Word: Öppna MSDOS-textfil med svenska tecken
Jag försöker hjälpa min pappa att få svenska tecken i de textfiler han öppnar från sitt DOS-program (han är översättare för teve och programmet de använder för att översätta är från 1989 typ).
Han vill kunna använda Words rättstavningskoll, men när vi öppnar hans textfiler (filnamn t.ex. W989.txt) så öppnas de utan att Word frågar efter format, vilket han påstår att det alltid gjort förut. Sålunda öppnas dokumentet fint, men istället för svenska tecken visas andra krumelurer, t.ex:
"Han †kte till London
och vi vet inte vad som h„nde sen."
Nu är frågan - hur öppnar man ett .txt-dokument i Word 2000 så att den förstår att filen är i MSDOS-format och därmed kan konvertera rätt?
// Måns
Jag får alltid upp rutan som frågar när det finns tveksamheter.
Kan det vara så att konverterarna inte är installerade? Du kan ju installera vilka konverterade du vill, bland annat textkonverterare.
Titta under installationsprogrammet för Word.
Mvh // Johan
Jodå, de är installerade. Nu har jag inte tillgång till hans dator längre, så nu kan jag inte kolla, men när jag installerade Word såg jag till att hela konverteringsharanget var ikryssat, så de borde verkligen ligga där.
Skumt om det är så att man fortfarande ska få upp rutan.
Jag får alltid upp den automatiskt, så jag vet inte exakt vad jag ska tipsa dig om.
Mvh // Johan