Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 2169 ggr
lisette
2006-05-26 16:21
0

adsl priser

hittade denna leverantören. är det dyrt? kan ignet som detta eftersom jag sitter på modem. börjar bli lite trött på det och sitterpå 49,5 kb/sek. om jag kan få 0,2 mb blir jag glad…

reagerade över den där 8:-/gb som tillägg. laddar man verkligen ner så mkt per månad?

noll koll..

Niklas
2006-05-26 16:29
0

Det lät inte så billigt. Jag betalar 299 kronor per månad för 2 megabit hos Telia.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

lisette
2006-05-26 16:31
0

:D vi har de senaste månaderna haft en modemräkning på närmre 500:- då räknar jag det som billigt när man inte kan få ngt annat…

lisette
2006-05-26 16:31
0

Månadskostnad 0,25mbit/sek (64Kbit/sek)

249 Kr

+8 kr/GB*

Månadskostnad 0,5 mbit/sek (0,4Mbit/sek)

279 Kr

fri förbrukning

Niklas
2006-05-26 16:43
0

Okej, då är mitt svar på frågan i #0: Nej, det är billigt. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

tillalex
2006-05-27 00:10
0

För 249:-/mån får du 8Mbit hos TDC.

lisette
2006-05-27 00:45
0

det är ju inte säkert jag kan få det hemma hos mig ute på landet.. *men kikar*

lisette
2006-05-27 00:46
0

dom har jag kollat hos innan idag. det funkade inte… men tack ändå! ;)

Zpookey
2006-05-27 02:34
0

Har ett "litet" råd här.

Många jagar kronor och ören när det gäller ADSL.
Och är det på något ställe som man märker av ordsråket "man får det man betalar för" så är det just inom ADSL.

Många "går på" glocalnets reklam om lågt pris…men när man börjar granska vad man får för pengarna så märker man ganska snabbt att det inte är så billigt.

Är det t ex någon här på forumet som vet om att både Glocalnet och Spray har en trafikgräns på hur mycket man får tanka ner på en månad? Trodde väl inte det.

Detta står på sprays hemsida:

3.5 Bredband 2000-tjänsten, Bredband 8000-tjänsten och Bredband 24-tjänsten är begränsad till en överföringsmängd, totalt mängd av uppladdat data och nedladdat data, på max 50 GB per kund per kalendermånad. Skulle överföringsmängden överstiga 50 GB för en enskild kalendermånad äger Spray rätt till att begränsa kundens nedladdningsmöjligheter och eller uppladdningsmöjligheter eller helt stänga av kundens tjänst.

Och detta står på Glocalnets hemsida:

_När du tecknar Glocalnet Bredband 8 Mbit/s via TeliaSonera gäller angivna priser vid nyttjande av max 30GB/kalendermånad. Vid nyttjande av mer än 30 GB/kalendermånad äger Glocalnet rätt att ta ut en extra avgift om 100 kr/mån. Outnyttjad trafikkvot kan ej överföras till nästkommande kalendermånad.
_
Observera att denna gräns gäller den totala summan på både upp- OCH nedladdning…dvs 25 GB respektive 15 GB åt vardera hållet per månad.

Ingen har väl undgått Glocalnets reklam om lågt pris eller hur?
Men börjar man att nysta lite i det så är det inte så billigt.
För att få det absolut billigaste alternativet hos Glocalnet så måste du ha Glocalnet som förval för telefoni. Du får köpa ett modem och lite annat smått o gott….samma sak gäller för Spray.

Jag personligen hade ISDN innan jag skaffade ADSL och hade en månadskostnad på c:a 1200:-/mån!!!

Idag har jag Telia ADSL 24Mbit och även om jag inte hade haft Telia som förval och hade fått betala 449;./mån så hade tyckt att det var billigt, Anledningen till att jag tycker att det är billigt är för att jag värdesätter en tjänst som fungerar mer än jag värdesätter att spara en 100-lapp i månaden (c:a 2 öl på krogen)
En enda gång sedan jag skaffade 24Mbit för 18 månader sedan, har jag behövt ringa kundtjänst för att det inte fungerade…och då visste de redan om problemet och jag kunde om jag vill lämna mitt mobilnummer så skulle jag få ett sms när felet var åtgärdat…och det fick jag.

Mer än en gång har jag hört kunder på jobbet spy galla över att deras internet på spray eller glocalnet inte fungerat och när de ringt kundtjänst så har inte kundtjänst lyft ett finger för att hjälpa till…om de nu över huvud taget kommit fram.
Däremot så är de flesta operatörer snabba på att skylla på telia och telenor eftersom att det är de som i de flesta fallen äger stationsutrustningen.
Att slippa en massa kladd och få ett internet som fungerar utan strul betalar jag gärna ett par extra hundralappar i månaden för.

