Extern Hårddisk!
Hejsan!, jag har ett väldigt Irriternade problem!.
Det gäller min Externa hårddisk, den är så fruktandsvärt seg så det är inte sant!!. Och jag vet inte varför! +att jag inte har tillgång till hela utrymmet på disken ska vara 250GB, men får bara ut 127GB. =S.
när jag slår igång den så står det att det finns ett snabbare sätt för hårddisken att arbeta typ. Jag är värdelös på sånt här!, Utgången ifrån disken är firewire och i andra änden som jag kopplar in den är det USB!.
kan det ha något med det att göra?.
Well, om ni inte förstår mej får ni påpeka det så ska jag försöka förklara så gott jag kan
Mvh: Daniel!
Nejdå, det är USB hela vägen, men du har nog anslutit den på en USB1-ingång och den är USB2, vilket är betydligt snabbare. Om din dator inte har USB2 så kan du köpa ett instickskort med USB2 för PCI om det är en stationär eller för PC-card om det är en bärbar.
Det förklarar inte det där med storleken på skivan; kolla vilket filsystem den är formaterad med, där kan problemet ligga. Eventuellt får du lov att partitionera och formatera om skivan för att kunna utnyttja den helt.
127GB?
Vad har du för operativsystem i datorn?
127GB hade du t ex i Windows XP utan servicepack installerat…XP kunde inte hantera mer än 127GB om man inte hade minst servicepack 1.
Skulle tro att du behöver uppgradera ditt operativsystem….och det kanske löser ditt problem med att du tycker att den är slö eftersom att det krävs servicepack för att få USB2 att fungera.
Sen är det inte från firewire till usb du kopplar…det är från usb till usb.

Har du prövat med att omformatera disken. Då kanske den släpper ifrån sig hela utrymmet till dig.
Formatera 250G på USB1? :-) Jag tror inte att det kommer att gå fort…
Tar inte speciellt lång tid bara för att det är USB1….om man väljer snabbformatering.
Men det hjälper nog oavsett inte eftersom att just 127GB betyder att ens OS inte stödjer partitioner större än det eller att man inte har senaste servicepacken på datorn. Däremot kan man komma runt problemet genom att gå in i diskhanteraren och göra en extra partition av det oallokerade utrymmet….vilket betyder att man får stå ut med att man har två partitioner på disken….men man utnyttjar å andra sidan hela disken på så sätt.
Vill man däremot ha en stor partition på 250GB så får man snällt uppdatera sitt OS.
Kom på att jag har sett den där varningen någon gång, men bara när datorn dessutom har ett instickskort med USB2.
Alltså: när jag stoppar ett minne i någon av USB-kontakterna som sitter invid tangentbordskontakten så kommer meddelandet upp; stoppar jag den i instickskortets kontakter så blir det ju USB2. Om instickskortet inte sitter i klagar datorn inte på att jag sätter min håårddisk på USB1.
Så det kan hända att du har både USB1 och USB2 på datorn.