Windows Recall
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är detta något ni tror ni kommer att ha nytta av, eller är det bara ytterligare ett försök från "makthavarna" att spionera på oss? Personligen ser jag ingen nytta med det. Vet inte riktigt vad jag skulle kunna använda det till.
Den nya AI-funktionen i Windows som Microsoft presenterade förra veckan fick snabbt kritik för att den regelbundet tar skärmdumpar av användarens skärm. En säkerhetsexpert jämför den med keylogging-programvara.
Recall, som är aktiverat som standard, utför dock inte ”innehållsmoderering”, enligt Microsoft, vilket innebär att det inte döljer konfidentiell information som lösenord eller finansiella kontonummer eller något annat som kan visas på en datorskärm.
https://computersweden.se/article/2123583/windows-recall-en-mardrom-for-integriteten.html
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Computersweden var ju också en lustig sajt. Jag kan välja att avvisa alla cookies, men sen kan jag inte komma vidare.
#1: Märkligt. Jag brukar alltid avvisa alla cookies men jag kan läsa artikeln.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2: Japp, på datorn kom jag till knappen Avvisa alla och sedan stängdes cookie-rutan, men på telefonen hände inget när jag klickade i den rutan. Skumt!
Nu har jag i alla fall läst artikeln och mardröm är bara förnamnet. Märkligt att man skall "få" saker man inte frågat efter.
#3: Skumt. Har inte testat på mobilen, men lär väl få samma resultat som du. Vi har väl samma modell på mobilen vill jag minnas. 😊
Ja, man kan ju tycka att funktionen åtminstone inte hade varit aktiverad som standard, utan att man själv måste aktivt godkänna den.
#3: Bara för det testade jag länken på mobilen, och när jag tryckte avvisa så försvann rutan och jag kunde läsa hela artikeln utan problem. Så det verkar vara någon inställning på din mobil - eller också använder du inte Samsungs webbläsare.
Skulle gärna få bättre sök, men inte på det sättet.
Samtidigt tror jag reaktionerna är kraftigt överdrivna.
Rekommenderar att gå tillbaka och se vad vissa skrev om FaceID eller TouchID när det kom och sedan jämför med hur odramatiskt det känns nu.
Skulle dock lita mer på det om Apple gjort denna funktion.
Mvh // Johan
#5: Nej, jag använder Chrome på mobilen. Är det bättre med Samsungs egen? Har aldrig tänkt på det, det bara blev Chrome.
#6: På vilket sätt skulle Apple ha gjort det bättre tror du?
- Redigerat 2024-05-28 03:04 av Carmarino
#7: Vet inte skillnaden. Har alltid använt Samsungs egen, eftersom den är standard på mobilen. Tycker den funkar bra, så jag har fortsatt med den.
#8: Apple har ett större fokus och bättre track-record när det kommer till privacy.
Googles största (och nästan enda) intäkt är att sälja annonser. Det kräver att man vet så mycket som möjligt om användarna. Därför är deras tjänster oftast gratis.
Apple är mer intresserad av att sälja hårdvaran och att man köper film och appar till deras hårdvara.
Microsofts största intäkt kommer från deras moln Azure och sedan M365. Men i Windows och på Bing säljs också annonser.
De ekonomiska incitamenten för att aldrig tumma på privacy skiljer sig. Därför litar jag mest på Apple i just denna fråga.
Mvh // Johan
- Redigerat 2024-05-28 06:46 av johan
#10: Jobbar inte du på Microsoft? 😉
#11: Jo. :)
Och jag tror nya Surface med Copilot+PC är ett steg helt i rätt riktning för att kunna ha både AI och privacy, eftersom det körs 100 % lokalt. Det är så Apple nästan alltid jobbat.
Som sagt, jag tror oron för detta är överdriven. Men instinktivt känns det obehagligt.
Mvh // Johan
#12: Tror att Microsoft skulle behöva gå ut och förklara lite bättre vad som gäller.
#13: Ja. När man är lite insatt är det rätt tydligt, men jag förstår att det inte är det för alla. Och för media och Youtubers blir det bättre click-bait-titlar av att rida på folks rädslor.
Men grejen är att det körs 100 % lokalt på din dator. Det skickas inte till Microsoft. Och om jag tolkat det rätt, så är det liksom Apple, krypterat och kan inte lämna datorn.
