Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 571 ggr
johan
2008-03-02 22:41
0

Live Messenger på Linux

Går det att köra Windows Live Messenger på Linux utan att emulera Windows?

Mvh // Johan

[cocuyo]
2008-03-03 00:38
0

Vet inte, men prova om det funkar med Gaim.

johan
2008-03-03 00:52
0

Det är till min systerdotter. Har en gammal dator som jag tänkte donera till henne och funderade på Ubuntu, dels för att det inte kräver så mycket och dels för virusrisken.

Men eftersom hon i princip bara surfar och använder Messenger känns det meningslöst om hon inte kan köra riktiga Windows Live Messenger.

Fast Windows XP fungerar faktiskt förvånansvärt bra på min gamla Dell Latitude från slutet av 1999. Det är en P-III:a, men den har 512 mb ram så den pinnar på rätt imponerande snabbt för att vara 9 år gammal. Man blir ju nästan nostalgisk när man ser klistermärket för "Designed for Windows 2000, Windows NT4 and Windows 98". :)

Mvh // Johan

[cocuyo]
2008-03-03 01:19
0

Gaim är programmet som används för Messenger, men eftersom jag inte använder Live Messenger vet jag inte hur bra eller dåligt det eventuellt fungerar. En bekant som hade fått en gammal dator trodde inte att hon hade messenger tills jag visade henne att Gaim fanns där, och hon blev jätteglad när hon kunde använda den igen, men jag vet inte vad tillägget "Live" betyder, och jag vet faktiskt inte ens något om messenger, men det funkade att använda Gaim för att använda messenger.

Gaim finns med i standardinstallationen av Ubuntu.

pentsium
2008-03-03 20:07
0

Det går inte att köra live messenger direkt i ubuntu. Därimot så finns Pigdin meddelandeklient förinstallerat (hette tidigare Gaim) som funkar utmärkt som chatklient (tror ej att webkamera funkar utan plugin).

Annars så ska det nog gå att få igång Live messenger under Wine i Ubuntu

bildochfoto
2008-03-04 20:30
0

Pidgin går utmärkt att köra mot MSN…även om det inte har alla funktioner…

aMSN är ett annat. som har litet mer funktioner.

http://www.amsn-project.net/

johan
2008-03-05 10:36
0

Fast ni måste betänka att detta är en 12-åring som fullständigt över-använder smileys, blibbande och bloppande… :)

Mvh // Johan

charlie
2008-03-05 18:20
0

Pidgin borde funka hur bra som helst.. anvnader sjalv en avgrening av Pidgin (Adium) som funkar hur bra som helst.. blir lite yr ibland av alla smileys

---

_RS_
2008-03-09 11:06
0

Nej Live messenger fungerar inte att köra under linux utan wine eller annan emulering.

Men det finns ju andra klienter.