också fungera som strömkälla.
Ett par powerbanks kostar förvisso en del de också, men det behöver du hur som helstom du skulle köpa en portabel router.
Det är svårt att svara precist när vi inte vet exakta omständigheter som vart och hur länge och hur du skall resa. Skall du t ex åka på tåg- eller bilsemester genom flera länder är det ju inte ett alternativ att köpa ett lokalt simkort. Då är EU-surf mycket bättre, men tänk på att det finns länder i Europa där inte EU-surf och roaming gäller, då kan det bli dyrt.
#8: Jag tror du har rätt i att kontantkort inte garanterar samma pris på surf inom EU, som ett abonnemang gör upp till en viss mängd data.
Även inom Sverige tror jag det blir mycket billigare per GB surf med ett abonnemang som man har en kort period, än ett kontantkort.
Jag har mest haft företagsabonnemang, så jag är lite osäker hur det är på privatmarknaden, men Tre har ofta haft fördelaktiga mobila bredband som tillägg till sitt vanliga abonnemang. "Dela data" kan det ha hetat. Men som sagt osäker på om det fanns för privatabonnemang eller om det finns fortfarande.
Mvh // Johan