Bredband...??
Hej!
Jag bor i en hyreslägenhet som är "kopplad" till Telia = kan bara välja Telias fasta bredband.
Har länge funderat på om jag behöver ha kvar det eller om det finns bättre/billigare alternativ numera…
Någon som vet hur mycket "data" man rimligen kan tänkas göra av med eller hur man kan ta reda på det?
Mitt bredband kostar liksom 600 kr/månad och sen har jag mobilen ovanpå den kostnaden (där har jag Tele2) om 350 kr/månad. Känns rätt saftigt om det inte är nödvändigt.
Så hur mycket "data" gör jag typ av med? Behöver jag ha det fasta bredbandet eller finns något annat alternativ?
- Ska börja studera nu
- Streamar ibland film/serier
- Kollar på youtube ibland
- Lyssnar mycket på Spotify
- Betalar räkningar via internetbanken
- Beställer mycket online
- Sen allmänt googlade, kollar sociala medier osv.
*Spelar inte eller så.
Svårt att säga exakt hur mycket/dag jag spenderar online men har diverse olika funktionsnedsättningar och smärtor och behöver därför vila mycket = har inte så mycket annat val (har inte tv) 😆 så använder det rätt så mycket
Hade från början typ 10 eller vad det hette men sedan ökade Telia på det och man kunde inte längre ha något mindre än 100/100 eller vad det nu heter. Har fiber (om det har betydelse).
För att avgöra hur mycket data du använder kan du börja med att kontrollera din nuvarande dataförbrukning via Telias kundportal eller app, där du ofta kan se statistik över din användning.
Generellt sett kan du uppskatta dataförbrukningen baserat på dina aktiviteter:
- Streaming av film/serier: En timme av HD-streaming kan använda mellan 1-3 GB.
- YouTube: Liknande som streaming, beroende på kvalitet.
- Spotify: En timme av musikstreaming kan använda cirka 100-150 MB.
- Allmänt surfande och sociala medier: Detta kan variera kraftigt, men är generellt mindre intensivt än streaming.
Eftersom du har fiber, har du tillgång till snabba och stabila internetanslutningar, vilket är bra för streaming och online-aktiviteter.
Alternativ till fast bredband kan inkludera mobilt bredband, där du använder en mobil router eller ett SIM-kort med en dataplan. Tele2 och andra operatörer erbjuder sådana tjänster. Det kan vara billigare, men du behöver kontrollera att du får tillräckligt med data för dina behov.
Det kan också vara värt att undersöka om det finns kampanjer eller paketpriser som kan minska dina kostnader.
Källor:
Jag har inte koll på hur stor din förbrukning skulle kunna vara, men jag ser att flera mobilleverantörer erbjuder paket där både mobil och bredband ingår, endera via mobilnätet eller genom fiber.
Tele2 hör ju ihop med Comviq och de har kampanjer nu med bredband+mobil du kan alltid ringa och höra med dem. Observera också att det ofta är billigare de första månaderna, sen blir det dyrare.
Men kolla också om inte husets bredband via Telia kan erbjuda att mobilabbonnemang ingår.