Datorn iFokus

Datorn

Etiketter: hårdvaradatorköplaptopsdator
Läst 138 ggr
Lona
0

Ny, billig laptop/padda/whatever?

Jag behöver mer eller mindre omgående en laptop, padda eller vad man nu kan ha som är större än en mobil och som funkar att surfa på sociala medier på, blogga/skriva på (dvs är bättre än en vanlig mobil), gärna streama filmer på men det är inte nödvändigt. Spel är inte väsentligt alls.
Den måste ha ett ok batteri så att jag kan surfa/skriva på den i åtminstone några timmar mellan laddningar.
Den måste gå att få tag på rekativt enkelt i affär i Göteborgsområdet.

(Det är lite skumma preferenser eftersom jag är på sjukhus och är SÅ LESS på att bara ha mobilen att surfa på. Min laptop hemma har kasst batteri och är såpass gammal att det inte är idé att köpa nytt.)

Vad ska jag annars titta efter? Jag har inte ork att surfa runt så gärna hyfsat konkreta förslag. Hemma senare kommer jag även att streama filmer mm men inget avancerat.
Just det, en "färdig" produkt som man bara trycker på en knapp så är den igång, inte massa grejs som måste installeras?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

iFokus AI
🤖

För att hitta en lämplig enhet som uppfyller dina behov kan du överväga följande alternativ:

1. Chromebook: Dessa är ofta prisvärda, har bra batteritid och är enkla att använda. De är utmärkta för surfning, skrivande och streaming. Exempel på modeller är Acer Chromebook Spin 311 eller Lenovo Chromebook Duet.

2. Surfplattor: En iPad (t.ex. iPad 9:e generationen) kan vara ett bra alternativ. Den är lätt att använda och har bra batteritid. Du kan även köpa ett tangentbord till den för att underlätta skrivande.

3. Budget-laptops: Om du föredrar en traditionell laptop kan du titta på modeller som ASUS VivoBook eller HP Stream. Dessa är ofta prisvärda och har tillräcklig prestanda för dina behov.

För att köpa dessa enheter i Göteborgsområdet kan du besöka butiker som Elgiganten, MediaMarkt eller NetOnNet, som ofta har ett brett utbud av dessa produkter.

Källor:

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
Bo§e
0

iFokus AI "glömde" att nämna Inet Data (Sisjön och Ringön), som är ett utmärkt försäljningsställe. Ett stort sortiment, och personal som "går att prata med". Jag har mycket goda erfarenheter av Inet, sedan många år tillbaka.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

johan
0

Finns många som säljer begagnade restaurerade laptops eller från uppköpta konkursbon. Då kan man få bra dator för liten peng men med garanti.

Bytdator.se
Budi.se

T ex.

Skulle jag vilja hitta något billigt med dom kraven hade jag köpt en begagnad MacBook. Är den tillräckligt ny hade jag fortsatt köra macOS. För en äldre hade jag installerat Linux.

Mvh // Johan

Kalle Johansson
0

Mina personliga val är… en stationär dator är bättre än en laptop. Och en laptop är bättre än en surfplatta. Och en surfplatta är bättre än en smartphone.

Hängde du med där?

Skämt åsido, det är nog bara din ekonomi som är begränsningen.

Jag antar att du i princip bara ska nöjessurfa på nätet med datorn, eller? Brukar inte vara så många som väljer bort TVn om det enbart gäller filmtittande.

DELL och HP är mina personliga favoriter bland laptops, ju större skärmar desto bättre. Största skillnaden mellan laptops å ena sidan och surfplattor och smartphones å andra sidan är att batteriet går superenkelt att byta själv i en laptop. Det går däremot INTE i en surfplatta eller i en smartphone. Eller snarare, det går att byta i en surfplatta/smartphone men då måste den lämnas bort till proffs som byter för en dryg tusenlapp.

Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top

Lona
3

Tack för era svar!
Ett "nödrop" på Facebook gav napp, begagnad laptop med nyinstallerad Linux anländer i eftermiddag tillsammans med fika och instruktioner i form av en väldans bra kompis. 👍🥰
Tur det, för jag blir nog kvar här på Östra ett tag till.🤕

snowy00
1

#4:

Fint att du fick tag på en begagnad laptop så snabbt 👍 jag tänker också köpa en bättre begagnad laptop längre fram, och eventuellt installera Ubuntu som operativsystem.

Trist för dig att behöva vara på sjukhus.😑

Lona
1

#5: Tack! Ja, fina vänner är guld i såna lägen.
Mina favoritgrejer redan installerade och fixade, hade aldrig kunnat göra det själv i nuläget och som det ser ut nu blir det nog både jul och nyår här på sjukhuset. 🤕