Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 1429 ggr
Susanne
2008-02-17 13:41
0

Internet Gateway...???

Jag har gjort bort mig…igen…
Har 2 router varav vi tidigare bara använde en. Tänkte att eftersom jag har 125Mb trådlöst kort i min dator kanske jag kunde använda den andra routern så att mitt internet går fortare.
Loggade in på den och gjorde efter konstens alla regler…låste den också för att få behålla den helt själv.
Det dyker då upp en ny ikon och där står Internet-gateway på den under nätverksanslutningar.Ok.
Jag inaktiverar min "gamla" uppkoppling -trådlös nätverksanslutning-.
Internet slutar fungera.
Kopplar upp mitt trådlösa och inaktiverar gateway, internet slutar fungera.
Gateway och trådlös måste vara aktiverade båda två för att det nu ska fungera.
Vad i hela friden gjode jag för fel?
Finns det någon vänlig själ (det vet jag ju att det finns, ni är värda er vikt i guld) som kan hjälpa en stackars korkad donna som mig?

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Zpookey
2008-02-17 17:50
0

1. Vad har du för hastighet på ditt internet? Du kan aldrig få snabbare internet än vad du har beställt.
2. 100Mbit trådlöst går inte lika snabbt som 100Mbit trådat
3. 2 routrar ska man bara konfigurera om man vet vad man gör eftersom att det är ganska stor risk att de "krockar" med varandra.

Ska man använda en trådlös router som en accesspunkt åt en annan router så är där två saker man ska tänka på. Man ska stänga av dhcp på den trådlösa routern och man ska koppla kabeln från den första routern till en av de 4 LAN-portarna istället för "internetporten"

Om man ska använda den trådlösa routern som en extra router till den andra routern så måste routrarna ha olika IP-adresser. Om den ena heter 192.168.0.1 så ska den andra heta 192.168.1.1 (den näst sista siffergruppen ska alltså ha ett annat nummer. Om man gör denna varianten så bör man vara medveten om att de datorer som är kopplad på router 1 inte kan "prata" med de datorer som finns på router 2.

Susanne
2008-02-17 20:34
0

Tack Zpookey!

Jag ska göra mitt bästa för att kolla var jag gjort fel efter din beskrivning. Just precis nu har jag dock inte tid.

Återigen, TACK!

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.