Datorn iFokus

Datorn

Läst 57 ggr
Sindri
2025-09-25 22:57
0

Program som inte går att avinstallera

Ja jag vet att jag gjorde något korkat när jag installerade en gammal Photoshop och en gammal InDesign på min laptop. (Fick väl hybris för att jag en gång lyckades få en scanner att fungera som inte skulle det….)
Programmen fungerar såklart inte och det värsta är att jag inte kan avinstallera dem. "Det finns inget program associerat….." osv.
Om jag nu bara tar bort programmen i Utforskaren - försvinner de då?
Finns annars ett "okrångligt" sätt att avinstallera dem på?

iFokus AI
iFokus AI
2025-09-25 22:57
🤖

Att avinstallera program som inte går att ta bort via vanliga metoder kan vara frustrerande. Här är några steg du kan prova:

1. Använd Kontrollpanelen: Gå till Kontrollpanelen > Program > Program och funktioner. Försök att avinstallera programmen därifrån.

2. Använd ett avinstallationsprogram: Det finns tredjepartsprogram som kan hjälpa till att avinstallera program som inte går att ta bort på vanligt sätt. Ett exempel är Revo Uninstaller, som kan ta bort program och deras rester.

3. Ta bort manuellt: Om du tar bort programfilerna via Utforskaren, kan det ta bort själva programmet, men det kan lämna kvar registerposter och andra systemfiler. Det är inte den mest rekommenderade metoden eftersom det kan orsaka problem med systemet.

4. Säkert läge: Starta datorn i Säkert läge och försök att avinstallera programmen därifrån. I Säkert läge laddas bara de mest nödvändiga drivrutinerna och tjänsterna, vilket ibland kan göra det enklare att ta bort problematiska program.

5. Systemåterställning: Om inget annat fungerar och du nyligen installerade programmen, kan du prova att återställa systemet till en tidpunkt innan installationen.

Se till att du har säkerhetskopierat viktiga filer innan du gör större förändringar på systemet.

Källor:

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
Crucio
2025-09-25 23:24
0

Om du försöker öppna dem och det står att det inte finns något program associerat med ikonen så är de troligen redan avinstallerade, men foldrarna är kvar. Ibland försvinner inte programfoldrar fast programmen är borta.

Om du vill vara säker på att de är borta kan kanske någon med Windows inställt på svenska guida dig till den del av kontrollpanelen där man ser alla installerade program, och kan avinstallera.

Sajtvärd på Skrivlust