Ska man vara rädd för AI?
Nyligen skrev någon ungefär "jag skulle aldrig använda AI, eller släppa in det i mitt liv". Och det är med flit jag inte skriver så exakt vad som skrevs.
När jag ser den här typen av kommentarer drar jag två slutsatser:
- Man är rädd för något man inte förstår
- Man förstår inte hur mycket man redan "använder" det man är rädd för
Jag tänkte därför göra en lista på saker där dom flesta använder AI utan att veta om det, och utan att man är rädd för det.
Textning på SVT
Om du någonsin tittat på SVT och det textas i realtid, används AI som kan lyssna på vad som sägs, översätta i realtid om det behövs, och lägga till textremsa till bilderna.
Spam-filter till e-post
Det är ganska skönt att slippa all skräppost som hela tiden skickas. Med åren har dessa filter blivit ruggigt bra.
Analysera röntgenbilder
Om du haft oturen att behöva undersökas för hudcancer eller bröstcancer är chansen stor att det är AI som tagit den första titten på bilderna och hjälpt läkaren att hitta cancer. Det blir som en symbios mellan läkare och dator.
Slippa oljud vid telefonsamtal
Har du tänkt på att ljudet när folk pratar i mobiltelefon har blivit mycket bättre? Bakgrundsljud som trafik, vind och andras prat hörs inte alls lika mycket som det gjordes för 10 år sedan. Det är inte världen som blivit tystare, det är AI som kan isolera din och den du pratar med röst bättre.
Stoppa hackare i dörren
Dom flesta brandväggar och routers har idag teknik som kan filtrera trafiken och blockera trafik som är misstänkt. Också AI.
Bättre fotografier
Att fotografera idag är lika mycket AI som det är fysisk optik. Att det kan bli så bra bilder i dåligt ljus, eller att du kan få den där snygga oskärpan i bakgrunden även på en bild med mobiltelefonen är tack vare AI.
Söka efter bilder
När vi är inne på bilder, visst är det ganska skönt att kunna fritextsöka på saker i bilder nu för tiden, istället för att enbart kunna söka efter filnamn? När du söker efter den där bild på hunden i tomteluva är det tack vare AI som appen kan hitta den.
Nya mediciner
Senaste åren har forskningen kommit långt med vaccin mot cancer och allergier. Detta har kunnat ske mycket tack vare forskningen kring vaccin vid pandemin och att AI kan hjälpa till att testa läkemedel, innan det ens är ett fysisk läkemedel.
Jag skulle kunna fortsätta 10 gånger längre, men stannar här och hoppas att det gjort någon lite klokare och mindre rädd för AI.
Mvh // Johan
Bra att du tar upp detta, jag är ofta tacksam för ny teknik, som AI och har glädje av det på flera sätt. Sedan är det som med all, mer eller mindre, ny teknik att människor skräms av den, ända fram till dom ser och förstår hur dom kan dra nytta av/ ha glädje av den nya tekniken. Som med precis allt annat så kan även AI användas i negativt syfte, men dom goda och bra användningsområdena är många fler 😊
/Désirée
Jag tycker det är riktigt spännande trots att jag inte begriper så mycket 😉
/Maria
Är inte rädd för rätt använd AI. Det jag är rädd för är missbruket av AI, när det används för att övervaka människor utan anledning, eller i brottsliga sammanhang där AI kan användas för att t.ex. härma röster för att lura folk på pengar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
AI möjliggör snarare att förhindrar och glöm inte vilken skada våra traditionella kofötter gjort genom åren.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Ai låter så spännande. Jag kan inget men förhoppningsvis lär jag mig.
Eftersom jag inte kan något är jag rädd för vad jag lämnar ut. Precis som Johan skriver.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
#4: Kofötterna snodde sällan åt sig en halv miljon på några minuter. Inte många hade så mycket kontanter liggande hemma.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#6: Kofötter har både dödat och varit behjälpliga till en väldigt massa rån världen över så det har varit precis lika stort hot som AI sägs vara idag.
Alla verktyg kan användas på onda sätt.
Mediciner är dödligt om man använder dom fel. Mediciner kan användas för att döda. Men framför allt räddar mediciner fler liv än de gör skada.
AI är inte annorlunda.
Automatiserad övervakning är ett bra exempel på när det är en extremt hårfin gräns mellan väldigt problematiskt och positivt. Så fin att jag inte tycker det bör få förekomma. Nackdelarna är större.
När man pratar om bias kan det fixas i en AI-modell med mer och bättre data. Det är betydligt svårare att bli av med bias hos människor.
Det bör finnas översyn av AI, precis som det gör för medicin, livsmedel, transport, flyg. Men det bör inte vara för restriktiv.
Mvh // Johan
Kanske denna notis kan ge en tankeställare:
https://www.lakemedelsvarlden.se/pfizer-slutar-leverera-lakemedel-till-avrattningar/
#9: Det är visserligen en helt annan diskussion och jag förstår läkemedelsföretagen men om man nu prompt ska ha dödsstraff kan man väl åtminstone avrätta folk på ett humant sätt. 😐
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Vad jag inte riktigt fattar är varför AI-diskussionerna helt plötsligt har "exploderat" bara under sommaren? För visst har mycket av det här funnits omkring oss långt tidigare, som johan är inne på?
Vad är det tex för skillnad på AI och en "vanlig chat-bot" som man kan stöta på om man besöker 1177 eller Ikeas webbsida, förutom att deras respektive bot naturligtvis är begränsad till just deras innehåll/utbud och kanske inte så särskilt intelligent?
