Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 1551 ggr
Hjortronsylt
2008-01-31 18:24
0

Windows Update slutat fungera

Ända fram tills nu har det utan problem fungerat att uppdatera Windows Update. Men nu stannar hämtningen upp när den står på "uppdatering hämtas" och installationstillstånd. Där står den. Inget felmeddelande, inget händer.

Tittade i Panda IS men allt ser ok ut. Jag la även till microsoft update i tillförlitlig plats. Vad kan det här bero på?  Ledsen

Har XP och som sagt, det har fungerat perfekt för bara någon vecka sedan.

Hjortronsylt
2008-02-01 12:45
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägger till en bild på felmeddelandet. Eller egentligen, man får inget konkret felmeddelande utan rutan som säger att installationstillståndet hämtas bara står helt stilla. Ingen aktivitet sker alls. Normalt så hämtas alla Windows uppdateringar på några minuter (vips!) men inte Framework.

(ropar)  Heeeeelp please!  Kyss

Kaj
2008-02-01 15:41
0

Detta är ett känt problem (tror jag) med Windows Update och DOT NET 2.0.

Hade själv jätteproblem med att få hem detta med min Vista version. behövde göra en systemåterställning till en vecka tillbaka. Därefter fungerade det.
Microsoft har tydligen bekräftat problemet.
Om möjligt backa med en systemåterställning och invänta sedan nästa Windows Update som kommer i mitten av februari.

Denna tråd visar fler som har detta problem och hur man kan lösa det

och även denna tråd ger dig hjälp 

Du kan även pröva att hämta hem denna fil direkt från microsoft. Välj bara rätt språkversion
Dot net Framework 2.0 hittar du här

Hjortronsylt
2008-02-02 16:49
0

Tack för tipsen! Verkar vara väldigt vanligt med strul med andra ord. 

Jag lät först reparera .NET 2.0 med hjälp av länken du gav. Ominstallation och test med uppdateringen men icke. Samma frysning. Testade sedan att avinstallera den helt och jag undrar vad för syfte .NET 2.0 egentligen har?  Till vilka program behövs den och vad "händer" om man inte har den? Just nu är den helt avinstallerad på datorn och allt (verkar hittills) funka perfekt ändå.

Kaj
2008-02-04 17:14
0

.net behövs för vissa applikationer och program. Antar att du kan köra vidare för om något kräver den lär du få upp en fråga och kan då ta ställning till ifall du behöver/vill installera den.

Hjortronsylt
2008-02-05 11:04
0

Tack för svaren!  Lustigt med .NET är att på den stationära datorn och i samma nätverk, så fungerar Windows update för NET 2.0 helt korrekt. Men inte på den bärbara. Det är samma inställningar och program på båda!

Kaj
2008-02-05 13:34
0

Som sagt det kan vara ett känt problem. Invänta feb-08 windows patchar och se ifall NET kommer tillbaka då och förhoppningsvis fungerar