Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 979 ggr
Kurtson
0

IBM thinkpad T40 låser sig

Fick en gammal T40 av en kompis.

After ominstallation så fungerar den utmärkt bortsett från den lilla egenheten att den bara dör, eller stannar.

Man jobbar på och så stilla….

Har försökt att analysera varför?

det kan hända närsomhelst, oavsett om du gör något eller inte. det kan ske direkt eller inom 45 min efter start.

alla tips på felsökning önskas.

johan
0

min gissning är att den blir för varm. kanske en fläkt är trasig…

Mvh // Johan

[cocuyo]
0

Vanligare än att själva fläkten är trasig är att den krets som ska driva fläkten inte kopplas in när den blir varm. Jag har fixat flera laptops genom att helt enkelt koppla fläkten direkt till 5V med en ledning från någon punkt där man får +5V på moderkortet. Oftast tar jag det från USB-kontakten, eftersom den kopplas in först då man startar datorn når den går på batteri. Om laddaren sitter i brukar det däremot finnas ström på usb.

Och som sagt, om datorn startar och går en stund innan den lägger av, då är det troligaste felet att den blir varm för att fläkten inte går.

Kurtson
0

Den dör inte, utan stannar bara upp och kan stå så i timmar.

Jag är van vid att de stänger av sig om de blir för varma…

Men jag skall grotta mer i den…

[cocuyo]
1

Kolla med aktivitetshanteraren vad den pysslar med under tiden som den hänger sig. Processoranvändningen kanske är hög under tiden? I så fall kan du behöva rensa datorn ordentligt.

Kurtson
0

den är helt nyinstallerad… har testat xp, ubuntu, kubuntu, dsl men samma sak oavsett system.