Outlook & nätverkslösenord
Ibland när an ska hämta E-post i Outlook så dyker det upp en ruta "Ange lösenord för nätverket", jag har inget lösenord för något nätverk.
Ibland räcker det att bara klicka ok, ibland måste man strata om outlook eller t.o.m datorn för att få meddelandet att försvinna.
Någon som vet vad som orsakar detta meddelande?
Lösenord som efterfrågas är det till din mailserver, vilket knappast är blankt. Förmodligen beror detta på att din leverantörs e-postserver tillfälligt är tillfälligt otillgänglig.
Det kan också vara din Internet-uppkoppling som går ned.
Jag gissar att det kommer lösa sig om du väntar ett tag och därefter försöker hämta mailen igen.
Kan du surfa samtidigt som detta problem uppstår? Isf kan du nog utesluta att problemet ligger hos dig.
Mvh // Johan
Mvh // Johan

Outlook är ett dåligt programmerat sunkigt och känsligt program.
Ett exempel. Om outlook kollar mailen med jämna mellanrum tex var 5:e min. Och om då mejlservern inte svarar just då så kommer ett felmeddelande och outlook slutar kolla efter mejl var 5:e min.
På jobbet har ungefär hälften outlook och de andra outlook express. Dom som har outlook express ringer ALDRIG om problem med mejlen. Är det problem så är det med outlook.
#2: Håller med dig när det handlar om POP och IMAP. De problemen har man dock aldrig med Exchange och det är ju för Exchange Outlook är byggt.
Men slutar verkligen Outlook kolla mail? Det har jag aldrig upplevt här hemma trots flera pop-konton som då och då strular och visar felmeddelande.
Mvh // Johan

Jo det är sant att den slutar hämta mejl (POP, IMAP). Det händer ibland att vår ISP's mailserver blir överbelastad (vid mailvirus strormar och liknande). Då kommer den där gula triangeln upp i hörnet och outlook stannar och gör ingenting.
btw Vår ISP berättade att efter/under så studsar det semestermeddelanden hej vilt mellan felkonfigurerande Exchange servrar. Förra sommaren var det visst bla Sandvik som råkar strula till instalationen.
Out of Office-meddelanden skickas bara en gång per avsändare.
Det går heller inte att ändra på till något annat.
Mvh // Johan
#5: I gamla versioner har jag för mig att det gick.
Vänliga hälsningar
Niklas

#5,6 Det är möjligt att det inte går att göra fel längre i nya versioner. Men varje semester så studsar det omkring oerhörda mängder mejl just från Exchangeservrar.
En morgon nu efter semestern så var det jättesvårt att mejla och jag ringde vår ISP. Då hade dom 35000 mejl i kö till mejlservern. Varav 99% var semestermeddelanden.
#6, #7: Jag har bara koll på Exchange 2000 och Exchange 2003, men jag vet att ett Out of Office-meddelande bara skickas en gång per mottagare. Inga nya skickas förrän ägaren stängt av Out of Office och sedan slagit på den igen. Då nollställs räknaren.
Anledning till att jag är så absolut säker på att det är så här och att det inte ens går att stänga av är att vi haft flera kunder som önskat att det skickades flera meddelanden eftersom det är lätt att glömma bort att man redan fått ett Out of Office-meddelande och så blir avsändaren på mailet sur för att de inte fått svar när personen varit på semester i fyra veckor.
Det kan man andra ord omöjligt bli rundgång genom att två adresser skickar Out of Office-meddelande till varandra i oändligheten.
Sedan kan det förståss vara 35000 personer som är på semester samtidigt. Men det är ju en helt annan sak.
Mvh // Johan

1. Lösenordet som efterfrågas är för nätverket och inte för POP3-servern.
2. Det enda nätverks datorn är medlem i är Internet, via ADSL-anslutning och dit används inget lösenord för anslutning.
3. Verkar som problemet KAN ha att göra med att flera användarkonton är skapade på en och samma maskin, kanske måste adminkontot tillåta övriga användare på något sätt att kunna använda Outlook.
4. Ibland löser sig problemet bara genom att trycka "OK" eller "Avbryt" så hämtar Outlook mailen på vanligt sätt. Ibland försvinner meddelandet efer omstart av Outlook, ibland försvinner det efter omstart av hela datorn.
Har kollat med MS-support, de har ingen aning. Precis som de inte vet hur man löser "Kunde inte få kontakt med RPC-server" när man försöker förnya IP-adress.