Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 1014 ggr
Cartman
2006-06-17 01:12
0

Google Sketchup

Sketchup (S) är ett program som på ett förenklat sätt (jmfrt med AutoCad) genererar 3D-modeller vilka enkelt kan överföras till Google Earth (GE). Jag läste Alsterolles inlägg, plockade ned programmet och uppdaterade GE. Började sedan bygga lite. Stötte på en viktigare grej. Innan du börjar bygga, navigera till platsen i GE (ha S igång). När du valt position i GE anger du i S "Get Current View". Varvid ett snapshot från GE plockas in i S. Ditt XYZ-koordinatsystem anpassas till origo från GE-positionen, det kan ju tänkas att du vill bygga flera hus vilka kanske ligger på olika Z (höjd)-nivåer. Då är snapshoten bra att ha så att du kan anpassa dina övriga byggnader till topografin. En kommentar är att S är betydligt mer kompetent än programmet verkar vara. Och kanske inte så enkelt som det utger sig. Det är en sak om du ritar EN kub med 8 hörn och 12 kanter. S snappar mot hörn, kanter, mittpunkter, ytor, axlar etc. Har du flera i synfältet blir det allt svårare att välja. Har du byggt en modell så kan du alltså direkt placera denna via Sketchup i GE. Om du kollar direkt så kan det hända att renderingar och färger inte syns, starta i så fall om GE. Det kan hända att ditt bygge hamnar ovan eller under GE-ytan, då får du importera "Current View" igen och anpassa modellen till ytan. Apropå renderingar så finns här en massa valmöjligheter, du kan klä alla ytor med fotografier etc  Bifogad är mitt lilla testprojekt (stugan i Kristianopel, 4 h jobb). Högst ofärdig, GE har kassa satellitbilder här men jag kan ju faktiskt bygga upp allt i 3D. För att kunna kolla på denna bifogade Stuuuamodell så måste senaste beta-versionen av GE installeras (tror jag?). Modeller kan laddas upp på 3D-Warehouse för andra att ta del av. Funderade ett tag på hur modellerna sparades. Ni som testet GE vet kanske att kmz-filer innehåller positionsbestämningar. Om man dubbelklickar på en sådan så öppnas GE och du flygs in mot positionen. Jag har kommit fram till att själva modellerna sparas som Collada model files ".aed"-filer vilka är komprimerade i kmz-filen. D v s om ni har uppdaterat till den nya beta-versionen och klickar på bif kmz-fil så bör Google öppnas och ni flygs in till modellen. Nothing fancy by the way…

Cartman
2006-06-17 01:13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här en snapshot från Sketchup, ser likadant ut i GE - endast omgivningen skiljer. En detalj, man kan faktiskt gå inomhus å kolla. Tyvärr har jag inte lagt ned mkt arbete på interior.

Cartman
2006-06-17 02:08
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För jämförelse irl. 4, Farsan stoltserar syrraungar utan framgång.