Datortabbar
Vilka är de största datortabbarna ni gjort som varit pinsamma att erkänna?
Mvh // Johan

Samtliga utförda under fyllekörning på Win95/98-tiden.
- Stoppat in ett SCSI-kort (brännare) i fel slot varpå kortet brändes upp.
- Raderat Windows-katalogen.
- Vält en bärs över tangentbordet.
Nr 3 har nog dom flesta (med kanske alt dryck) gjort så denna rankar jag lägst. Nr 2 är jag osäker på om det ens går att göra numera, tänker inte försöka. Nr 1 är rankar jag högst p g a detta sved värst i plånboken.

Inte som jag själv gjort men för många många år sedan hände följande bland några av mina kunder.
Det var under tiden då man hade problem med att bildskärmar strålade rätt mycket. Lösningen var att jorda skärmen genom att sätta en kabel på skärmen och sedan koppla den till plåten på cpu:n så den blev jordad.
En av mina kunder gjorde detta men det blev lite fel för hon (ja det var en hon) jordade genom att dra kabeln från skärmen ner i en blomkruka.
En annan kund hade ett problem och jag satt på tekniska supporten och försökte lösa hennes problem över telefon. Till slut kunde jag konstatera att jag behövde ha hennes program på plats hos mig för att felsöka så jag bad henne ta en kopia på en diskett och sända till mig.
På måndagen kom en Xxerox kopia på en diskett - Den är faktiskt sann även om den kan verka som en skröna. Felet var väl mitt som nog var lite otydlig med vad jag ville ha.

Förklara för den dumme, men vad är "På måndagen kom en Xxerox kopia på en diskett" ?

#3 en papperskopia tagen av en diskett i en Xerox kopiator

Satt på jobbet och tankade hem Westwoods 70Mb demo på Red Alert som kom -96. På den tiden jobbade jag i Sundsvall och hade en kollega i samma rum som också ville ha den.
-"Du kan väl maila den?"
Så det gjorde jag. Nån timme senare slutade mailen fungera. Jag funderade väl inte så mycket mer på det, förrän på eftermiddan, när IT-avdelningen ringde och undrade om det kunde vara så att jag eventuellt skickat några mail under dagen? Jodå, det hade jag gjort.
Det visade sig att, förutom att ha sänkt e-postsystemet i Sundsvall där jag jobbade även hade sänkt Göteborgskontoret, eftersom mitt e-postkonto vart skapat på deras server. Så det stod stilla för alla som jobbade där också. Eftersom IT-service hade sin bas i Karlstad och all e-post gick via dem, så stod det still där också. Av 7 kontor så hade jag lyckats sänka all e-postkommunikation under 6 timmar på tre av dem. (Jag har för mig spool på varje kontor låg 100mb.)
-"Du har inget emot att vi tar bort ditt mail och filen va?"
-"Eh, nej, det är nog okay".
-"Bra, tack iallafall för att det var en zippad fil du skickade. Men gör inte om det".
Kände mig rätt så liten resten av eftermiddan, men iallafall en lärdom rikare.

ingen som har provat att dra ner den lilla röda knappen bak på nätaggregatet?
kompisen gjorde det och det sa poff… det var det nätaggregatet…
Det var lyckligtvis inte jag som gjorde detta, men jag och en arbetskamrat satt och mailade till varandra och snackade lite skit om några på jobbet. Det hela hade en ganska grov, men inte så allvarligt menad ton. I ett av mailet stod det:
-Vet du en annan som är helt kört i huvudet? LENNART!
Pinsamheten i det hela är bara att av någon underlig anledning så lyckades hon skicka detta till just Lennart.
Tyckte nästan mer synd om min mailkompis som skulle försöka förklara hur vår ganska oskyldiga diskussions lett fram till detta, som så klart fick en allt annat än oskyldig ton när det kom ur sitt sammanhang.
Efter detta lärde jag henne funktionen Återkalla meddelande som finns i Outlook. Tyvärr visste hon inte om den i tid…
Mvh // Johan

Snälla Johan! Lär mig det!
#8: Gå till mappen Skickat, hitta mailet du skickade och öppna det. På menyn Åtgärder kan du välja Återkalla meddelande.
Detta fungerar dock endast om man har skickat mailet till någon på samma Exchange Server som man själv använder. Det går alltså inte för extern export.
// Johan
Mvh // Johan

