koppla datorn till tv:n
vad för sladd behöver man för att kunna koppla datorn till tv:?
är medveten om att det finns miljoner kablar, men vad behöver ni veta för att hjälpa mig?
Antar att du har S-uttag på din dator (runt litet hål, oftast gult, med 7 småhål och ett större bak på datorn)?
Du kopplar en S-kabel från datorn ---> TV.
Sedan behöver du en RCA ljudkabel från datorn ---> TV.
Troligen måste du ställa om till AV1 på TV'n och ändra i grafikkortets inställningar för att få detta att fungera.
Det låter knepigt men med några försök så går det som på räls sen.

nej inget S-uttag.
det är denna datorn
Det beror på vad du har för TV också. Har du en modern platt TV har du kanske kanske en VGA, DVI eller HDMI-ingång till den. VGA (ofta blå sladd) är samma som du har i bilskärmen och DVI finns också på vissa platta bildskärmar, den är oftast vit. HDMI är mindre troligt att du har i datorn, men det finns sladdar med DVI i ena änden och HDMI i den andra.
Om din TV bara har vanliga scart-kontakter och datorn bara har VGA-utgång borde en sådan här fungera.
Mvh // Johan

johan, se inlägget ovan ditt! :D
Vilken dyr dator och ändå har den inte S-uttag!?
Vår gamla stationära hade inget s-uttag heller så vi fick pröva med en VGA signalomvandlare. Klicka på siffrorna här nedanför så visas apparaten jag menar.
Audio, TV, video / Signalomvandlare / 38132
Det var krångligt och funkade inte alls bra, men det är ett alternativ.

måste man ha en sådan omvandlare då?
Det står ju att datorn har både HDMI och SVHS.
Mvh // Johan
Och TV:n har DVI. Isf köper du en kabel som har HDMI-UT i ena använden och DVI-IN i andra änden, alternativt VGA-UT i ena änden och DVI-IN i andra änden.
Ljuden kommer dock inte med i denna kabel, så då behöver du en kabel som har vanlig härlurskontakt i ena änden och en RÖD och VIT audiokontakt i andra änden.
Mvh // Johan

kanon jag visar gubben detta så får han ha koll på vad som ska handlkas.
tack för hjälpen!!