Men…nu är det så att jag har Telia som förval och har bundit mitt abbonemang i ytterligare 12 månader nu vilket gör att att jag bara betalar 369:-/mån samt att jag ringer gratis till alla fasta nät dygnet runt..det enda jag behöver betala är 45 öre i uppkopplingsavgift…och där finns ingen gräns på hur mycket som man får tanka ner per månad..så det i kombination med att mitt internet aldrig strular så tycker jag det är billigare än alla andra eftersom att jag inte behöver sitta i telefonkö gång på gång…för min tid är dyrbar….

Så för er som går i ADSL-tankar så råder jag er att inte stirra er blinda på det "billiga" priset som vissa operatörer erbjuder.
Sätt tillförlitligheten som högsta krav…jag lovar att ni inte kommer att ångra er.

Och för att svara på frågan om man verkligen laddar ner så mycket GB om man har ADSL…….JA!
Fast om man behöver betala 8:- per gig så hade man nog tagit det lugnt.
Själv ligger jag på c:a 100GB/mån och jag håller inte på med fildelning.
Att skicka foton, lyssna på radio, kolla på sf-anytime, läsa tidningen, kolla mail, chatta etc slukar mer GB än vad man kan tro.

johan
2006-05-27 02:46
0

#8: Mycket bra inlägg. Jag har själv inte Telia, utan kör istället Bredbandsbolaget. Har telefoni, bredband och digtal-tv via dom.

BBB är inte billigare än Glocalnet och Spray, men det fungerar.

Dessutom är det tillräckligt billigt för att telefoni-försäljare aldrig kan matcha det jag har. De frågar vad jag ringer med idag och jag säger BBB. Jaha, då får jag lov och gratulera då, blir svaret från försäljaren.

För mig kostar Telefoniabonnemang och bredband (24 mbit ADSL) 399 kr / mån.

Minutpriserna är billigare än Telia, men det är inga gigantiska skillnader.

Observera dock att jag inte behöver ha ett Teliaabonnemang över huvud taget för att ha dessa tjänster från BBB. Det behöver du alltid ha om du använder Spray eller Glocalnet.

Mvh // Johan

Zpookey
2006-05-27 03:18
0

Då är min månadskostnad antagligen billigare än din.
Min kostnad internet(24mbit ADSL)=369:-/mån
Min kostnad tele=105:-/mån
Min minutavgift tele till fasta nätet=**0:-/min

**Din kostnad internet = 309 :-/mån (enl BBB)
Din kostnad tele = 99:-/mån (enl BBB)
Din minutavgift tele till fasta nätet = 10-19 öre/minut

Du får låna ditt modem….jag äger mitt.
Och om jag förstått det hela rätt så kopplas dina telefoner via modemet vilket innebär att din telefon blir obrukbar vid ett strömavbrott…det blir inte min.

Niklas
2006-05-27 21:01
0

#8: Jag har också Telia för bredband av precis samma anledning. Om något händer med anslutningen vet jag att jag får bra hjälp av Telia, även om det gäller trasiga ledningar på vägen hit.

Vänliga hälsningar

Niklas

Kaj
2006-05-27 21:21
0

Jag betalar 315 kr / månad för 10 mbit uppström och 100 mbit nedström. Allstå alla kan ladda med 10 mbit från mig och jag kan ladda med 100 mbit.

Min lverantör är Bredbandsbolaget.

Zpookey
2006-05-28 00:08
0

Tråden handlade om ADSL Flört

Kaj
2006-05-28 00:16
0

#13 nog vet jag det. Men ville bara lägga in en tråd om att ADSL inte är den enda möjligheten till bredband. Faktum är ju att för att kallas bredband kräver minst 10/10 i ström. Inte som Telia som kallar 512 kb för bredband

Zpookey
2006-05-28 00:47
0

Rättelse.

Enligt EU är det 5/5 som gäller…..
Enligt PTS är det 2/2 som gäller.

Enligt operatörerna är alla abbonemang som inte är uppringda samma sak som bredband…vilket är ganska sorgligt.
Själv struntar jag i upphastigheten då jag inte fildelar

För Lisette så är ADSL det enda alternativet.

Kaj
2006-05-28 00:52
0

Men Sverige kom ju tidigt med en rapport (beställd och bekostad av staten) som fastslog att bredband är minst 10 mbit. Tror att Patrik Fältström bl a satt i denna kommitté som kom fram med dessa riktlinjer

Zpookey
2006-05-28 00:59
0

Ett vanligt kontorsnätverk, ett Ethernet-nätverk, kommunicerar ofta med en hastighet av 10 000 000 bitar per sekund, eller 10 Mbit/s. Det man kallar bredband är datakommunikation med en hastighet av över 2 Mbit/s.

Länk

Zpookey
2006-05-28 01:03
0

Detta skrevs den 3:e Juni år 2000
Pdf

Kaj
2006-05-28 02:02
0

Just det, Med bredband skall inget kallas om det inte minst är beskaffat med minimum 10 mbit i båda riktningarna. Allt anat kan vi kalla låg uppkoppling. Jämför:

• Ladda upp en fil (låt eller vad man nu vill) på 10 megabyte med 512 ADSL tar 10 minuter eller mer.
  • Ladda upp en fil (låt eller vad man nu vill) på 10 megabyte med 10 megabyte/s tar mindre än 1 minut.
  • Ladda upp en fil (låt eller vad man nu vill) på 10 megabyte med  100 megabyte/s tar således sekunder att ladda ner.
Tom
2006-05-28 03:37
0

Jag måste slå ett slag för TDC som alex rekomenderade eftersom zpookey skrev att man får vad man betalar för. Det stämmer inte alltid.

