Alternativ till Office
Aldrig tidigare har det funnits så många alternativ till Office som det finns idag det finns Star Office, Open Office och så en produkt som jag testat senaste veckan Think Free.
Ett jättetrevlig Office kompatibelt program som till och med är snyggare än MS Office.
---
Trevligt. Mer sådant!
Spännande! Ett framtida artikeltema kanske kan vara att jämföra de olika programmen.
Jag stör mig dock lite på att programmen försöker kopiera utseendet i Microsofts program rakt av. Nog för att nyckeln till framgång är att användare lätt kan byta program, men när man tänker på hur många gånger Microsoft blivit anklagade för att sno andras idéer, blir jag förbryllad över alla ständiga hyllningar när andra snor Microsofts idéer.
Av att läsa om programmen får jag intrycket av att dessa fungerar väldigt bra för hemanvändare och kontorsanvändare som endast kan använda de mest grundläggande funktionerna. För mer avancerade användare känns det ändå som att det just nu inte finns något bra alternativ till Microsoft Office. Jag tänker då t ex på XML-stödet som fler och fler företag börjar använda.
Mvh // Johan
Mvh // Johan

ThinkFree verkar erbjuda ett web repository där man kan lagra sina filer. Samt, eftersom det är en Java implemenation kan öppna dokument utan att ha ThinkFree installerat. Mycket bra för människor som inte har någon annan plats att placera sina dokument.
---
Konstigt bara att det heter ThinkFree när det kostar $49. :)
Mvh // Johan

Något måste dom ju leva på…
---

Dessutom så tror jag att Windows versionen är något som dom får på "köpet" tack vare att applikationen är skriven i Java. Synd bara att dom bundlar med en skräp VM ;)
Jag tror huvudtanken är att dom ska funka på platformar där MS Office inte existerar men man behöver kunna byta dokument med varandra.
---

Eller som dom säger på siten:
" …And Works 'LIKE' Microsoft® Office
The ThinkFree Office 3 Write interface was designed to look, feel and behave like Microsoft® Office. That way, users minimize their learning curve and can rest assured that their documents will look the same in ThinkFree Office 3 Write as they do in Microsoft® Office-no matter what editing features they use"
---
#6: Mycket möjligt. Det är ju iofs mycket bra. Jag tror över huvud taget att detta kan vara ett bra alternativ för hemanvändare. Läste någon annanstans att Word-motsvarigheten var rätt bra, medan Excel och PowerPoint hade långt kvar för att matcha Microsoft Office.
Sedan har jag mycket svårt att detta skulle kunna ta över på kontoren eftersom de flesta företag använder mallar som innehåller dialogrutor och makron, vilket inte ThinkFree stödjer över huvud taget.
Det skulle vara kul att prova på!
Mvh // Johan
Hela Massachusetts byter bort MS Office, intressant. Nästan som att myndighetssverige skulle byta:
"Allt fler väljer bort dyra Office-sviter till förmån för alltmer förfinade Open Office – som ju är helt gratis. Senast i raden av stora organisationer är den amerikanska delstaten Massachusetts."
Lustigt argument att det är för filformatets skull. I Office 12 är filformatet helt och hållet XML-baserat och redan dokumenterat. Det kommer även service pack till Office 2000 - 2003 för att läsa och skriva de nya formaten.
Även Apple använder sig av Microsoft XML-baserat Word-format har jag läst.
Förhoppningsvis leder detta till att Microsoft sänker priset på Office!
Mvh // Johan

Det skulle vara _mycket_ allvarligt för Microsoft eftersom långt över halva vinsten ligger Office och Windows bakom. I alla fall när jag arbetade där, har för mig att Office stod för nästan 45% av vinsten.
---
Jo, det har jag också hört. Och ett problem med Office 2003 är att det är så få som uppdaterat. De flesta nöjer sig med Office 2000.
Synd tycker jag.
Mvh // Johan
#12 För mig som normalanvändare så har jag inte riktigt sett tjusningen i att uppgradera. Universitetet har inte heller gjort det här.
Skriva uppsatser och utföra en del beräkningar i Excel funkar ju fint som det gör.
MS tycker nog också det är synd att de inte förmått folk att uppgradera ;)
#13: Jag håller inte riktigt med dig faktiskt.
Ta t ex en funktion som AutoFilter i Excel. Innan AutoFilter fanns kunde man använda det som idag heter Avancerat filter. Man kan göra samma sak och ännu mer med Avancerat filter som man kan med AutoFilter, men AutoFilter är så ofantligt mycket mer intuitivt och lättjobbat.
Frågan är då om man borde nöjt sig med avancerat filter eftersom det löste problemen och man vant sig jobba med det, eller om man ska uppgradera till något som gör dig mer effektiv och mindre frustrerad, men som kan lösa samma problem.
Jag strävar alltid efter att jobba så snabbt och effektivt som möjligt och i det ingår även att slippa upprepa samma sak flera gånger.
Om vi jämför Microsoft Excel med ThinkFree Calc t ex, så finns många vanliga funktioner som t ex den underbara AutoSumman. Däremot finns inte Pivottabeller. Pivottabeller löser massor av vardagsproblem för alla som jobbar med lite större datamängder. Frågan är då om dom ska uppgradera eller nöja sig med något som fungerar, men på ett mycket mindre effektivt sätt.
Om man lämnar datorvärlden tycker jag att man kan jämföra Excel 97/2000 med ett par raka slalomskidor utan midja och Excel 2002/2003 med ett par nya Carvingskidor. Det går alldeles utmärkt att åka på raka skidor, men det är mycket enklare, mindre utmattande och framför allt mycket lättare att lära sig åka med ett par bra Carvingskidor med midja. Skidan gör mycket av jobbet åt dig. Det samma gäller med Office 2003.
Vid en uppgradering tycker jag man får två saker. Man får ny funktionalitet och man får förenkling och förbättring av befintlig funktionalitet.
Visserligen beror inte alla problem på att man har en gammal Office-version. En kanske ännu större del beror på att de flesta användare inte kan använda programmen på det sättet som är bäst för dom.
Tyvärr är de flesta av oss extrema vanedjur. Många tycker det är jobbigare att ta till sig något nytt än det är att göra på ett hälften så bra sätt.
När jag håller kurs på företag och myndigheter i alla storlekar och branscher får jag nästan ont i magen av hur mycket mer effektivt alla skulle kunna jobba om de hade rätt kunskap och rätt verktyg.
Det är väldigt ofta som jag får kommentarer på kurser som "Åhhh… Det där brukar jag göra för hand och då tar det en halv dag, men nu tog det bara 20 sekunder". Jag hade inte kunnat hjälpa dom på samma sätt om de hade haft en för gammal Office-version…
// Excel-pastorn
Mvh // Johan