Datorn iFokus

Datorn

Etiketter: övrigtinternetspelschack
Läst 161 ggr
Hejsan..1234
2

snälla hjälp med schack fråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fattar inte svaret kan någon säga det??

Condor
2

#0:

Jag uppfattar det som att ditt passord måste inkludera bokstaven och siffran som står för det bästa draget i det här schackspelet.

Vad som är det bästa draget beror ju på vilken strategi som man har. Det finns bättre schackspelare än jag. Men jag skulle flytta mitt torn som står på f4 till f5, för då tar jag det svarta tornet och sätter kungen i schack.

I så fall ska ditt passord innehålla kombinationen f4f5.

Vet inte om jag har rätt, men är nyfiken om det funkar.

Tant Grön
2

#1: Tänkte direkt samma som du. Men jag har inte spelat sedan jag var 15 år. Min mamma visade mig hur pjäserna skulle flyttas. Hon vann första gången sedan slog jag henne tre gånger i rad i snabba matcher.😄 Hon blev sur och vägrade spela mer mot mig. Eftersom jag bara spelat de fyra gångerna är jag inte säker på att det är rätt.

Condor
3

#2:

Jag har heller inte spelat på länge. Minns inte om det var 80- eller 90-talet som jag spelade sist. Jag ser nu att om man flyttar tornet så som jag skrev, har motståndren bara möjligheten att flytta sin kung till g7. Om man sen flyttar sin drottning till f7 är han matt. Mitt drag var alltså det bästa draget.

Synd att TS inte har svarat om det funkade med passordet.

Jag har också ett liknande minne från min barndom. Jag och min bror spenderade veckopengarna till ett eget schackspel. När jag sen slog min far 3-4 ggr efter varandra, blev han så sur att han tog pjäserna och kastade dom på golvet. En del gick sönder, så min far var tvungen att köpa oss ett nytt schackspel. 😄

Liz85
3

Om det där är på riktigt och lösenordet MÅSTE innehålla det draget. Då hade jag nog.

1. För det första inte hittat det i första taget, även om jag vet hur man flyttar pjäserna.
  2. För det andra inte känt mitt lösenord vara tillräckligt säkert om en viss teckenkombo redan är påtvingad en. Istället för att själv välja random tecken.
  • Redigerat 2025-01-28 19:35 av Liz85
Tant Grön
1

#3: Så arg så hon kastade det i golvet blev hon inte, men hon menade att schack var ett spel där man skulle sitta och fundera länge på dragen. Men jag såg ju snabbt hur jag skulle flytta pjäserna för att vinna och blev lite uttråkad av henne funderande. Hon menade att jag spelade för aggressivt.