Tack för det, nu vet jag det till nästa gång jag blir galen på chefen! Vii sitter på samma server och ibland glömmer jag att räkna till tio:)

kul att läsa om alla misstag,, själv har jag lyckats "krascha" datorn några gånger, det här var när pc:n började bli populär och man tog den genom sitt fack/jobb på avbetalning.
Men vad jag gjorde exakt kommer jag inte ihåg just nu, men tokigt har det blivit några gånger…då fick man bita i sura äpplet och ringa till grannen som kom över och inte ens han kunde reda upp det hela utan att ta med sej datorn hem :-)
pinsamt var det i alla fall,, för det hände inte bara engång…:-)
Det där testade min brorson också. Hans kompisar i skolan påstod (inbillade honom) att skulle man göra det så skulle datorn fungera bättre med alla tillbehör inne i burken och all belysning och allt vad han "knölat" dit.
Sedan skulle han testa - öh, han kom på det precis när han slog på att det kanske han skulle låtit bli. Pufff. Sedan fungerade inte det nätaggregatet mera. Fast han fick en moralpredikan och lite grälor från oss som var i närheten, trodde ju att han petat in skruvmejseln i den. Han förklarade hur det låg till - att hans kompisar sagt…
Hm "Ibland måste man lära saker den hårda vägen" han gjorde inte om det i alla fall. Han frågar numera om han är osäker vad det gäller dator och alla datorprylar.
Det mest pinsamaste? Måste fundera lite. Måste berätta vad som hände lite före också, så att det kommer in i sammanhanget.
Jo, det var nog den gången som jag och min sambo lånade ut våran dator till min brorson (samme brorson som jag nämner i #12). Dom skulle spela ett nätverksspel och behövde låna en dator till. Jo visst fick dom det, om datorn klarar av spelet så.
Jag frågade honom om dom hade antivirusprogram i datorn. "Jo!" fick jag till svar. Och ingen mera diskussion om den saken och vi förde dit datorn. Dom skulle inte vara på internet så brandväggen behövdes inte (tror att dom hade internetkabeln urdragen föresten, dessutom skulle ju deras dator vara server).
(PS! På den tiden så hade vi inte internet - så brandvägg och antivirusprogram var helt onödigt. Var noga med att inte föra filer med disketter från andra datorer till den heller för den delen. DS!)
Nå ja, allt frid och fröjd tills jag några dagar senare var dit och såg efter vad grabben/grabbarna gjorde. Har för mig att jag skulle kolla min e-mail också. Då frågade jag vad dom hade för antivirusprogram. "ZoneAlarm!" fick jag till svar.
Öh…?
"Nej, det är inget antivirusprogram" sa jag. "Jo, det är ett antivirsuprogram", kontra brorson, "för det har farbror sagt!". (vad ska den där korkade fastern begripa vad ZoneAlarm är? typ! - Jo, jag blev idiotförklarad den gången.)
Sen blev det som katten på råttan lek. Jag på min sambo, sambon på min bror, min bror på brorson… Faktum är att min bror trodde att den fria versionen av ZoneAlarm också var ett antivirusprogram, och inte bara brandvägg (men det är ju den "skarpa" versionen som är både och). Upps…
Nu till pinsamheten! Jag installerade ett (fritt) antivirusprogram, mer eller mindre i smått panik, för att skanna efter virus. Datorn ville starta om och det lät jag den göra. Gissa vad som hände när den skulle starta upp? Jo, ZoneAlarm och antivirusprogrammets brandvägg… Tja, helt enkelt - det utbröt en konflikt. Datorn låste sig. Visst kom skrivbordsbilden fram. "STOP, hit men inte längre!".
Så där satt oerfarna jag och svor. Kunde inte göra någonting alls. Blev min bror (jo, just han - farbrorn) som fick rycka in och lösa det. Gå in "bakvägen" och avaktivera den ena brandväggen.
Hade ju bara fått in ca 9 virus i datorn, så inte undra på att den var seg. Tog väl ca 3 minuter, så var det en från Australien som knacka på och ville snoka vad som fanns på hårddisken. Det var ZoneAlarm som "skrek" till. Den personen kan jag nog lugnt säga att fick korgen. Det är bra med "Felsäkert" läge och att kunna gå in "bakvägen" bara man vet hur man gör.
Men det ordnade sig till sist, till det bästa. Både min bror och brorson fick lära sig något nytt. Numera behöver vi inte låna ut datorn. Dels för att mina brorsöner har egna datorer, dessutom har deras "gäster" sina bärbara med sig. Med både ZoneAlarm och nyaste versionen av ett antivirusprogram installerat.
//Titti
Jag jobbar på ett utbildningsföretag och en av våra lärare har hållt på med datorutbildning sedan tidernas begynnelse typ. För ett tag sedan berättade honom en kurs hon höll i Windows 95.
Kursen hölls i en hyrd kurslokal i WTC i Stockholm. Allt skulle vara installerat och klart.
Under kursens gång visar min kollega hur man kunde byta bakgrundsbild på skrivbordet i Windows. Allt gick fint tills en av eleverna, en kvinna i 40-årsåldern, skriker till. Väldigt chockad och även rätt förbannad undrar hon varför det är en riiiiktigt grov porrbild som visar sig på windowsskrivbordet som "Internet wallpaper".
Det visade sig att datorerna inte var nyinstallerade och personen som suttit på denna dator på en tidigare kurs förmodligen inte varit så intresserad av kursen och roat sig med annat…
Även om det inte var min kollegas fel, så var det lite havjobbigt att ursäkta sig…
Mvh // Johan

