Datorn iFokus

Datorn

Etikettköp-och-sälj
Läst 748 ggr
lisette
0

koppla datorn till tv:n

vad för sladd behöver man för att kunna koppla datorn till tv:?

är medveten om att det finns miljoner kablar, men vad behöver ni veta för att hjälpa mig?

Hjortronsylt
0

Antar att du har S-uttag på din dator (runt litet hål, oftast gult, med 7 småhål och ett större bak på datorn)?

Du kopplar en S-kabel från datorn ---> TV.

Sedan behöver du en RCA ljudkabel från datorn ---> TV.

Troligen måste du ställa om till AV1 på TV'n och ändra i grafikkortets inställningar för att få detta att fungera.

Det låter knepigt men med några försök så går det som på räls sen.

lisette
0

nej inget S-uttag.

det är denna datorn

lisette
0
johan
0

Det beror på vad du har för TV också. Har du en modern platt TV har du kanske kanske en VGA, DVI eller HDMI-ingång till den. VGA (ofta blå sladd) är samma som du har i bilskärmen och DVI finns också på vissa platta bildskärmar, den är oftast vit. HDMI är mindre troligt att du har i datorn, men det finns sladdar med DVI i ena änden och HDMI i den andra.

Om din TV bara har vanliga scart-kontakter och datorn bara har VGA-utgång borde en sådan här fungera.

Mvh // Johan

lisette
0

johan, se inlägget ovan ditt! :D

Hjortronsylt
0

Vilken dyr dator och ändå har den inte S-uttag!? 

Vår gamla stationära hade inget s-uttag heller så vi fick pröva med en VGA signalomvandlare.  Klicka på siffrorna här nedanför så visas apparaten jag menar.

Audio, TV, video / Signalomvandlare / 38132

Det var krångligt och funkade inte alls bra, men det är ett alternativ.

lisette
0

måste man ha en sådan omvandlare då?

johan
0

Det står ju att datorn har både HDMI och SVHS.

Mvh // Johan

johan
0

Och TV:n har DVI. Isf köper du en kabel som har HDMI-UT i ena använden och DVI-IN i andra änden, alternativt VGA-UT i ena änden och DVI-IN i andra änden.

Ljuden kommer dock inte med i denna kabel, så då behöver du en kabel som har vanlig härlurskontakt i ena änden och en RÖD och VIT audiokontakt i andra änden.

Mvh // Johan

lisette
0

kanon jag visar gubben detta så får han ha koll på vad som ska handlkas.

tack för hjälpen!!

[Asta]
0

På min hemsida skrev jag en gång hur vi bar oss åt för att koppla ihop TV:n med datorn när vi ville kolla på film, kan kanske vara till någon glädje.