Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 6518 ggr
iken
2008-03-12 18:54
0

Facebook segt

Facebook går otroligt segt med min dator. Det kan seriöst ta 1-2 hela minuter från ett klick tills sidan kommer upp. T.o.m 3 minuter ibland. Jag har mobilt bredband 384kb/s. Naturligtvis har jag inga andra internetfönster öppna samtidigt då detta skulle förlångsamma facebook ytterligare.

Min fråga är: Kommer facebook fungera snabbare med ett snabbare internet på 7,2mbit/s eller blir det samma? Faktum är ju att när jag kollar min uppkopplingshastighet på bredbandskollen.se ligger jag på ca 0,35mb/s. Med en sådan hastighet borde det inte ta mer än 5-10s från ett klick tills sidan är laddad. Facebook´s server tycks därför i mina resonemang vara den begränsande faktorn och med ett 7,2mbit/s eller 100mbit/s bredband skulle det fortfarande gå lika förbaskat långsamt. Vad tror ni?

johan
2008-03-12 23:22
0

Facebook är alltid segt tycker jag. Kanske inte så segt som du beskriver, men ändå.

Mvh // Johan

iken
2008-03-12 23:45
0

Det varierar en del beroende på tidpunkt på dygnet, men det tar i alla fall minst 30 sekunder från att man klickar på någons profil tills man är inne.
Om nu servern är stenhårt belastad och inte klarar mer så tror jag inte snabbare internet skulle öka prestandan så mycket. Har 25mbit/s på jobbet och även där går det seeeeeeggt.
#1 Vad tar det för tid i snitt för dig att få upp en sida i facebook?

johan
2008-03-12 23:47
0

Är där väldigt sällan. Har inte fattat poängen. Men just nu tog det 30-45 sekunder nästan.

Mvh // Johan

_RS_
2008-03-13 12:37
1

Facebook är segt.. vill du snabba upp det så ta bort en del applikationer.

Niklas
2008-03-13 12:54
0

Från inloggning till dess att sidan var inläst tog det ungefär 20 sekunder nu. Det brukar gå långsamt.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Sessan1
2008-03-13 23:39
0

Det är en sait jag aldrig skulle gå med i

Har hört dåliga ressensioner (kanske felstavat?) om den sidan : (((

Har läst att man ska  vara väldigt försiktig med att lägga upp bilder med mera på den sidan. Har läst iofs att bara i Sverig har ca 700 000 medlemmar gått med där. Det har ju framgått  att man alltid är övervakad på den saiten :(:(:( Inte så kul kanske :( Man kan ju inte ens kolla vilka som tittar in på ens sida, så därför tänker INTE jag gå med som medlem där! Visserligen står det att man kan stänga av visa funktioner så att bara vissa kan se ens fotoalbum där. Det står vidare att OM man går med som medlem så godkänner man att Facebook kan använda sig av materialet och vara försiktig med vad man lägger in på sin sida. 

Så jag tänker inte som sagt gå med där.

_RS_
2008-03-14 08:46
0

Totalt över 700 miljoner användare… hur mycket resurser skulle det inte gå åt om man skulle kunna övervaka alla hela tiden :S.

Man är alltid under övervakning på internet, oavsett forum, sajt eller sida man besöker.

iken
2008-03-14 17:50
0

Idag gick det snabbt när jag surfade facebook från jobbet. Här är det idag 7.5mb/s hastighet så jag ser verkligen fram emot den dag man kan få hastigheten 7.2mb/s på sitt mobila bredband.

johan
2008-03-15 11:43
0

#6: Vad får dig att tro att det är annorlunda på andra sajter?

Sedan hänger det ju på hur man definierar "övervakad". På iFokus lagrar vi information om vilka inlägg du läst och när du läste dom, eftersom vi använder den informationen för att kunna visa för dig vilka trådar som uppdaterats sedan du läste den sist. Är det övervakning?

Google lagrar de ord du söker på. Google har god koll på vilka sajter du besöker eftersom deras annonser finns på väldigt många sajter. Om du har Gmail "läser" Google dina mail för att kunna presentera bättre annonser för dig.

Går du ut på stan är du övervakad. När jag åker till jobbet passerar jag närmare 50 övervakningskameror på en resa som tar 15 minuter.

Har du på din mobiltelefon vet operatören var du är, vem du går i närheten av, vilka du ringer.

Tittar du på TV vet din operatör vad du tittar på och vilka tider du tittar på TV.

Du är fullständigt övervakad över allt hela tiden. Så att tro att du slipper bli övervakad för att du undviker Facebook är ganska naivt.

Mvh // Johan

_RS_
2008-03-15 12:00
0

Min mobialoperatör vet inte var jag är, vem jag ringer eller vilka jag går i närheten av :P

Eller jo… de få gångerna jag inte ringer krypterat eller genom min skyddsväxel så klart, men då skall de ändå veta vem jag är med mitt oregistrerade kort och en telefon med IMEI skrivet i någon annans namn blir det svårt.

Tittar jag på TV, de få gångerna det händer, vet inte operatören det heller eftersom vi har kabelTV och inte digitalbox ;-)

Den enda gången som jag släpper lite på kontrollen är faktiskt om jag sitter vid mitt trådbundna internet hemma… för jag har ju trots allt en registrerad adress, så då spelar det inte så stor roll…

Oftast så kör jag mobilt och då blir det mycket svårt att med enkla medel se var jag är.

Dessutom ser jag inte mycket reklam eftersom jag blockerar reklamsajter i hosts-filen allteftersom jag stöter på nya, så Google har ganska liten koll på vilka sidor jag besöker.

Jag har sedan Googles begynnelse låtit bli att söka på sökord, utan jag gör en sökning med en fras som skall vara en del av det svar jag söker. Då får Google inte heller kontroll över mina intressseområden och/eller vetskap om mina vanor.

Men då är jag ju förvisso en person med gott om tid, så jag hinner ju med att skydda mig ;-)

johan
2008-03-15 12:09
0

#10: Det ironiska är att du förmodligen skulle ses som terrorist av USA och Storbrittanien. Någon som gör så mycket för att få ha sin integritet kvar måste ju rimligtvis ha något att dölja…

"Oskyldig till motsatsen är bevisad" börjar suddas ut… :(

Mvh // Johan

_RS_
2008-03-15 12:14
0

Jag har för övrigt aldrig heller haft ett ID-kort… det är lite status, hehehe