20 år sedan Victor ny portabel dator
Läst i CS (20 år sedan) i dagens nummer
Datortillverkaren Victor har lanserat en portabel dator med en processor på 10 Mhz, plasmaskärm, 20 MB hårddisk och 1,44 MB diskettstation. Som extra tillval finns utbyggnad av arbetsminnet till 3 MB. Priset ligger på 265 995 kr
På ett sätt är det lite kul att Asus skriver liknande historia nu med sin EEE-modell. Snål prestanda, liten skärm, men extremt billig.
Mvh // Johan
**_265 995 kr?
_**Som hittat :)
Tur att priserna har ändrats med åren…undrar vad 265995 kr blir omvandlat i dagens valuta…

#2 titta in på www.riksbanken.se. Där har de en barometer för KPI som gör att du kan räkna ut hur mycket det är idagens valuta.
Du kan även kolla på SCBs hemsida
Undrar om man fick en väska med på köpet när man köpte den där…eller om den kostade extra.

Min far arbetade på ett kommunikationsföretag i sthlm på den tiden. 1986 hade vi en fet daor hemma… Ful som stryk och allt. Text på skärmen och det gick faktiskt att fälla upp den. Portabel… Det är ju en definitionsfråga eftersom många stationära idag väger minde än 15-20 Kg.
Priset på den var nog runt 2 - 300 000.
Vad kunde man då ha den till? Jo, man kunde ha lite basicfunktioner och skriva program i Qbasic. Det fanns en ordbehandlare till den och det gick ju att via Qbasic räkna de fyra räknesätten med parenteser.
Var man riktigt klurig och kunde pascal var det heller inga problem att räkna funktioner och få grafer plottrade på skärmen. Men det tog tid med 4.78 MHz, kan man tro.
TI-hade en miniräknare för 800, som man kunde räkna funktioner med, millimeterpapper, penna, llinjal och gradskiva kostade inte mycket då och en elektrisk skrivmaskin gick väl lös på 1 500:-.
På det hela taget var det en god affär att räkna för hand och skriva på maskin, för jag vill ju inte tänka på vad en portabel skrivare skulle kosta.
Vi fick tack och lov bara ha den hemma över natten och den skulle tillbaka med far till jobbet på morgonen.
Hittar tyvärr inte någon länk till just den maskinen, men återkommer om jag finner en.