Värdelös brännare LG GSA-H55L
Jag köpte för några dagar sedan en brännare som ska klara alla format av DVD och CD, RW etc. Brännaren är en LG GSA-H55L
Enligt listan på specifikationer ska den kunna skriva CD/RW ner till 4x hastighet, och jag har ett par trummor med CD/RW som kan skrivas upp till 6x hastighet.
Så när jag kom hem satte jag naturligtvis i brännaren i en dator och installerade programmen som hör till och följde alla råden i medföljande dokumentation. Sedan kopierade jag en skiva och lade upp på hårddisken som image-fil. Jag stoppade sedan in en jungfrulig CD/RW och brände.
Nero rapporterade att bränningen hade gått bra, och jag startade om datorn för att se hur resultatet hade blivit. Det var en Ubuntu Live, så jag försökte köra checksummeprogrammet på den efter att den hade startat, men efter en stund fick jag upp dialogrutan "Error reading boot cd". Skivan hade alltså så grava fel att inte ens linuxkärnan kunde laddas.
Jag tog ut den och startade om Windows och brände med min externa brännare på samma skiva och resultatet blev perfekt. Skivan bootade ok och jag kunde köra checksummekollen och den var felfri. Jag tog en ny skiva och stoppade i LG-brännaren och markerade för verifiering, och efter femtioelva felläsningar avslutades verifieringen som misslyckad.
Naturligtvis trodde jag att jag hade fått ett måndagsexemplar, att det helt enkelt var fel på brännaren, så jag gick tillbaka med den till butiken och fick den bytt utan problem. Den nya brännaren gav exakt lika uselt resultat. Jag har provat den på tre datorer, med Windows XP, Windows 2000 och Linux, men det blir precis samma sak oavsett vilket system jag väljer. Skivorna som misslyckas kan utan problem brännas om med min andra brännare med perfekt resultat.
Jag har sparat loggar från bränning/verifiering som visar att den misslyckas med bränningen.
Jag gick tillbaka en gång till, men nu rekommenderades jag att ladda hem en firmware från nätet och datera upp firmware i brännaren. Jag har laddat hem, men inte flashat eftersom den firmware som finns att hämta har version 1.1 och brännaren har version 1.3. Jag tror inte garantin gäller om man flashar om med äldre firmware, i alla fall ligger det utanför vad jag som kund borde behöva göra. Flashprogrammet har också varningar om att man skadar brännaren permanent och att garantin inte gäller om man gör fel…
Jag är ganska trött på den här brännaren redan, och jag tror inte att det formellt är något "fel" på den, den bara överensstämmer inte med specifikationen.
Ska gå tillbaka med den i morgon och be att få pengarna tillbaka.
Här är logfilen med samma system och den andra brännaren, på samma medium som misslyckades i förra loggen.
Kanske skulle tillägga att den här USB-brännaren har funkat utmärkt i många år; att jag vill sätta i en brännare i den där datorn är bara för att jag tycker att det är trassligt med sladdar. Den här behöver dels en USB-kabel, dels ett strömaggregat som ska anslutas till elnätet. Jag hade tänkt att slippa det. Dessutom är det ju bra om jag kan skriva DVD. LG-brännaren ska klara tvåskiktsskivor enligt vad som står på paketet, men de har inte något högt förtroendekapital…
Burken jag ville sätta den i är den P4 som jag använder till PhotoShop, men jag provade den också i IBM-datorn för att se om det var något specifikt kompatibilitetsproblem med Asrock-kortet som jag har med Via chipset. IBM bör ju vara mer än "kompatibel".

Dax att köpa en Pioneer då…
Det verkar onekligen så.

Samsung, Sony och Pioneer brukar fungera bra…
Det enda vettiga som kommit från LG är Studioworks-skärmarna… Det har jag faktiskt en fortfarande och den fungerar lika bra nu som för 5 år sedan. Inga färgfel… inte slöat till alls och upplösningsmässigt/uppdateringsmässigt slår den många nyare CRT-skärmar på fingrarna så det står härliga till.
Eller… jag är nog lite elak… det har säkert kommit mer bra, men inte som jag testat… Telefoner, DVD-spelare, brännare och plattskärmar är faktiskt bara skräp efter vad jag och de jag varit i kontakt med, råkat ut för.