En av lågstadielärarna skulle söka efter bilder på bävrar och sökte på engelska sidor. Gör inte det med småbarn i närheten! Det gjorde hon - en liten gosse som stod och tittade på blev mycket upprörd. - Fröken, varför har du sånt i din dator!

Flera gånger har jag råkat formatera fel partition eller hårddisk när jag hjälpte kompisar att installera om sinna operativsystem. :-)
Men jag brukar alltid säga att de får skylla sig själva som anlitar mig till hjälp. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Faktiskt har det inte hänt mig något pinsamt eller allvarligt någon gång. Men det finns många olika historier om kompisar och kunder.
1. En kompis till mig hade läst i någon tidning att det var bra att
rensa bort dubbletter ur datorn för att snabba upp datorn (heja expressen och aftonbladet)…hur som helst så läste han tydligen inte klart hela tipset utan gav sig på att börja rensa. Alla vet väl att man brukar rensa bort dubbletter typ bildfiler som heter samma namn och som innehåller samma information eller hur? Inte han inte…han trodde att om två filer har samma ikon i utforskaren så är det en dubblett…oavsett vad den heter…och det är inte bra om man är inne i system32-mappen och rensar t ex. Efter omstart så ville inte datorn starta….konstigt eller hur? Och gissa vem som fick reparera hans klantighet?
2. En kund ringer och vill att vi ska komma och kolla hennes dator på jobbet eftersom att den är så slö. Sagt och gjort, jag åkte dit. Jag startade datorn och den var fruktansvärt seg….det fick jag ju hålla med om. Jag gjorde en koll i aktivitetshanteraren för att se om där var några konstiga processer igång. Det första jag ser är Panda antivirus som tar nästan 100MB av minnet i idle. Jag kollar då hur mycket minne kunden har totalt i minne….64MB!? Hon har alltså kört Windows XP Pro men Panda antivirus på en P3-500MhZ med 64MB minne. Minimikravet på XP är 256MB och rekommenderat är 512MB…Panda ska ha 100MB…den ekvationen går inte ihop….och datorn var slöare än slö…och så hade hon jobbat sedan hon köpte datorn av en datorbutik (vår konkurrent) 6 månader tidigare, men de hade sagt att de inte kunde göra något åt det och att det skulle vara så med XP….man blir ju mörkrädd. I med extra 512MB, ut med Panda och in med NOD32 och helt plötsligt blåste det fartvindar i håret….behöver väl inte säga att hon inte handlar hos konkurrenten längre.
3. En kund ringer till oss fly förbannad över att han hade behövt att ominstallera XP 2 gånger på en månad och undrade var det var för skit vi sålt till honom. Vi bad honom komma in med datorn så skulle vi kolla om där var något hårdvarufel…och det var det inte. Vi körde i återställningsskivorna och återställde datorn åt honom,, men efter ytterligare en månad kom han in med datorn igen för att den för tredje gången inte gick att aktivera och att de 30 dagarna tagit slut. Då sa vi att då är det ju bara aktivera eftersom att det inte finns många andra val…men det hade han försökt att göra men det går inte för något stoppar. Vi undersökte datorn igen och då visade det sig att han brukar vänta tills de 30 dagarna är slut (av ren lathet antar jag) tyvärr har han också under tiden installerat ZoneAlarm….duuumt. Den dagen XP låser ute dig så stt det enda du kan göra är att aktivera XP då är man rökt eftersom att XP inte vill släppa in dig i systemet innan aktiveringen är klar, och den blir inte klar förrän aktiveringen får kontakt med internet…vilket inte händer eftersom att Zonalarm sitter där inne och stoppar trafiken för aktiveringen eftersom att det är en ny aktivitet som Zonealarm inte känner till och vill att du godkänner först…men det kan man ju inte göra eftersom att man inte kan logga in… moment 22,….varför väntar folk med att aktivera sitt XP tills sista dagen istället för att göra det direkt?
Det här var några promille av vad vi står ut med.
Ett sista exempel hur bra våda konkurrenter är då de hade hand om personaldatorer och börjat skicka ut dom till kunderna och inte berättat för dom att de bytt nätdel i datorerna till en billigare sort för att tjäna pengar…men med samband med det så borde de ställt om switchen från 110 Volt som de har utomlands till 220 Volt som vi har hemma…..ALLA personaldatorerna fick lämnas tillbaka.
Och till sist (för att denna är så bra)
En polares jobbarkompis (55-60+) skaffade sig en personaldator från sitt jobb och där var papper med hur man kom igång, vilket innebar att man skulle ha i återställningsskivorna då datorn levererades oinstallerad….vad han missade att göra var att ta ut skivan vilket gjorde att han fick göra om stegen VARJE gång han startade datorn och det roliga var att han trodde att det skulle vara så…
Och varje gång han skulle stänga av datorn så gjorde han det med powerknappen och inte på det sättet man ska göra (start->avsluta).
Det dröjde inte länge förrän hårddisken krashade.
Mycket läsning….lite på fyllan och trött…ha överseende med stavfel och upprepningar…go-natt :)

