Datorn iFokus

Datorn

Etikett: övrigt
Läst 145 ggr
Ellrose
0

Bilder, filmer och annat på datorn

Hej, jag undrar om någon av er vet om man skulle kunna typ lämna in en dator till en firma som har hand om det om dom då kan hjälpa en att få över allt som finns på den till ett usb eller så?

Min gamla dator har legat länge men vill inte ta ladd, är batteriet som är slut och att köpa ett nytt för att sen starta och ta ut bilder mm själv är bara bortkastat då datorn inte kommer användas är gammal. Köpte den 2008-10 sen användes den till ca 2018-20 men den började bli dålig och ny köptes, men den blev sparad då det är en del på den jag vill behålla ( om det går annars finns det kopior hos andra) Men jag har originalen på allt.

Tror ni det kommer gå att fixa hos en datorfirma att få ut eller är det bara låta systersonen sitta med skruvmejsel och plocka sönder i 100 bitar.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Liz85
0

Om du vet med dig att det som finns på datorn ligger på andra ställen också, så skulle jag skippa det. Låter som att det vore att kasta pengar i sjön bara för att få ut ännu en kopia på det som ligger på den.
Gissar att ett företag kan ta ut en saftig summa för ett sånt jobb.

Utöver det rådet så har jag nog en billigare lösning. Det är, om hårddisken har rätt typ av kontakt, att köpa en docka för några hundra spänn. Då kan du själv komma åt allt innehåll när du vill via en annan dator och till och med formatera hårddisken om du vill, så har du helt plötsligt ännu en hårddisk att förvara material på. 😉

Sindri
0

Men fungerar inte datorn om den är uppkopplad till elnätet? Eller menar du att det är en gammal stationär som inte kan ta emot strömmen längre.
Om din systerson är någorlunda händig med datorer kan han plocka ut hårddisken, koppla den till en annan dator och kopiera över till valfri extern hårddisk.
Så gjorde en son när mitt moderkort pajade. Fick in allt igen på min laptop.

Öland 4ever (oland4ever.com)
0

Jag antar att det är en bärbar dator dvs en laptop du syftar på. Till skillnad mot "skit-mobiltelefoner" av idag så har datorns (laptopens) funktion inget med att göra med batteriet som sitter i laptopen. Vanligtvis kan man tom plocka ur batteriet ur laptopnen och ENBART strömmata datorn med hjälp laptopladdaren dvs med 230 Volt. Dvs detta fungerar alldeles utmärkt.

Har du satt laptopladdaren i ett vanligt 230 Volts uttag i väggen och provat att starta datorn? Är det inget fel på datorn så ska den starta.

Om den inte starta så kan det naturligtvis vara fel på datorn, operativsystemet eller annat.

Startar datorn så är det bara att du kopplar in ett USB-minne och för över allt du vill spara.
Alt är att du plockar ur hårddisken som är väldigt lätt. Vanligtvis behöver du inte ens några verktyg för att öppna bottenluckan på laptopen. Däremot behöver du (vanligtvis) en skruvmejsel för att skruva borta hårddisken.

Dockningsstation ansluter du via USB, sätt hdd i dockan och för över allt du vill spara till ett USB-minne eller om du köper en docka för dubbla hdd så köper du även en hdd till och för över hela hdd till din nya disk. Eller bara helt enkelt sparar den ursprungliga hdd.

Själva mekaniska jobbet går på mindre än 5 minuter.

Är det en stationär dator så är det i princip exakt samma handhavande. Har datorn aldrig blivit uppdaterad så sitter det väl MS Win 7 i den och det är fullt kompatibelt med MS Win 10 som exempel.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Ellrose
0

Glömde skriva att det var en gammal bärbar liten ( läs tung som en tegelsten jämfört med dom nyare som finns nu).

Det finns en del som jag inte har till 100% på datorn, lite dokument som är från skolan som jag skulle vilja ha då det är en del med mina omdömen och allt på. Skolan finns ej kvar så kan inte skriva/ringa och be om att dom skickar nytt (kan gå men nog svårare än vad man tror) .

När jag sätter i sladden så blinkar lampan bara och datorn går ej att starta. Men jag skulle alltså kunna prova utan att ha batteriet i? Och prova det.

Ska försöka med att köra med sladd och utan batteri, annars så får jag köpa hem en docka och prova med hårddisken.

Ellrose
2

Tack Öland 4ever (oland4ever.com)
För tipset med att ta ut batteriet det funkade jättebra så nu har jag fått ut allt jag ville ha och kan låta systersonen plocka isär den för skojs skull.

Sindri
0

Vad bra att det löste sig. Man blir skakis när sånt där händer.

Ellrose
0

Ja, alltså jag hade inte varit så rädd och så om det inte skulle funka att fixa. Men så skönt att det gick så jag fick alla dokument som var viktiga och som jag hade haft en del jobba att leta efter.

Men nu är allt fixat och den kan få flytta till himlen ( först ska den slaktas i bitar)

Öland 4ever (oland4ever.com)
0

#5: Toppen att det löste sig! Nu vet jag inte hur gammal "systersonen" är men är han alltför ung och inte vet nätströmmens faror så plocka undan laddaren. Är datorn ansluten till 230 Volt nätspänning så finns det ställen inne i datorn som är strömförande. Och även om inte datorn är ansluten till 230 Volt så finns det komponenter som kan ge rejäla strömstötar! Främst elektrolytkondensatorer om det nu sitter sådana i datorn.

Naturligtvis, att plocka ur sådana detaljer som hårddisk, processor, minnen, fläkt mm är naturligtvis helt ofarligt. :-)

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu