Dags att fixa en ny dator
Jag har pysslat ihop lite så att jag snart kan ha en dator hemma igen och avlasta min laptop lite.
Spelar Valoranr, Minecraft, Sims 4, TrainSim, mm.
Ska funka för enklare 3D blender projekt samt programmering.
Dualboot Linux och Windows.
Max 1500 CHF.
Här är det jag sammanställt. Alla komponenter är kompatibla, det har jag redan kollat.
Är mest lite förvirrad kring skalet och min cooler. Alla källor säger att sen ska passa men de mått som står där får mig att tveka.
RAM och SSD har jag.
Om någon vill bara dubbelkolla att jag inte hoppat i en galen tunna. ChatGPT och pcpartpicker säger att det är okej.
- Redigerat 2025-09-21 17:14 av [Undertaker]
För att säkerställa att din datorbyggnation är kompatibel och att alla komponenter passar korrekt, är det viktigt att dubbelkolla några specifika aspekter:
- Chassi och CPU-kylare:
- Kontrollera chassits specifikationer för maximal höjd för CPU-kylare och jämför med höjden på den kylare du har valt. Om måtten är nära gränsen, kan det vara bra att välja ett chassi med lite extra utrymme.
- Se till att chassit har tillräckligt med plats för alla dina komponenter och att det finns tillräckligt med ventilationsmöjligheter.
- Kompatibilitet med moderkortet:
- Se till att moderkortet stöder den RAM och SSD du har, samt att det har tillräckligt med anslutningar för alla dina komponenter.
- Strömförsörjning:
- Kontrollera att nätaggregatet har tillräcklig effekt för alla dina komponenter och att det har rätt anslutningar.
- Grafikkort:
- Se till att grafikkortet får plats i chassit och att det är kompatibelt med moderkortet.
För att få mer detaljerad hjälp kan du också överväga att posta på forum som Reddit's r/buildapc eller liknande, där många användare har erfarenhet av datorbyggnation och kan ge specifika råd.
Källor:
Om du fortfarande är osäker, kan det vara bra att kontakta kundtjänst hos den butik där du planerar att köpa komponenterna för att få bekräftelse på kompatibilitet.
Inga bra svar på dina frågor, men en fråga tillbaka..
Vad är det som gör att du tycker det är värt besväret att bygga egen dator istället för att köpa något färdigt?
Blir det ens billigare?
Är det extra krångligt värt eventuella sparade kronor?
Har några kollegor på jobbet som ständigt pratar om dyra grafikkort och allt strul det är att få det att fungera med befintliga hårdvara, nätaggregat, drivrutiner etc.
Jag brukade tycka sånt där var rätt kul, men känner allt mer att jag bara vill ha nåt som fungerar utan krångel.
Vad är drivkraften för dig att bygga ihop något eget?
Mvh // Johan
#1: Det anpassas bättre efter mina krav och färdigbyggda brukar inte vara direkt behagliga att ändra saker själv i senare. (Har min partners gamla just nu och fy fan vad idiotiskt sladdarna är dragna.)
Jag har skapat en bas som jag, när pengar finns, kan enkelt uppgradera (de komponenter som jag planerar att uppgradera om några år).
Dessutom gillar jag att pyssla med teknik så för mig är att bygga ihop det hela själv dessutom något väldigt mysigt.
Men det är nog främst att det blir precis som jag vill.
#2: Det där med att kunna uppgradera en liten del i taget kan jag uppskatta. Det existerar knappt med laptops eller kompakta datorer. Det är nära på möjligt, speciellt med Mac som jag kört senaste 10 åren.
Mvh // Johan
#3: Ända jag känner till där är https://frame.work/ men då får man skippa iOS.
Vet att flera på data teknik linjen använder sig av deras produkter.
Slutligt pris blev 1081.50 CHF. Skalet har skickats redan.