Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 791 ggr
AnnaFreds
2008-02-28 00:34
0

WMM problem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte vad som har hänt.

Detta kommer upp när jag ska öppna windows movie maker
 Kolla bilden ->

Jag har väl förlorat eller råkat ta bort något men jag vet inte vad, är det någon som har någon idé, jag börjar få lite panik :/ 

(Var inte säker på var jag skulle lägga tråden)

[cocuyo]
2008-02-28 01:19
0

Utgå ifrån att felmeddelandet är korrekt.

Du kan behöva installera om drivrutiner för ljudkortet, alternativt aktivera det. Även kontrollera i datorns setup att det inte är bortkopplat.

Det kan vara så illa att det helt enkelt är fel på ljudkortet. När du öppnar kontrollpanelen, system, hårdvara ska du kunna hitta ljudkortet där och där syns om windows tycker att det funkar. Det finns också möjlighet att installera om drivrutinen därifrån.

Om det inte går att få det inbyggda ljudkortet att fungera är den enklaste lösningen att välja bort det i setupen och sätta i ett annat ljudkort på pci.

AnnaFreds
2008-02-28 01:40
0

gick in på kontrollpanelen, system, hårdvara och då såg det ut såhär (bilden)

Jag är inte superbra på datorer+engelska, men står det något om ljud, eller vad ska man gå in på?

(Tack så jättemycket för att du svarar!)

[cocuyo]
2008-02-28 07:24
0

Den ligger under Device Manager och kan heta Sound Board eller något åt det hållet.

AnnaFreds
2008-02-28 13:53
0

När gick in på Device manager så hittade jag Sound, video and game controllers. Jag kollade "properties" på Audio Codecs men den säger att allt fungerar.

Borde jag rensa datorn och installera om själva.. vad det nu heter, alla windowsprogram och så, kan det fungera då eller finns det något enklare sätt?

Kaj
2008-02-28 17:05
0

Bilden säger ju att det är ett frågetecken på din Multimedia Audio Controller. Vad säger den om du ställer dig på denna i stället för Sound video and game controller?

Tycker du bör försöka installera om bara denna (multimedia Audio Controllern) om det går. Vet ej hur man gör men det kanske någon annan här inne vet.

AnnaFreds
2008-02-28 18:09
0

Tack så mycket.

Nu säger den såhär (bild)

Behöver jag en cd för att installera, och vad är det för cd isf?

[cocuyo]
2008-02-28 23:15
0

Du måste veta vad det är för ljudkort för att kunna hitta drivrutinerna på nätet. Om det är det inbyggda ljudkortet på moderkortet så ska (bör) du ha en cd med "drivers and utilities" någonstans, och då installerar du från den. Vanligen brukar programmet då också kontrollera på nätet om det finns en uppdatering. Om det är fel på enheten kommer det inte att funka, och då kan du ersätta den med ett pci-kort och koppla bort det inbyggda i datorns setup.

Alltså, kolla vad du har för ljudkort. Om de små kontakterna som man ansluter till högtalarna sitter genom samma plåt som tangentbord och usb och eventuellt också nätkortet, då är det ett inbuggt ljudkort, och då måste du veta vilket moderkort du har för att få fram drivrutiner från nätet. Om du inte vet, kan du öppna lådan och läsa vilken tryckt text som står på moderkortet så kan vi gå vidare därifrån.

Säg till om du behöver ett ljudkort.

Kaj
2008-02-29 11:17
0

Om du har en windows Cd skiva kan du köra Reparera Windows. Möjligen upptäcker då Windows problemet och installerar om drivrutiner och mjukvara.

AnnaFreds
2008-02-29 22:24
0

Tack så jättemycket för era svar! Nu är det fixat ;)

Eostra
2008-03-08 16:26
0

Hade ett liknande problem som höll på att göra mig gråhårig! Felet var ändå bara det att jag hade tagit bort ett program. :P