Jag har använt TDC (tidigare Adamo) i flera år och aldrig haft ett enda problem eller driftsstörning. Jag använder ändå internet flera timmar varje dag. Jag betalar 249 kr för 8Mbit och det tycker jag är billigt.

Tråkigt att du inte kunde få det lisette.

Tom

Zpookey
2006-05-28 07:11
0

Jag hade inte med TDC i mina exempel…men jag tvivlar på att det är ett alternativ där hon bor.

Om alternativen hade stått mellan Telia och Ymex så hade jag valt Telia…som i detta fallet faktiskt är billigare.

Ymex tar 249:-/mån + 8:-/GB (!)
Telia tar 229:- om man inte är förvalskund
Är man förvalskund hos telia så betalar man 199:-

Dessa priserna avser 0.25Mbit anslutning.
Observera att hos Telia så tillkommer det inga extra kostnader…hos Ymex så får man alltså betala 8:- per GB.
Och läser man lite längre ner på Ymex sida så står detta:
_* Förbrukning mäts per månad. Den datamängd som är störst av in respektive utgående trafik används för debitering.

_Är de verkligen seriösa?????
Och inte nog med det…hos Ymex får du betala detta:
Anslutning: 490:-
Modem 990:-

Hos Telia:
Anslutning: 0:-
Modem: 0:

Och Ymex använder sig av PPPoE som de flesta andra har slutat med då det inte finns någon anledning att ha anslutningsuppgifter i form av användarnamn och lösenord när det gäller ADSL eftersom att ADSL är knutet till kundens telefonjack och därmed inte kan användas av någon annan någon annanstans.

Prislista Ymex
Prislista Telia

Jag vet inte riktigt var du får dina uppgifter ifrån men att ladda upp eller ner 10 megabyte data tar c:a 2.66 minuter (2minuter, 40 sekunder) med 512Kbit

Och en 10Mbit lina klarar inte 10 megabyte/s…den klarar 10 Megabit…därav namnet (10 mbit = 1,25megabyte) och det tar således 8 sekunder att tanka upp eller ner 10 megabyte.
Och har man 100Mbit så tar det 0,8 sekunder att ladda ner 10 megabyte.

100 megabyte/s tror jag inte att det är många som har hemma då det innebär en hastighet på 800Mbit/s.

Och den enda egentliga anledningen till att vissa bryr sig om upphastigheten är för att fildela…annars finns där ingen anledning att ha en hög upphastighet..såvida man inte ska starta en webradio eller webtv-station.

lisette
2006-05-29 12:30
0

#20 jag får nog vackert vänta i två år som bredband i kristianstad sa till mig när jag frågade om adsl/bredband. men vi ska förhoppningsvis starta upp byalaget och samla in underskrifter, det finns ju ett stort intresse för adsl!

Oskar
2006-05-29 16:36
0

Jag kör Telia ADSL 8 mb och är mycket nöjd. De är inte billigast men det funkar alltid.

Oskar

Oskar
2006-05-29 16:44
0

#22 Man kan få bredband via Satellit också:

http://www.starband.com

Finns säkert andra leverantörer också.

mvh
Oskar

lisette
2006-05-29 17:07
0

det är inte speciellt billigt (nu har jag inte kollat länken) och det förutsätter att jag har parabol, viklet jag inte har. det blir en kostnad som blir ganska hög…

Oskar
2006-05-29 18:06
0

70 dollar i månaden plus ca 500 dollar för utrustningen…så nej…billigt är det ju inte…men att vänta 2 år på bredband är ju inte kul…så kanske värt det? :)

Oskar

lisette
2006-05-30 01:02
0

nej det vettekatten faktiskt… jag sitter nog hellre på modem då tror jag… :D

Citron
2006-05-30 19:27
0

Konsumentverkat har länge haft en lista uppe på många olika företag som säljer bredband. Där finns information om avgifter på varje företag. länk

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Zpookey
2006-05-30 23:39
0

Har du kollat med Telia?
De lokala bredbandsbolagen brukar vara efter.

lisette
2006-05-31 00:18
0

jag har sökt på telias hemsida, på mitt telefonnummer och det gick inte…

leo-
2006-07-09 16:05
0

#30 Tycker jag är konstigt

Jag sitter i en håla utanför Veberöd och har haft bredband i snart 4 år. prova att ringa dom då kan dom även svara på när det är planerat (om det inte finns)

jag har Telia

lisette
2006-07-09 20:26
0

vilken håla är det då? det har ju med att göra om statonen är utbygd eller inte. vilket våran inte är. vi ringde telia senast förra veckan och kollade… funkade inte… :D