Datorn iFokus

Datorn

Läst 57 ggr
Sindri
0

Frågor om Windows 11

Lika bra jag startar en tråd om detta - det kommer att blir många frågor och mycket gnissla tänder.
1)Jag har alltid flera flikar i Chrome öppna samtidigt - det är sajter jag ofta besöker och ständigt växlar emellan. Jag hade en inställning förut att när jag öppnar Chrome så öppnas alla flikar som var öppna när jag stängde. Jag vet att jag kan gå in på Historik och öppna dem därifrån, men jag vill att de skall öppna sig när jag öppnar Chrome.

2)Hela min adressbok i min mail har ändrats. Jag har alltid sorterat adresser utifrån förnamn, nu har W11 gjort om det till efternamn. Och när jag öppnar kontaktkortet så står bara mailadressen, inte namnet det är sparat som. I de fall personerna inte har med något av sina namn i sin mailadress vet jag inte vem det är. Så himla smart av de små gossarna på Microsoft!
Jag hade också flera olika mailgrupper - puts väck!

3) Microsoft tjatar hela tiden om att jag skall logga in på mitt Microsoftkonto vad än jag gör. Jag vill inte! De har ingenting att göra med vad jag gör eller inte. Jag vill bestämma själv! Hur blir man av med den rutan för gott?

iFokus AI
iFokus AI
🤖
Svar på dina frågor om Windows 11 och Chrome

1) Återställa flikar i Chrome:
För att Chrome ska öppna alla flikar som var öppna när du stängde det, kan du ändra inställningarna så att Chrome alltid öppnas med tidigare flikar. Gå till Inställningar i Chrome, klicka på Vid start och välj alternativet Fortsätt där du slutade. Detta kommer att återställa alla flikar som var öppna när du stängde Chrome.

Källa: Google Chrome Help

2) Adressbok och kontakter i Windows 11:
Om din adressbok har ändrats kan det bero på synkroniseringsinställningar eller uppdateringar i din e-postklient. För att ändra sorteringsordningen, kontrollera inställningarna i din e-postapplikation. Om du använder Outlook, gå till Visa > Visa inställningar > Sortera och välj sorteringsordning. För att återställa mailgrupper kan du behöva återskapa dem manuellt om de inte synkroniseras korrekt.

Källa: Microsoft Support

3) Microsoft-konto inloggningsprompt:
Windows 11 är designat för att integreras med Microsoft-konton, vilket kan innebära att du får uppmaningar att logga in. För att minska dessa uppmaningar kan du använda ett lokalt konto istället för ett Microsoft-konto. Gå till Inställningar > Konton > Dina uppgifter och välj alternativet för att logga in med ett lokalt konto.

Källa: Microsoft Support

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
Kalle Johansson
0

Jag har medvetet valt bort MS Win 11 Pro på mina datorer, eller i realiteten är de för gamla. Så jag kör fortfarande Win 10 Pro (med ESU) fram till 15 oktober 2026. Kör även Mozilla Firefox på samtliga datorer så jag är inte mycket till hjälp. Tycker Firefox är den bästa browsern.

3: testa följande (letade upp svaret på amerikanska sidor):

What worked for me was to sign into all my accounts and disable Microsoft login.

Go to Start Menu
From the icon list on the left, select the Person (User Account)
Right Click
Select Change Account Settings
Select Sign in with local account instead
It will ask for the Microsoft account password
Ensure that you know your local account password

Btw, hur ofta kommer påminnelsen upp på skärmen?

Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top

• Redigerat 2025-10-29 23:13 av Kalle Johansson
Sindri
0

#1: Tyvärr inte mycket hjälp med mina mailadresser.
Jag förstår inte riktigt, jag har ingenting till vänster på min skärm.
Min dator är egentlgien också för gammal för W11, men jag har fått hjälp med att installera den. Det funkar tydligen på de flesta datorer om man väljer bort en del funktioner (som jag ändå inte vill ha).
Jag kunde också kört ett år till, men hade varit tvungen att köpa ny dator då i alla fall.

Skulle också gärna vilja ha tillbaka inloggningsrutan till min dator, har letat som en galning nu, men hittar inte den funktionen.
Man blir trött…….

Förut kom den upp lite då och då, eller låg i bakgrunden när jag skulle stänga ner datorn. Nu var jag ändå tvungen att logga in på One Drive och det var genom MS-kontot. så nu är den väl nöjd.

• Redigerat 2025-10-29 23:15 av Sindri