Jag hade flera kompisar på den gammla goda tiden, som trott deras datorer skulle gå snabbare om man högerklickar på skrivbordet och trycker på updatera. Många vägrade också ge med sig om att man bara updaterar innehållet på skrivbordet. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Jag åtog mig checka tre kollegers mailbox under deras semester.
Jag fick deras login-uppgifter. Vandrade iväg till deras resp rum ett par ggr per dag, startade upp deras datorer och loggade in och läste mail. Avslutade och stängde av och vandrade tillbaka till mitt eget rum.
Obs - det här är mycket länge sedan och ingen tyckte det var ett dugg konstigt. Då.
Man fick mer motion förr…..

Köpte PC istället för Mac första gången jag köpte dator.. ;-)
Det är lika bra att erkänna direkt. Ja, det är jag i följande berättelse.
Jag jobbar på ett socialkontor och skulle hålla ett litet föredrag om droger, jag och en kollega skulle söka rätt på olika bilder ang. droger på nätet.
Det gick bra med hasch, men när det kom till ecstasy fick vi lite svårt att förklara vad dessa bilder hade med saken att göra.
Hade jag bara tänkt på det så hade jag kunnat berätta om sambandet sex och droger, men så snabb var jag nu naturligtivis inte då. *S*

Jag gick på högskolan 90 och vi hade en minidator och en del dumma terminaler. Jag satt och skrev ett c program där jag fick till det typ
while (fork) fork
d.v.s kan prgogrammet dela sig och köra ytterligare en kopia av sig själv gör det, detta som en oändlig loop. Efter kompileringen skulle jag testköra programmet. Några sekunder senare börjar folk runtomnkring säga "händ", "fan va slött" o.dy. Jag var tvungen att gå in till systemadministratören för att döda mina processer ca 200 000st.
Gick från UNIX till MS-DOS i slutet på 1980-talet
format c:
var kanske inte det allra smartaste kommandot …
/ kekke
jag tröck 13 gånger på sömnläge istellet för Esc på rad det var inte kul!
Förutom att jag lyckades få en väldigt elak trojan i min dator genom att trycka på en fil som en kompis "skickade" över MSN (tar typ aldrig emot sådant utan att fråga denne vad han/hon skickat - men denna gång hade hjärnan tagit semester…) så har jag en kompis som är mindre bra på datorer. Ibland är det tur att man kan skratta utan att hon ser det och sedan samla ihop sig för att ge ett svar som inte idiotförklarar henne alltför mycket. :P
Satt och pratade över MSN om våra kommande bärbara datorer som vi köpt och väntade på. Hon beslutade sig för att ha kvar Vista i den till att börja med - för att se hur det fungerar. Med anken om att senare byta ut det mot XP om det inte vidar sig så bra.
Mitt i OS-diskussionen säger hon detta:
- Hm.. förresten.. fråga.. om jag vill byta till XP sen.. måste jag göra om allt annat stuff då? Jag menar.. allt som jag installerar och så ligger väl på *hårddisken* och inte på själva windows…

Jag jobbade på ett tryckeri för många år sedan och tryckerichefen var en person som skrev allt på gula lappar och hade resten i huvudet. Så småningom fungerade inte hans lappsystem eftersom tryckeriet växte och även han blev tvungen att lära sig hantera en dator.
Han fick utbildning i affärssystemet och fick lära sig att hantera datorn. Sin vana trogen stannade han kvar på kvällen och skulle lägga upp nästa dags körschema, denna gång i datorn.
Plötsligt ringer telefonen hemma hos mig!
En panikslagen röst säger:
MATS, JAG MÅSTE HA ETT STÖRRE SKRIVBORD!!
Varför då, undrar jag?
MUSJÄVELN ÄR JU UTANFÖR BORDET!!
Jag försökte förklara att man kan lyfta in musen igen och fortsätta där. Jag fick slänga på mig jackan och åka dit…