Wordpad försvinner från Windows
Wordpad kommer att tas bort helt och hållet från framtida versioner av Windows, troligen redan från kommande Windows 12. Alternativen därefter blir antingen Word eller Notepad/Anteckningar, som kommer att finnas kvar. Notepad kommer dessutom att få stöd för automatiskt sparande och återställning av flikar.
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.779903/microsoft-skrotar-wordpad-efter-28-ar
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Definitivt inte något jag kommer sakna. :)
Mvh // Johan
Inte jag heller. Har nog bara öppnat programmet ett par gånger, men det var väldigt länge sedan. Använder Notepad om jag behöver anteckna något snabbt eller ta bort formateringar i texter.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Hade dock önskat att Notepad kunde bli en lite bättre text-editor. Har förstått att dom ändrat den lite i kommande versioner, med flera flikar, auto-spara, med mera.
Mvh // Johan
#3: Ja, den är lite begränsad, men förhoppningsvis kanske de utvecklar den mer nu när Wordpad försvinner.
Har aldrig ens startat igång Wordpad i MS Win 10. Använder enbart Notepad dvs Anteckningar till allt jag vill spara som just kortare noteringar. Även för längre "avhandlingar" med för den delen.
Skriver tom mina HTML dokument i Notepad. :-)
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
- Redigerat 2023-09-05 19:00 av Öland 4ever (oland4ever.com)
Skriver tom mina HTML dokument i Notepad.
Låter lite som att säga att man bara steker mat genom att hålla ett förstoringsglas mellan maten och solen.
Förstår verkligen inte varför man inte vill använda ett bra verktyg istället. Nu finns ju t ex VS Code, som är gratis, lättviktigt, men ändå rätt kraftfullt.
Mvh // Johan
#6: Det beror ju på vilken nivå man skriver hemsidor på. Själv använder jag mig av Arachnophilia. Den är visserligen gammal men räcker för mina enkla hemsidor.
#6: Jag har tidigare använt både MS Frontpage, Adobe Dreamweaver, CoffeeCup och Notepad++. Men i synnerhet de två första har en förmåga att "slaska av sig" massa kod som inte sidan behöver för att kunna visas på dator, tablet och smartphone. Så med bakgrund av mina extremt simpla websidor så räcker MS Notepad fullt tillräckligt.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#8: Ja, Frontpage och DreamWeaver var hemska på den fronten. Men en editor eller IDE skriver du fortfarande kod och har full kontroll, men du får hjälp. Bara en sådan enkel sak som att den färglägger och visar när något inte är korrekt hjälper till otroligt mycket.
Men du gör så klart som du vill. För mig som lever i den här världen, så blir det som om du berättar för en skogsarbetare att du tycker det funkar bra att fälla träd med en brödkniv.
Mvh // Johan