Formatering
Hur formaterar man en dator när den inte har diskettläsare ?
Vad händer om man lägger XP ovanpå vista?
Du kan boota datorn från CD-skivan där du har Windows.
Du kan inte installera Windows XP efter Windows Vista, däremot går det bra med Xp först och därefter Vista.
Ett bra tips om man vill köra flera OS samtidigt är att använda Virtual PC eller VM Ware. Då kan man köra ett OS inuti ett annat OS.
Mvh // Johan
Tack för svaret anledningen till att jag frågade är att alla ny datorer levereas med Wista och då måste jag byta ut en massa program som inte går i hop med detta OS och så ska jag ha talsyntes och Wista kräver så mycket mer än XP
Man kan köra gamla program i kompatibilitetsläge i Windows Vista, så jag tror inte du behöver byta OS bara för att ditt program för talsyntes inte är kompatibelt.
Mvh // Johan
Någon som fått svar på det som varit i din situation.
Och att vista tar mer, ja, men det går att konfigurera i programmet vlite.
Alternativt kan man testa vista lite som tar 3 gb istället för 8 gb på hårddisk och runt 100 mb mer än xp i ram. Borde vara lagligt så länge man köper nyckeln.
Tack för svaren men det handlar inte bra om talsyntesen jag har också scanner och skrivare som inte går i hop med Wista så därför tänkte jag ta bort Wista och bara ha XP tänkte prova med en lös dikettstation och starta formateringen den vägen.

Ja,jag vet faktiskt inte heller hur man gör om man inte har en FDD. Har du möjlighet att ansluta en yttre FDD så gör det, det funkar i alla lägen.
Jag använder en Win-98 "startdisket", och "bootar" på.
Jag har en gamal dator som jag kan ta loss diskettstaionen ur och ansluta via usb och på det sättet använda win 98 startdiskett Det borde gå tycker jag

man kan väl boota från win-xp cd:n?
Får prova när jag får den ny datorna

vet ej om DOS kan starta en USB port..eller om BIOS kan,,