fortfarande/återigen skuggor
Nu har jag haft den rätta upplösningen och skuggorna kom tillbaka, de är väldigt fästa vid mig. Tror ni det var något mer jag kunde testa med? Modemet är cirka 30 cm från skärmen, men det kan väl inte störa (mer än om skärmen stör modemet). Det är ju nästan spöklikt.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Det kan inte vara så att din skärm är trasig?
Mvh // Johan

Den är ju inte trasig mer än att det visar skuggor. Och det konstigaste är att det aldrig är likadant, ibland mer, ibland mindre, ibland olika vid olika typsnitt… jag blir inte klok på det.
Den kan ju vara defekt även fast den visar en bild. Jag har iaf aldrig hört talas om någon mjukvara eller inställning som skulle göra bilden på det sättet.
När man har fel upplösning brukar det snarare bli suddigt, inte dubbelt som i ditt fall.
Mvh // Johan

Tack för svar, Johan. Jag får dras med den ett tag, den har ju fyllt ett år så ingen garanti tyvärr. Om jag inte hade så mycket att stå i nov-dec, då hade jg bytt den, men nu är det för sent. Bra lärdom för framtiden.
Många tillverkare har två års garanti på fabriksfel. Ring och kolla!
Mvh // Johan

jag har frågat Onoff. De sa ett år. Kan de ha haft fel?

jag glömde skriva att det är en acer och köpt på onoff.
Det är olika för olika tillverkare. 1 år vad som krävs av lagen, men både Logitech och Netgear har längre vet jag.
Jag skulle nog höra av mig direkt till Acer. OnOff vill säkert slippa jobba.
Mvh // Johan
Det är inte så att du satt upplösningen för lågt?

Hade själv en Dell med liknande problem. Vid högsta upplösning var det inga problem bara när jag ställde ner den till 1024x768 och lägre

Nä, det är rätt upplösning nu, och som sagt, det känns väldigt mysko, jag misstänker i alla fall att det kan vara någon elektronisk störning, för det inte är hela tiden skuggor. Ett exempel, öppnar jag ett Excel dokument och ändrar i det, då blir på det gamla luddiga tjocka bokstäver och det jag skriver nytt är skarpt. Sen ändras skuggorna också när jag skjuter fram/bak skärmen. Jag har telefonen vänster om och modemet höger om skärmen. Det kanske är något spöke i ledningarna.

Ja nog låter det som om du har någon störning ifall problemet är intermittent och försvinner ibalnd när du flyttar skärmen.
Det du beskriver, skuggor, är typiskt för att man har stående vågor i sladden.
Nej, jag skojar inte; sladden till bildskärmen från datorn måste vara dämpad för att inte signalen ska studsa fram och tillbaka mellan ändarna. Du kan se om din skadd har två stycken stora lkumpar på, en i varje ände.
Om den inte har det, så byter du till en som har det om hela sladden kan bytas ut, eller, vilket är billigare, köper två ferritkärnor som du klämmer åt om sladden nära vardera änden. Ferriter kan köpas till exempel på ELFA eller på Kjell & Company.
Om det inte är det felet, då vet jag inte …

Nu är det sådana begrepp igen som jag inte klarar på egen hand…
Med klumpar menar du en massa piggar på en rektangulär stickkontakt som ska skruvas med två skruvar var? Är Klumparna detsamma som ferritkärnor? Usch, vad lite jag kan..
#14: Jag skulle tro att "klumparna" är som cylindrar på sladden någon centimeter innan själv kontakten med piggarna.
"Ferriter" är inte samma sak, utan en annan lösning.
Mvh // Johan
Jodå, det är dom runda klumparna någon centimeter ifrån kontakten, och de är ferriter, inte en annan lösning. Det är en cylinder av ferrit runt omkring sladden, och den har en kapsel av plast utanpå. Det finns lösa sådana att köpa, som man knäpper runt sladden. Om de saknas så får man "skuggbilder" på skärmen, och det kan också leda till att grafikkortet blir varmare än det borde. En dålig bildskärmskabel kan faktiskt ta död på ett grafikkort.
Alltså, finns det på sladden mellan grafikkort och skärm, några centimeter ifrån den där kontakten med piggarna, en rund kapsel innehållande en ferrit, ungefär två centimeter i diameter och kanske tre centimeter lång utefter sladden, en cylinder som omsluter sladden (i båda ändar).
Om det inte finns på din sladd Maria, då är det förklaringen till skuggbilderna.
Jag lägger med en bild på en bildskärmskabel med ferriter på; det är dom runda klumparna en bit ifrån dom blå kontakterna.

Jaha. Det är faktiskt jättekul att jag lär mig något. Men jag har såna cylindrar på sladden. Så det är i alla fall något annat. Hur var det med frekvensen? Jag kunde inte hitta på inställningar/bildskärm/egenskaper.
Ojdå, frekvensen; det beror på bildskärmskortet och drivrutinen om man kan ändra det eller inte. Om det inte dyker upp i egenskaper som olika alternativ för bildskärmen där du väljer upplösning, då finns inte det valet med drivrutinen som du har. Alternativt kan det finnas ett program som följer med grafikkortet där man kan göra de inställningarna.
Om du har tillgång till en annan skärm, en med bildrör till exempel, kanske du kan pröva om du får dubbelbilder med den också och på så sätt se om det är skärmen det är fel på eller grafikkortet. Det ska definitivt inte bli några skuggbilder på en bildskärm.

Ser att du använder den blå kabeln. Är inte den vita varianten bättre för den är helt digital. Om nu din dator klarar digital anslutning vilket den borde. Det bör du se genom att du då har två ingångar för blidskärmen därbak. En för analog och en för digital anslutning. jag kör själv med digital för det ger klart mycket bättre bild och upplösning.

Tack för att ni bryr er. Jag ska nog ta hit någon som kollar genom allt och möjligen kan säga en hel del jag behöver svar på.