Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 1591 ggr
Anita
0

Emailprogram?

Hej

jag är en ovan datoranvändare som har blivit riktigt arg på Glocalnet som autentierat emailen förra året så att det inte går att installera emailprogrammet Eudora och jag undrar nu vilket emailprogram som anses vara bäst och som funkar hos dem?

Anita

mans
0

Hej Anita,

du skriver inte om du använder PC eller Mac, men eftersom PC är vanligast förutsätter jag att du använder Windows.

Vanligast kan man nog säga att Microsoft Outlook eller Outlook Express är. Outlook express är "gratis" eftersom det ingår i alla nuvarande versioner av Windows. Du kan ladda ner det från Microsoft.com om du inte redan har det i din dator.

Men det låter konstigt att du inte skulle kunna använda Eudora. Det var visserligen länge sen jag själv använde Eudora, men om du menar att Glocalnet har lagt in autentisering (inloggning) vid skickande av e-post via deras servrar är jag säker på att en någorlunda modern version av Eudora ska stödja det också.

MVH

// Måns

stry
0

Anita du skall få ett enkelt svar :)

Säkrast och bäst anser jag Mozilla Thunderbird vara, du kan ladda ned det helt gratis här.

här hos Glocalnet finner du en steg-för-steg guide till hur du skall ställa in just Thunderbird för att kunna ta hem din e-mail.

Hoppas det skall funka säkert och bra!

Niklas
0

Gmail är också bra om man helt vill slippa egna program.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

stry
0

#3 Japp, dessutom får man ju 2GB+ lagringsutrymme helt gratis! Kanonbra tjänst tycker jag. Får förövrigt utmärkt att plocka in posten från gMail till Thunderbird också. Jag använder webmailen mest på resande fot.

Niklas
0

Jag använder webbmailen när jag ska leta efter något också.

Vänliga hälsningar

Niklas

mans
0

jag tycker också att Gmail är underbart - synd bara att man inte kan använda GMail till att hämta post från valfri emailserver.

stry
0

#6 Kan du inte vidarebefordra mailen från det andra kontot till gMail då?

#5 Leta efter något? Menar du Google sökmotor som man använder på mailen?

Niklas
0

#7: Just det menar jag. Google Desktop hittar inte allt.

Vänliga hälsningar

Niklas

mans
0

#7 Jo, men det vill jag ju inte - jag vill ha mailen kvar på min vanliga server. Med t.ex. Yahoo kan man ju hämta extern popmail…

stry
0

#8 Okej. Trist att Microsoft inte har någon inbyggd vettig sökfunktion i Windows XP bara. Google Desktop är väl ganska bra även om jag tycker sökresultaten som redovisas såsom på google.com inte är kanon. Har det inte rests oro över att Google Desktop skickar personlig information till Google?

Vi får hoppas att MS hittar på något bättre/inbyggt till Windows Vista. Har provat Apples inbyggda "Spotlight" och måste säga att jag är impad. Den hittar allt blixtsnabbt.

#7 Vidaresändning gör väl inte att mailen försvinner? Kan väl spara en kopia på servern ändå.

mans
0

#10 då måste man ju tömma mailen på två ställen! :)

Jag skulle önska att man kunde använda GMails fina onlineprogram till att läsa min mail bara när jag är på resande fot.

johan
0

#10: MSN Desktop Search visar resultaten på ett bättre sätt än Google Desktop tycker jag.

Jag skrev en artikel om både Googles och MSN:s Desktop Search.

Mvh // Johan

Niklas
0

#11: Vänd på det då. Jag låter alla mail gå via Gmail som vidarebefordrar dem till POP3-kontot som jag läser med Outlook. Det borde väl bli det resultat du önskar? På det viset har jag alltid tilgång till inkommande mail med Gmail.

Vänliga hälsningar

Niklas

mans
0

#13 - om jag förstått det rätt skulle väl ändå all mail komma till både mitt POP-konto och GMail, dvs att om jag inte använder GMail på ett par veckor så ligger all min gamla mail där och skrotar?

Niklas
0

#14: Ja. Vill du inte ha det så kan du väl använda Gmail som POP3-konto? Då ligger det där tills du hämtar eller kontot blir överfullt.

Vänliga hälsningar

Niklas