Datorn iFokus

Datorn

Etiketterhårdvarasäkerhettemu
Läst 335 ggr
Lona
0

Gratis surfplatta från Temu?

Just nu får man, enligt reklamen, en gratis surfplatta inklusive frakt från Temu om man laddar ner deras app. Förutom att det sannolikt är billig "skit" så måste det ju finnas en hake?
Eller är det bara att ladda ner, skicka efter, tacka och vara glad (och avinstallera appen igen)?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2025-05-03 20:29 av Lona
[Undertaker]
4

Här får du allt jag vet och härleder från liknande plattformar:

Temu är en e-handelsplattform som säljer extremt billiga produkter:

Problem med Temu:

1. Kvalitet på produkterna: Många användare rapporterar att varorna ofta är av låg kvalitet och inte alltid motsvarar bilderna eller beskrivningen.

2. Långa leveranstider: Eftersom produkterna skickas direkt från Kina kan leveranstiderna vara flera veckor.

3. Miljö- och arbetsvillkor: Det finns oro för att produktionen sker under dåliga arbetsförhållanden och att hållbarhet inte prioriteras.

4. Personuppgifter: Temu (ägt av PDD Holdings, tidigare Pinduoduo) har fått kritik för hur de hanterar användardata. Bland annat finns misstankar om att deras appar samlar in mer data än nödvändigt, vilket skapat oro kring integritet.

5. Aggressiv marknadsföring: De använder ofta aggressiva bonusprogram, där man uppmanas att bjuda in vänner eller spela spel i appen för att "vinna" gratis produkter – något som många uppfattar som vilseledande.

Får man verkligen gratis produkter? Vad är haken?

Ja, vissa användare får produkter gratis, men det är inte så enkelt som det låter:

• "Gratis"-produkter kräver ofta att du bjuder in flera vänner som också laddar ner appen och registrerar sig. I praktiken fungerar det som ett pyramidlignande system.
  • Du måste ibland spela spel eller delta i kampanjer där oddsen för att vinna är mycket låga.
  • Tidspress och manipulation: Appen visar ofta nedräkningar eller påstår att du är "så nära" att vinna – ett klassiskt trick för att hålla dig kvar längre och bjuda in fler.

Så nej – det är inte riktigt "gratis". Du betalar med din tid, dina kontakter och potentiellt din integritet.

Liz85
0

Förmodligen en hake, modell "om du köper varor tillen summa av minst 1
2000 kr" eller nåt annat sjukt. Som att det finns nåt temuabonemmamg som du måste skriva upp dig på och abonnemanget har en hake som gör det svårt att ta sig ur.

Bara gissar..

Skulle vilja se ett företag som kan skicka ut x antal 1000 surfplattor (troligen mer om det funkade) gratis utan att få något tillbaka som de tjänar på.

Caeli
1

Det sägs ju att erbjudanden som låter för bra för att vara sanna ska man akta sig för.

Du vet ju inte vad du laddar ner för jag antar att det ska ske genom en länk?

Du vet inte heller om det verkligen är Temu som finns bakom erbjudandet.

Sindri
2

Om du tror på att det finns gratisluncher så…………….

Och att ett företag skulle skänka bort tusentals elektroniska produkter som går att använda. Det kan ju förstå vara så att det är ett spionprogram installerat på plattan och i appen. Mumma för kinesiska staten.

Plus att det finns förföljda folk i Kina (ex vis uigurer) som tvingas till slavarbete i många kinesiska fabriker.

Jag är medveten om att en del saker jag köper i vanliga butiker i Sverige kommer från kinesiska fabriker, men blundar och hoppas att det är någon sorts koll från importörer/inköpare, men jag skulle aldrig ens överväga tanken att handla på nätet från Temu och liknande företag. Är övertygad om att deras låga priser beror på bl a slavarbete.

• Redigerat 2025-05-03 21:00 av Sindri
Liz85
2

#4: samma här.

Föredrar iofs att handla i fysisk butik om det går och är prisvärt.

Men så fort jag ser att saken säljs via temu eller Amazon får de vara. Även om det råkar vara 400 kr dyrare på en mer vettig försäljningssajt så väljer jag 100% nätbutiken med det lite dyrare priset.

• Redigerat 2025-05-03 21:07 av Liz85
Sindri
0

Jag har en del stammisbutiker på nätet som jag vet är pålitliga och 100% svenska. Det är mest specerivaror och kosttillskott jag handlar där. Annars är ju fysiska butiker bäst om man behöver byta eller reklamera. Har läst så många historier om folk som handlar "superbilligt" på nätet från företag som heter något som låter svenskt, sedan visar det sig att sk-tvaran som kom måste returneras till Kina. Och sällan får de pengar tillbaka. Att handla med Klarna tror många är en garanti, men icke. Klarna säljer sig till alla.

Vixxen
0

#0: Lurendrejeri.

Calcifer
2

Finns rätt starka rykten som säger att temu säljer dina personuppgifter till the dark web, och där kan man råka ut för all möjlig skit. Det sprids alltså på samma del av internet där det säljs knark, vapen, och värre. Jag skulle då inte vilja att mina personuppgifter spreds på den delen av nätet.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lona
2

Tack för era svar! 👍
Egentligen så vet jag väl det där men ville gärna ha den där surfplattan. Gratis är gott, liksom, fast det förmodligen visar sig vara "gratis" och smakar sk-t…
Hade någon annan ställt frågan här så hade jag ju avrått rakt av men själv trillar man lätt i fällan. 😉
Sådär, ingen app nedladdad, jag skulle ändå aldrig beställa någon vara därifrån, och surfplattan får jag klara mig utan.

• Redigerat 2025-05-05 12:50 av Lona
Vixxen
4

#9: Tror det blir billigare och lättsammare om du beställer en surfplatta själv.

Liz85
1

Såg reklamen nyss. Lyckades läsa det finstilta. "Endast för nya appanvändare med kvalificerade beställningar. Allmänna villkor gäller."

Lona
0

#11: Ja, det kunde man ju räknat ut egentligen. De där yttepyttesmå bokstäverna måste naturligtvis innebära något förbehåll.

snowy00
1

#0:

Det låter för bra för att vara sant. Antagligen är det en "skräpsurfplatta" ändå.(utan att jag vet mycket mer om erbjudandet).

Bra att du skippar det.😉

Kalle Johansson
0

Jag har ingen aning om vad det är för tablet TEMU "skänker" bort. Men jag är alltid misstänksam när något påstås vara helt "gratis". Läs gärna åsikter om TEMU på…

TRUSTPILOT

Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top

Hur många stjärnor skulle du vilja ge Temu? Gör som 35 669 andra som redan har lämnat ett omdöme. Din upplevelse räknas.
snowy00
0

#14:

Ja, och här var en recension i trådens ämne:

"Jag har beställt från Temu flera gånger och varit nöjd. Men senaste tiden har de skickat flera missvisande erbjudande. Jag skulle få flera varor grattis när jag beställde men när jag gjorde betalning försvann alla varor. När jag sedan omgående ville makulera ordern och kräva återbetalning var de väldigt svåra prata med fram till jag sa att jag skulle ge dåligt omdömde. Då makulerade de ordern direkt. Har handlat hos temu flera år men blev väldigt missnöjd."