(Undrar hur diskussionerna gick i telefonens barndom, där var man dessutom "övervakad" av växeltelefonisten.😉)
#11: AI har funnits länge. Det som är nytt är att stora språkmodeller, som ChatGPT bygger på, har blivit så bra att fler bygger tjänster med AI.
Skillnaden mellan en traditionell chat-bot och mer moderna versioner, är att tidigare behövde man programmera in alla fraser man kunde klura ut att en användare frågade om och svar. Så den hade typ ett fast manus på kanske 40-50 frågor och 5-10 variationer på varje fråga. (Överdriven lite för effekt, men principen stämmer) Det är därför dom ofta kändes klumpiga och att dom inte förstod en så bra.
Stora språkmodeller är mycket bättre på att förstå språk, och kan därför vara mer flexibla. Man vill ändå se till att svaren är relevanta för ens verksamhet och att alla svar baseras på kunskap man själv valt ut. Men det är enklare att verkligen prata med naturligt språk med dom.
Men när detta inte görs bra, så kan en språkmodell börja hitta på svar som verkar rimliga statistiskt sett, men kan vara helt fel. Det brukar kallas att dom hallucinerar.
Ett "problem" med dessa chatbottar är att det är superenkelt att få något som är 80 % riktigt bra, men dom sista 20 % kräver mer jobb. Med en chatbot på Instagram som mest ska snacka skit är detta inget stort problem, men en chatbot som ska ge medicinska råd är det livskritiskt.
Det finns ett tydligt ramverk om Ansvarsfull AI som man tvingas skriva under innan man får bygga AI-lösningar med Microsofts teknik. Det tar upp saker som transparens, rättvishet, ansvarstagande och säkerhet.
Mvh // Johan
- Redigerat 2024-08-28 08:35 av johan
#12: Ett exempel där språkmodellerna är så bra nu mot tidigare, är att dom kan förstå sammanhang bättre.
T ex om jag säger "Idag såg jag en så vacker monark flyga förbi i trädgården" vet den att jag förmodligen menar en fjäril och inte någon kunglighet. Men om man säger "Pelle var en rättvis monark" så förstår den att den handlar om kungahus och inte fjärilar.
Mvh // Johan
#13: Tack för bra förklaring (i #12). Haha, jag tänkte mig en cykel som flög omkring. 😁
Kan vi ta reda på om sajten använder AI
Jag vill veta om det går att få en uppföljning av vad som hände senare med hunden som var borta i 7 år. Hur har det gått för den sedan den återförts till sin rätta familj.
Den, som köpte hunden utan att förvissa sig om att säljaren hade rätt att sälja den, hur har det gått där för det sades att vederbörande anser sig ha rätt till den trots att den var chippad och normalt sett hade det uppenbarats tidigt.
Den sajt jag frågade på hade troligen inte AI
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#16 Vilken sajt menar du? Den fanns inte på Britter i Fokus och något Britt iFokus hittade jag inte.
Tack för visat intresse, men inget nytt har framkommit, efter vad jag kan se. 😒
Hoppas hunden trivs.
#20: Det som framkommit var att det varit diskussion mellan fodervärd och ursprunglig ägare - det slutade med att fodervärden sålde hunden och att den ursprungliga ägaren stöldanmälde händelsen som skedde för sju år sedan.
Nu råkade någon fånga hunden som vanligtvis går fritt och uppfattade att den var hemlös/bortsprungen.
Jag vågar påstå att vi kommit in i en tidsålder där vi inte kan lita på nåt vi ser hör och ser på dataskärmen/TV:n. Du vet aldrig om det är Trump som kysser Putins hand. Du kan heller inte vara säker på att det är din dotter som ringer och ber dig skicka pengar. Det är baksidan av det.
Fördelarna är uppenbara. Jag har haft stor nytta av AI i mitt yrke och även privat. Det är som en gigantisk miniräknare som nu kan mer än den gamla Casio man hade. Står du inför en fråga så kan du ganska säkert få hela eller delar av ett svar hos AI:n. Tänk va många felaktiga av okunskap tagna beslut som försvinner på sikt! Alla dessa vardagliga små microbeslut som tas på vaga grunder…förbättringarna accelererar.
#22: Var det bättre under kalla kriget med bildredigeringar och borttagande av icke önskvärda personer.
Att manipulera data har i sig inget med AI att göra det är en mycket gammal konst.
- Redigerat 2024-10-01 00:48 av Pyttelite
#23: Grejen med AI är nog att det blir mycket enklare att skapa manipulerade filmer och bilder.
Jag tror AI kommer att kämpa emot AI, dvs, en AI granskar bilden/texten och kan se om den är reell eller inte.
Med tanke på hur dåligt Googles och Facebooks algoritmer funkar är jag inte ett dugg orolig för att AI ska få "eget liv" och bli ett hot mot människan, det lär i så fall ligga långt i framtiden och då i händerna på fel människor.
AI är dessutom inget nytt utan har funnits sedan de tidiga hemdatorerna kom. Du kunde t.ex programmera en egen ChatGPT/coPilot i Basic på Vic 20 och Commodore 64, med svar på användarens frågor. "Eliza" hette t.ex den första AI-psykologen.
Idag pratade jag med min AI. Den har ett röstläge och jag o "hen" pratade om lunchen och jag övertalade mig själv att käka pizza. "Hen" hejjade på mig och sade att det var bra val. HAHA