ADSL-splitter
Jag har länge tyckt att mitt bredband går långsamt. Idag har jag försökt felsöka lite och det visar sig att när jag struntar i att gå via Splittern så ökar prestandan med 60% (enligt TPTEST 5.01).
Kan det vara något fel på splittern, eller är detta normalt?
Mvh // Johan
Detta är ju lite smått sjukt.
Med dator kopplad direkt till modem och modemet direkt till nätet utan splitter så får jag en snitthastighet på ca 13mbit/s.
När splittern är i och datorn fortfarande kopplad med kabel till modemet är snitthastigheten på 8-9mbit/s.
När jag kopplar in min D-Link-router och använder kabel är hastigheten nere på 1,2mbit/s.
Trådlöst till samma D-link-router blir hastigheten svindlande 0,2 mbit/s.
Snacka om svinn!
Mvh // Johan

Vad menas med "splitter"?
Splitter är den lilla mellanproppen som delar upp telesladden till modemet och telefoni-modemet för IP-telefoni.
Mvh // Johan
Ojsan då. Jag borde nog också testa lite alternativ då…
Med mitt första test - dator kopplad med kabel till Linksys-router, kopplad till modemet, kopplat till splitter, kopplad till jacket, får jag 16,4 Mbit/s, så det ser ju rätt bra ut ändå.

Byt splitter! Splitterns uppgift att dela upp signalen innebär i princip att den skär vid en viss frekvens. Allt som ligger nedanför går tillbaka till telefonerna, allt som liger högre dirigeras till modemet.
Om splittern inte delar upp signalen bra kan man få lite lustiga effekter. Brus i telefonerna, nedkoppling när man använder telefonerna m.m. Ibland påverkar det bara modemets hastighet, oftast den hastigheten du får från Internet och in (iom att det är asynkron överföring används större del av frekvensbandet för att skicka data till dig från Internet än tvärtom).

johan jag provade nyss att köra utan splitter men hastigheten var exakt densamma.
som modmaker sa så blir det brus i telefonerna och så bryts internet helatiden om man lufter luren, prova med en ny splitter och kolla så att den värkligen sitter i första jacket…