Första jacket
Kan man enkelt ändra vilket som är det första telefonjacket?
Nu behöver jag dra en lång telefonsladd från jacket till modemet, vilket enligt BBB:s support kan påverka prestandan en del. Jag har ett telefonjack som sitter betydligt närmare där jag vill ha modem och router och skulle därför gärna att detta var det första jacket.
Hur gör man?
Mvh // Johan
Det första jacket är helt enkelt det jack som sitter först på tråden som kommer från ditt trapphus (antagligen). Att ändra första jacket är alltså inte så enkelt utan att dra om alla jack.

Enkla svaret är Ja, om du vet vad du gör och hur det fungerar.
En pricipskiss finns på exempelvis http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/teleuttag/
ta de två inkommande undre trådarna i jacket (lossa dem från jacket) och koppla ihop dem med två av tåtarna i en fyrtrådskabel. Anslut på undre i det jacket som du vill ha som 1:a jack. Anslut de två kvarvarande trådarna i fyrtrådskabeln på de två övre skruvarna i det smo ska bli första jack, anslut dem på de två understa i det smo tidigare var första jacket. Voila
Då passerar signalen förbi det tidigare jacket, går direkt in i ditt nya jack och går sedan tillbaka igen till det tidigare jacket som nu sitter som #2 på slingan.
Kopplingsschema (PDF)
Tack!
Hur stor skillnad kan det göra med en längre telefonsladd (ca 6 m) mot en kortare (<1 m)? Hur stor skillnad gör det med en helt ny kabel eller än äldre?
Mvh // Johan

Ska inte påverka nånting. Skarvarna är väl där det är som känsligast.
Bästa lösningen är att sätta modemet så nära där kabeln kommer in utifrån och istället förlänga med CAT-kabel. Där är bättre skärmad än telekabel.
Ok. Kanske är så jag ska göra då. Men då måste jag ha flera nätverkssladdar då både bredband och digital-tv via modemet.
Mvh // Johan

Tja ett par extra meter telefonsladd av och till ska normalt inte göra något.
Testa att behålla splittern i 1:a jacket och förläng mellan den och modemet. Funkar allt-som-oftast lika bra. Viktigast är att splittern får vara först och dela upp modem och telefoni.
Erfarenheten från jobbet är att det är en 50/50-chansning att det funkar. Slängde själv in en 10-metare från Clas Ohlsson och tänkte att nu dyker det när som helst, men det fungerade klockrent. Mätte på jobbet och det gjorde ingen skillnad alls. Iofs en 8Mbit, kabellängd ca 2,8km.
Men tänker ni inte lite fel nu?
Det är ju ingen skillnad på att dra en förlängningskabel till ett annat rum jämfört med att dra en fast kabel till samma rum. Alltså att ändra det första jacket. I båda fallen har ni förlängt kabeln lika mycket…
Tom

Beror på kopplingen. "Vanliga" förlängningskablar är ofta internt parallellkopplade, vilket ger effekten att modembruset läcker ut i telefonerna och att modemet tappar uppkoppling (synk) med jämna mellanrum. Modemet kan sitta efter förlängningen men splittern/filtret (kärt barn har många namn) ska definitivt sitta allra först i kedjan så den får splitta upp signalen från stationen innan modem, telefoner eller parallelkopplade förlängningssladdar kommer till.
Det finns "förstajacksförlängningskabel" att köpa i telias butiker.