Hur blockerar man Google Analytics - Cookies?
Har lagt märke till att väldigt många webbsidor sätter in Google Analytics Cookies på ens browser utan att man gett sitt samtycke till det. Enligt GDPR lagen (General Data Protection Regulation) i Sverige och EU, är det viktigt att användare ger sitt samtycke till användningen av Cookies som inte är nödvändiga. Google Analytics - Cookies är verkligen inte nödvändiga för att webbsidan ska fungera korrekt. Nödvändiga Cookies är de som krävs för att webbplatsen ska fungera korrekt, till exempel för att hantera inloggning, kundvagnar eller språkinställningar bland annat.
Jag skulle gärna vilja veta hur man kan blockera dem? De hjälper inte att "inte godkänna Cookies", för de sätts in på din browser ändå. Jag har även försökt att ändra om en massa inställningar i min dator, som t.e.x., att blockera tredjeparts Cookies, men inget fungerar. Vet någon vad man kan göra?
Att installera ett tillägg till webbläsaren som t ex Adblock är effektivt på datorn. Fungerar inte lika väl på mobil / platta dock.
Vill man verkligen slippa det behöver man bli lite mer avancerad och köra t ex PiHole som DNS. Men det förutsätter i princip att du har en dator, t ex en Raspberry Pi, som kan stå på dygnet runt då den kommer agera DNS och behövas för all annan trafik.
Mvh // Johan
Fördelen med Adblock eller Pihole är att du inte enbart blockerar cookies, så blockerar så att script-filerna inte kan köras över huvud taget från kända annonsnätverk och spårare.
Nackdelen är att du inte kommer kunna trycka på sponsrade sökresultat när du söker, sajter som Aftonbladet med mera ser konstiga ut för det är massa hål där annonser skulle ha visats, vilket blir väldigt förvirrande när det är en helsides-popover-annons som lägger sig över innehållet, men inte visas, så då måste man försöka hitta stäng-knappen för att ändå bli av med "plattan" den ligger på.
Mvh // Johan
#1 #2 Tack för svar Johan, en ny dator har jag nog inte råd med. En Adblock använder jag mig redan av genom Opera. Jag har inget emot att ha hål i stället för annonser, det har jag redan på många webbsidor som jag besöker, just pga mina inställningar och för att jag inte brukar godkänna Cookies, bara de nödvändigaste, men det fungerar ändå inte mot Google Analytics - Cookies. Dessa slinker in på browsern ändå. Men det kan ju hända att jag inte har ställt in allt rätt, så jag får väl se över mina inställningar igen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hittade just den här.
#4: Hur kan man ta reda på det? Vad Cookien som man har är? Jag tänker att GS1.1. och GA1.1. (plus en massa siffror därefter) är Google Analytics-Cookies, men du kan ju ha rätt med deras funktion. Hur kan man kontrollera det? Eller få det klart för sig vad dessa Cookies som man har på sin browser verkligen gör?
#6: Cookies ”gör” ingenting. Det syfte dom fyller är att kunna ha något som skickas med varje förfrågan mellan din browser och servern. Det är en bit text i dom.
Vad det sedan kan användas till varierar. Oftast är det för att kunna identifiera vem som är inloggad. Och i Google Analytics fall är det en unik identifiera för din browser så dom kan spåra hur många unika användare en sajt har t ex.
Men en browser skickar även information som ip-adress, så det gör även att dom kan avgöra saker som hur många som besöker en sida från en viss bred geografisk plats, ofta inte mer detaljerat än stad eller län.
Det som kan börja göra det mer integritetskränkande är när man kombinerar detta med vilken innehåll det är på sidorna man besöker, och därigenom kan bygga upp profiler på vilka annonser som kommer vara mest effektiva att visa för just dig.
Men cookien i sig kan inte gör någonting mer än att skicka en mindre mängd text med varje request.
Mvh // Johan
#7: Jag menar att jag skulle vilja få reda på vilket syfte just dessa Cookis fyller. Skulle ha skrivit "gör" inom citattecken i stället. Vet du hur man kan kontrollera det?
Sen har jag också märkt, att det från somliga sidor inte kommer dessa nämnda Google Analytics-Cookies, trots att jag inte har godkänt spårning av Google Analytics (så som jag egentligen vill ha det). Borde inte dom också sätta in en Cookie för att komma ihåg att jag inte godkänner spårning av Google Analytics, om det skulle vara det som dessa Cookies syfte? Det går på något sätt inte riktigt ihop.
- Redigerat 2023-10-27 18:07 av FataMorgana
#10: Jo jag brukar försöka att göra det, men även om jag inte godkänner Cookies slinker det ändå in Google - Analytics Cookies från en massa webbsidor, trots att dom inte är nödvändiga för att webbsidan ska fungera korrekt.