Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 3184 ggr
Hatasallad
2008-02-01 11:42
0

Går inte att ladda ner antivirusprogram

Jag har försökt att ladda ner Anti-Virus free edition. Men då kommer det upp ett felmeddelande om att internet är inte ansluten. Men det är det visst det!

Jag hade norton men bara som demo, och sedan måste man betala asmycket för att få ha det i ett år. Har beställt ett annat antivirusprogram. Panda antivirus heter det, den gäller 3 år och det är version 2008.

Om ni undrar vad för operativsystem jag har så är det Vista, men jag vet ej vilken version.

Niklas
2008-02-01 12:33
0

Kan du lägga in felmeddelandet här? Det kan vara lättare att förstå vad problemet är då.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Hatasallad
2008-02-01 13:20
0

#1 Äsch, det var inget. Jag har lyckats installera den och allt. Tack ändå!Generad

Niklas
2008-02-01 13:53
0

:-)

[kobbeuffe]
2008-02-02 17:04
0

Jag vet inte om jag tycker att ett bra antivirus som norton som kostar under 400kr för ett år är så asmycket. Var har du kollat efter priser???

Zpookey
2008-02-03 00:47
0

Panda gör tyvärr lika mycket nytta som att inte ha något antivirusprogram alls. I senaste datormagazin fick Panda bäst i test men de testade inte om Panda verkligen stoppade virus…vilket ju är själva idén med ett antivirusprogram.
De finns inte heller med på virusbulletins tester överhuvudtaget sedan de misslyckats katastrofalt med att stoppa virus i 3 av 4 tester. Panda själ också mer än 120MB Av ditt minne i datorn och sackar ner datorn något fruktansvärt.

Ett antivirusprogram som jag rekommenderar är NOD32.
Det kostar dryga 400:- första året och c:a 280:-/år därefter.
Det tar c:a 15MB av ditt minne i datorn och det tar inga resurser.
Det har också plockat åt sig 100%-utmärkelsen 47 gånger i rad på virusbulletin.com…det finns det inget annan antivirusprogram som har gjort. Och det har blivit certifierat som A+….det högsta betyg ett antivirusprogram kan få.

Något som man också ska tänka på är hur ofta ett antivirusprogram kollar efter nya uppdateringar.
De som säger att "mitt antivirusprogram är så bra…det kollar efter nya uppdateringar varje dag" är farligt ute.

Någon som vet hur många nya hot som sprids varje dag? Inte? Mellan 5 augusti 2007 och 31 augusti 2007 kom det 25036 nya hot (som upptäcktes alltså) det innebär c:a 963 nya hot per dag….att ett antivirusprogram uppdaterar sig en gång om dagen är alltså inte bra (NOD32 uppdateras en gång i timmen).
Och det är inte heller bra om ett antivirusprogram visar för många så kallade "false positives" eftersom att det då kan plocka bort filer som är viktiga.

Kolla gärna det här testet där av-comparatives.org kollar hur bra ett antivirusprogram hittar hot som det inte kommit någon uppdatering till än. Testet gjordes så att alla testade antivirusprogram hade uppdateringar fram til 2007-08-05…och de testade med de hoten som hittats mellan 2007-08-05 - 2007-08-31.
NOD32 och kaspersky var de enda som klarade A+ och NOD32 hade inte ett enda "false positive"

Viktigt att tillägga är att Panda inte ens är med eftersom att de inte hade klarat sig så bra i något av av-comperatives tester.
Detta på grund av att av-comperatives använder sig av skarpa virus och inte bara zoo-virus som datormagazin och de andra datortidningarna gör (zoo-virus är bara en textfil med signaturen av ett virus men som inte ställer till skada…vilket gör att de antivirusprogrammen som inte varnar för "false positives" får sämre resultat)

Ska man lita på några tester så är det www.virusbulletin.com och www.av-comparatives.org
De som tycker att 400:- är dyrt för ett antivirusprogram kan ju inte ha något som är värt något på sin dator…och då behöver man ju inte något antivirusprogram.

Att man sen bränner 500:- på krogen på en kväll är normalt….sånt kallas för prioriteringar.

Sorry för ett långt inlägg…

Niklas
2008-02-03 01:40
0

#5: Jag kör NOD32 efter din rekommendation för något år sen och är helt nöjd.

Vänliga hälsningar

Niklas

Hatasallad
2008-02-03 19:47
0

Jag har laddat ner Anti-Virus free edition. Och det fungerar bra, och jag har avbeställt Panda antivirusprogrammet.

Martin
2008-02-04 17:37
0

Efter att ha sett dig Zpookey prata gott om Nod32 så har jag nu bestämt mig för att testa det, då jag inte gillade mitt andra. Har fått för mig att du är rätt vass på det här med datorer :o)

Finns det någon dokumentation om hur man konfigurerar det, så att det ändå släpper igenom mail osv?

Nu började förvisso mina mailproblem (se annan tråd) innan jag bytte till det här, men undrar ändå inte om det är kopplat till någon form av brandväggs/antivirusprogram.

mvh Martin

Zpookey
2008-02-05 11:15
0
[PeterWem]
2008-02-05 12:02
0

Glöm inte No Script, så slipper ni få in de flesta trojaner överhuvudtaget i datorn när ni surfar. Kan surfa på cracksidor fritt nu, och det skulle jag aldrig våga om jag så hade 10 antivirusprogram igång samtidigt.

För er med Internet Explorer tror jag inte det finns något sådant tillägg. Det bästa man kan komma är IE7 Pro, men där finns inget som hindrar att skript körs.