Ip adresser
Hejsan
Googlat lite men hittar ingen bra sida så ngn här kanske har lust att hjälpa mig.
Jag undrar över IP adresser. Om en adress är
193.15.192.196.
och en annan är
193.15.191.197
Hur troligt är det att det är samma person?
DVS de 5 första siffrorna är samma men de andra skiljer sig lite.
Vet ngn en bra länk där man kan läsa mer om sånt?
Tack på förhand:)
Båda adresserna tillhör Swipnet i Stockholm, och det kan vara samma person vid olika tillfällen om adressen tilldelas dynamiskt. Det är inte sannolikt att det är samma person om adresserna registreras samtidigt.
Här kan su slå upp IP-adresser:
http://www.ip-adress.com/ipaddresstolocation/
Tjänsten är begränsad om man inte är inloggad, men om man skapar ett konto och loggar in kan man använda den många gånger samma dag. Annars får man bara slå upp ett mindre antal.
Du kan aldrig veta om det är en eller två personer, inte ens om de kommer från samma IP som du ser, eftersom det kan vara routerns IP och de når nätet genom samma router. På irc ser de ut som kloner, men de kan vara två datorer på samma nätverk med olika personer vid tangentbordet.

Tack.
Just dessa adresserna var bara ett exempel som jag tog siffrorna ur luften på.
Jag är moderator på ett forum och där har vi en person som kommer in som troll och h*ns Ip adress är alltid samma i början för att sedan ändras i de sista siffrorna. Men jag ska ta och ringa bolaget och kolla.
Tack för hjälpen!

Som #1 sa så är det så att IP Adresserna delas ut dynaiskt vilket innebär att man får en ny adress från sin bredbandsleverantör lite då och då (oftast vid omstart). Då är normalt de första siffrorna samma för att sedan sluta lite olika beroende på vad bredbandsleverantören delar ut till hon/han

Tack för era svar, men när vi gjorde en sökning på IP adresserna fick vi fram att det var samma användare så mina misstankar blev bekräftade. (Hade ju lite mer att gå på än att bara dom 5 första siffrorna i en ipadress var samma).