Trådlösa problem
Vi har en bärbar dator vars trådlösa nätverkskort inte vill fungera i 54 Mbps utan bara i 11 Mbps.
Den trådlösa routern är en wgr614.
Är det någon som vill tipsa mig om hur jag skall börja felsöka.
Fråga om ni tycker att jag är otydlig
/Ola
Ditt trådlösa nätverkskort stöder förmodligen bara 801.11a/b, men det krävs 801.11g för att få 54 mbit/s.
Mvh // Johan
Nej det trådlösa kortet skall klara 801.11g
Intel® PRO/Wireless 2200BG Network Connection (Dual mode 802.11b/g)
När jag ställer routern i 801.11g(eller auto) så tappar den bärbara datorn anslutningen efter en kort stund.
Är det någon som har något förslag?
Kommer tyvärr inte på något mer.. :(
zpookey brukar vara bra på sådana här problem.
Mvh // Johan
Har du satt att nätverkskortet också ska vara i "auto" den kanske inte är det.
Hur långt är avståndet mellan datorn och routern?
#5 Ja näverkskortet står i 802.11b and 802.11g så det får väl räknas som auto?
Avståndet mellan datorn och routern verkar inte ha någon betydelse. För problemet är lika uppenbart när datorn är 2 eller 10 m från routern.
Bara för att kortet står i de lägena så är det inte säkert att det är så….du måste kolla "flowcontrol"
Gå in i kontrollpanelen.
Dubbelklicka på nätverksanslutningar.
Dubbelklicka på den trådlösa anslutningen.
Klicka på egenskaper
Nu har jag inte ett trålöst kort i denna datorn som jag skriver på men jag skickar med 2 bilder på vad du ska leta efter på din dator.

Vissa nätverkskort kan bara kommunicera med 11Mbit med andra kort. Turboläget hoppar bara igång om det är kort av samma märke/har samma chipset.

Det är väl inte bara så enekelt att det trådlösa nätverkskortet i datorn inte är kompatiblet med din Router? Om så är fallet så brukar hastigheten ställas om till lägsta hastighet.
Detta är ju vanligt för de som köper Routrar med 108 M/Bit s. Då brukar man även vara tvungen att köpa till ett trådlöst nätverkskort av samma märke för att komma upp i 108 M/bit s. Om man inte gör det så brukar routern kommunicera med 54 M/Bit s.