T ex på en Mac eller iPhone, så kan du inte låsa upp den med FaceID / TouchID direkt efter omstart. Då krävs ditt lösenord för att liksom låsa upp krypteringen först. Därefter kan FaceID användas.
Mvh // Johan
#14: Inget av det framgår av det jag har läst om Windows recall. Där får man intrycket av att allt lagras på Microsofts servrar, så lite mer information från Microsoft är välkommet.
#15: Läser du i media eller går till Microsofts presentation av det?
Min erfarenhet är att media har skrämmande dålig faktakoll på de få ämnen där jag råkar ha bra kunskap. Så varför skulle dom plötsligt ha bra kunskap om dom ämnen jag inte kan validera?
Mvh // Johan
#16: Läste på LinkedIn, en tråd skriven av en säkerhetsexpert.
#17: Säkerhetsexpert som säkert drog egna slutsatser utan att första dyka ner i detaljerna.
Här kommer några kort saker som kanske förtydligar:
- Du väljer själv om du vill ha funktionen igång eller inte
- Du kan välja vilka appar som Recall får / inte får titta på
- Du kan välja URL:er som Recall får / inte får titta på
- Du kan rensa historik när du vill, på samma sätt som du kan med historik och cookies i webbläsare
- Analys sker lokalt på din dator, så sannolikt kommer det krävas modern dator med bra GPU eller NPU för att det ska fungera (min gissning)
Mvh // Johan
#18: Det låter ju bra, men med tanke på hur många datoranvändare som inte har en aning om var man hittar inställningarna, så hade det varit bättre om funktionen hade varit avstängd som standard och att man aktivt får starta den om man vill ha den.
#19: Tänk om det ändå funnits någon slags digital assistant man kunde fråga saker i naturligt språk som kunde hjälpa en med sådana inställningar och både visa hur man hittar dom och kunna ställa in dom åt dig…
Oh wait… Det är ju precis det Windows Copilot gör…
Mvh // Johan
#20: De som behöver den hjälpen vågar oftast inte använda Copilot.
#21: Låter som moment 22. Just därför tycker jag man ska synliggöra nyheterna så mycket som möjligt så man lär sig dom snabbare.
Mvh // Johan
#22: Ja, det håller jag med om.
Lite ny info och ändringar från feedback.
Mvh // Johan
#25: Det låter ju ju bra. Personligen förstår jag dock fortfarande inte vad jag skulle ha för nytta av funktionen.
#26: Att ha en snabb och fungerande sök lokalt på din dator.
Sök har alltid fungerat så sjukt dåligt på alla datorer jag haft. Att ha bra fungerande sök som inte är beroende av exakt matchning och att inte enbart inkludera filer på disk ser jag som otroligt användbart.
För mig är frågan enbart hur man hanterar privacy.
Mvh // Johan
#27: Har inte haft något större behov av det, men förstår att det är många som önskar det. Visst har det hänt att jag letat förgäves efter något, men det händer så sällan att jag kan leva med det om det innebär att jag slipper det intrång som det faktiskt kan vara även om Microsoft lovar att det bara lagras lokalt. Det är många företag som lovat sådant för att sedan ändra sig utan förvarning. Se bara på Adobe.
#28: Ja, ändamålsglidningen är det jag oroar mig mest för.
Mvh // Johan
Microsoft börjar lägga till Recall i Windows 11 i oktober
Recall var ursprungligen tänkt att släppas tillsammans med Copilot Plus den 18 juni men försenades efter hård kritik från säkerhetsexperter som tyckte verktyget hade bristande kryptering.
Nu skriver Microsoft på sin blogg att Recall istället kommer att dyka upp i oktober för förhandstestare av Windows 11.
Recall kommer dock inte att vara påslaget som standard, utan måste aktiveras av användaren.
Microsoft gör nytt försök med kritiserade AI-funktionen Recall
Microsoft har nu presenterat nya säkerhetsuppdateringar för Recall som bland annat innebär att all känslig data som Recall hanterar är krypterad via Trusted Platform Module och går bara att komma åt genom Windows Hello. Recall-data skickas också bara när en användare vill använda funktionen.
Recall kommer bara att fungera på en Copilot Plus-dator och kommer inte gå att sidoladda. Funktionen kommer att vara automatiskt avstängd från början och måste aktiveras manuellt av användare som är intresserade av funktionen.
Microsoft Recall förväntas dyka upp i oktober för förhandstestare av Windows 11 med Copilot Plus-datorer.