Hade ni Amiga på 90-talet?
Den var ju sedd som den bästa datorn för spel, musikskapande och grafisk formgivning. Amigans Workbench kan sägas ha varit en föregångare till PC:ns senare Windows.
Jag hade ett musikprogram/ tracker som hette OctaMED Pro, där man inte behövde kunna noter för att skapa musik, man behövde bara lägga in samplingar/ instrument i 4 kanaler, som kunde utökas till 8 om man hade extraminne.
Jag har efter det inte sett någon liknande tracker som varit lika användarvänlig.
Dela med er av era nostalgiminnen.
Vår son hade en Amiga 64😉
/Maria
Absolut! Hade en Amiga 500. Har den kvar fortfarande faktiskt.
Hade även 8 MB extra ram-minne och en hårddisk på 256 MB. Det var enoooooormt då!
Amiga var inte min första dator, men absolut den som gör mig mest nostalgisk.
Mvh // Johan
Min första dator var en Amiga500. Jag fick överta den från min far när jag gick i mellanstadiet så jag skrev även uppsatser på den.
Hade mängder av spel på den. Bland annat lemmings, James Pond, SimCity och Risk. Och så fanns det ett jätteroligt ritprogram! Det var väl som dåtidens Paint-ish men MYCKET roligare att leka med.
Och så minns jag Civilization väldigt väl! Vad jag vet så gick det iaf inte att komma förbi introt. Så jag brukade starta upp spelet, sen gå och göra annat i typ 10 minuter. 🙂
#3: Civilization var och är fortfarande mitt favoritspel nr. 1 Det fick 99% i betyg i Datormagazin, det högsta betyg ett spel fått i den tidningen. Har senare fastnat för Civ III som jag anser är det bästa i serien.
Andra favoritspel var Golden Axe, Moonstone, Syndicate, Populous och Willy Beamish.
Sim City tycker jag håller än idag.
#2: Ja, tänk vad lite minne som krävdes då. Ljusår från dagens datorer med flera hundra gigabyte.
#5: Nja, snarare att moderna datorer har 16-64 GB RAM.
Men ja, det krävdes mer optimerande då. Mycket därför jag tyckte "demo-scenen" var så kul. Dom klämde verkligen ut maximal prestanda ur hårdvaran.
Många av dom som var aktiva där, gick sedan vidare till att bli viktiga personer i dagens stora spelbolag, t ex så är personer från gruppen Silence idag VD och topp-personer i Electronic Arts. Bara för att ta ett exempel.
Mvh // Johan
Har för mig att vi hade en Amiga på jobbet, men den användes mest till att spela Masken på. Själv hade jag ingen. Min första dator var en PC, men jag minns inte märket.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Nej, jag tillhörde "Atari-folket" och hade en Atari 1040 STFM. Har faktiskt fortfarande kvar datorn som var min tredje dator. Mina två första var en Facit ABC80 resp en Apple IIC. Den förstnämnda köpte jag ny och den andra fick jag långt senare av en kompis för att jag hjälpte honom med en flytt.
Alla tre ligger väl packade i flyttlådor uppe på vinden… torrt och fint.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
Jag har en commodore 128, som gick att använda som en 64. Jag hade mycket roligt med spelen på den och hoppas få tid att spela igen.
Just nu är jag ledsen för att det blir svårare och svårare med datorerna. Man blir ju påtvingad krångliga program, som ska utföra sådant som var så lätt förr.
Nu sliter jag med att göra en ny hemsida och stöter på problem efter problem.
Det var ju både lätt och roligt att göra hemsidor förr. Varför krångla till det?
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jag hade en Dragon 32 med 6809E processor. Bildskärmen var en svartvit liten tv
och massminne var en transistorradio med bandspelare. Det funkade riktigt bra.
På den lärde jag mig att programmera basic.Jag var helt okunnig innan.
Basic är forfarande favoritspråket och jag vet att många håller med mig trots all skit som kastas på detta trevliga programeringsspråk.